Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första publicering utan namn...

Produkter
(logga in för att koppla)

stef-n

Aktiv medlem
På skärtorsdagen var jag upp till ett företag utanför Östersund i ett ärende, då de frågade om jag kunde ta en bild på några i företagets ledning att användas i en annonsbilaga. Visst, sade jag, eftersom jag ändå hade kameran liggande i bilen. Betalt skall jag få och det är inte där problemet ligger.

När jag kom hem så mailade jag några av bilderna till reklambyrån som gjorde bilagan och sade att de kunde välja ut den som de tyckte passade bäst till artikeln och om det var några frågor så var det bara att ringa till mig, vars namn och telefonnummer står i min mailsignatur.

När jag idag kollar in annonsbilagan som distribueras med en av morgontidningarna här i trakten så finns det inte ett spår av namn intill bilden, och inte heller längst bak eller någon annanstans. Det är endast ett par av bilderna som har haft sådan tur att deras upphovsman omnämns.

Vad gör jag nu? Det lär väl vara reklambyrån som har sjabblat, men det är ju inte dem jag skall fakturera för fotojobbet. Kunden har såvitt jag kan se inte gjort något fel, det känns lite tufft att begära dubbla priset av dem för utebliven namnpublicering, som jag har sett är den normala proceduren. Känns ju lite trist att inte få med sitt namn, särskilt när det som sagt är första publiceringen.

Åfan, är det så? Jaja, men då har jag ju lärt mig något nytt iallafall, även om det var trist. Finns det inte ens någon regel om att det skall stå _någonstans_?

Baseras på att det inte anses vara "god sed" att sätta ut namn i reklamsamanhang. Reklam skyddas sällan av upphovsrätt i sin kompilerade form utan normalt sett skyddas alla olika delar för sig varför det skulle kunna bli en hisklig massa namn (jfr. sluttexter på filmer).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar