Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

sonnny

Avslutat medlemskap
Ska köpa min första systemkamera och jag är helt novis inom området.
Svårt val detta.. Fick dessa två nedanstående erbjudanden från min lokala fotobutik,

Nikon D5100 + 18-105/3,5-5,6 VR + extra blixt. = 6500kr
Canon EOS 600D + 18-55/3,5-5,6 IS = 5900kr

Jag kände på båda och Canon kameran kändes bättre i händerna samt bättre grepp. Nikon kameran kändes tyngre men detta var förmodligen pga objektivet. Nikons kamerahus kändes lite mer plastigt i jämförelse med Canon.
Upplägget på knapparna var dock bättre på Nikon tyckte jag. Gillade speciellt att ON/OFF var vid avtryckaren.

Vilken skulle ni ha valt och varför?

Det är en rätt bra deal på Nikon kameran eller?

Tacksam för svar.

Jag har kört Canon sen jag började med en powershot en gång i tiden, så jag hade valt den. Filmriot är positiv till den kameran för att gör film på låg budget. Den utvikbara skärmen kommer bl.a till nytta vid svåra vinklar eller vid filmning från axelstativ (ex SC:3 Tiny funkar bra med lätta kameror med lätta objektiv på).

Någon nikon frälst kan nog ta fördelarna med den kameran, jag kan den inte :)

Allmänt så är det väl bra att gå på känsla, hur den känns i handen, vad kompisarna som kan låna ut objektiv har...

Sen om man gillar hög ISO så kan det vara av intresse att titta på exempelbilder, dels kamerans utsmetade JPEG och RAW-filer.

Appropå blixt brukar den inbyggda blixten inte ge kul bilder. Själv skulle jag rekommendera att ta bilder utan blixt men med högre ISO. Eller skaffa en extern blixt. Men det är ju lite en smaksak.

Canons kitobjektiv är ju inte det bästa, men inte så dåligt som en del vill göra sken av - men framför allt med Nikon-kamerans 18-105 klarar du ju dig ett tag innan du behöver köpa till något ytterligare objektiv. Och vidvinkeln blir ju också marginellt bättre på Nikon-kameran.

Nu beror det ju också på vad det är för extern blixt som följer med, men vore jag inte tillvänjd vid Canon skulle jag nog välja Nikon-paketet, förutsatt att bägge kamerorna kändes lika bra i handen (vilket de inte gör för mig).

Du kan ju be din lokala affär att sätta på jämförbara objektiv just för att du ska kunna känna hur kamerorna känns under rättvisa förhållanden. Även om man klarar sig ett tag med ett objektiv är ju huvudorsaken till att man köper en systemkamera att man behöver tömma plånboken regelbundet, då kan man köpa tillbehör...

Har du behov av filmning? Om detta behov inte finns kanske det kan vara värt att kolla på ett begagnat semiproffskamerahus i stil med Canon 50D eller äldre 40D, alternativt Nikons motsvarande.

Det du får är ett mer gediget och större kamerahus i magnesium, display på ovansidan av kamerahuset, dubbla inmatningsrattar och snabbare seriebildtagning. Dessutom till ett pris under nypriset för 600D.

50D med EF-S 18-55 IS bör gå att finna för ca 5000kr.
40D med EF-S 18-55 IS bör gå att finna för ca 4000kr.

En nackdel är att dessa inte är tillgängliga direkt utan man kan få vänta någon vecka ibland månad innan det dyker upp nya i köp/sälj. En annan nackdel är att då det är äldre modeller så har dem inte den senaste sensorn, men fortfarande en bra sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar