ANNONS
Annons

Första konsertfotograferingen - så blev det!

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Moderator får gärna flytta tråden om den hamnat fel.

I helgen gjorde jag min första konsertfotografering. Det var mycket spännande, lärorikt och givande. Jag har läst på mycket om att fotografera i dåligt ljus, övat på mina kamerors inställningar, kollat på YouTube-videos hur man fotar och redigerar. Jag har speciellt kollat på Jared Polin (Fro Knows Photo) då jag gillar hans teknik och resultat.

Här har jag samlat de bilder från helgen jag tycker bäst om:
https://www.flickr.com/photos/127715545@N06/

Jag tar gärna emot konstruktiv kritik på vad jag kan göra bättre till nästa gång. Jag är absolut inte 100% nöjd med alla bilder, men jag är ändå ganska nöjd med tanke på att det var mitt första gig. :)

Kamerorna jag använde var:

Sony A300
- Minolta 50mm F/1,7
- Sigma 70-300mm F/4

Nikon D7100
- Nikon 18-105mm F/3,5

Tanken är inte att jag ska ha två kameror med mig men just den här gången ville jag testa och jämföra husen och objektiven. A300:n har några år på nacken och D7100:n är bara en vecka gammal, men 50mm F/1,7-gluggen till Sonyn är rätt bra så den ville jag testa. Idag fick jag ett Nikon 50mm F/1,8 som jag ska använda på nästa konsert så då kan jag lämna Sonyn hemma.

Som sagt, jag är mycket intresserad av vad ni har att säga så lämna gärna någon kommentar! :)

Alltid lättare att ge råd än att göra det själv ;-)

Men ska göra ett snabbt försök.

-Det är bra att du har kommit nära, fångat känslor.
-Jag personligen tycker om när publiken på något sätt kommer med i bilden för att fånga stämningen.
-Hade gärna även sett en översiktsbild över hela bandet/scenen.
-Tycker att det är bättre att bestämma sig för en redigering och inte blanda färg och svartvitt.
-Några bilder upprepar sig i motivval. Gör ett strängare urval och ta bort någon bild!
-Jag gillar uttrycket på snubben i sista bilden men inte redigeringen. Är det stark brusreducering eller saknas det täckning i högdagarna? Kolla på killens panna.
- På konserter är ljuset ett helvete men går det på något sätt att utnyttja detta för att få en stämningsfull och häftig bild?

Vill tillägga att jag gillar bild 4 mest (synd bara att du inte fick med mera).
Tänk när du komponerar på att det inte alltid är snyggt om det skär igenom en linje genom huvudet så att det kappas. Tänk alltid på bakgrunden när det du plåtar!

Tack för kritiken!

Bild 4, är det den långhåriga basisten i svartvitt du menar? (https://www.flickr.com/photos/127715545@N06/15812982981/) Hur menar du med linjen genom huvudet?

Håller med om urvalet. Har tagit bort några bilder som jag känner inte behövdes. Tanken är att när jag fotat mer kommer jag ha flera band/motiv att välja på men om jag ska vara superhård nu blir det inte så många bilder. :) Vilket iofs inte behöver vara dåligt...

Scenen var ganska värdelös. Ett par decimeter hög och ganska smal. På den här bilden (https://www.flickr.com/photos/127715545@N06/15816435372/) ser man nästan hela scenen i bredd. Publiken var lite blyga och stod inte gärna supernära scenen vilket ju var bra för mig för då kunde jag komma nära. :) Annars håller jag med om att det är bra att få med lite av lokalen. I det här fallet var det dock inte så mycket att fota.

Angående sista bilden (https://www.flickr.com/photos/127715545@N06/15815919312/) har jag för mig att det inte finns så mycket information just i pannan. Allt vitt var extremt rött och det kan vara därför det inte är en så detaljrik bild? Jag använde min A300 här och den är väldigt brusig vid dåligt ljus, särskilt över typ ISO 800 och här fotade jag med ISO 1600. Om jag ville ha hög kontrast men samtidigt behålla lite av detaljer som hår och skägg var jag tvungen att exponera upp lite eller ta fram skuggorna. Då kom det fram en del brus. Jag har dock inte på någon extra brusreducering.

Att blanda svartvitt och färg är väl en smaksak men personligen tycker jag att man får fram det bästa ur bilderna och slipper begränsa sig till det ena eller det andra. Man kan berätta en annan historia om man blandar in lite svartvitt, men det är min åsikt. :)

Det finns inga regler och naturligtvis kan man blanda svartvitt med färg. Jag menar mer att om man presenterar en bildserie som ska berätta något om hur konserten var då tycker jag det är bättre att man håller sig till en redigeringsstil. Ska du skicka bilder till medlemmar i bandet kan du naturligtvis välja vad du tycker bäst om.

Bild 4 är den med basisten och där finns det inga linjer genom huvudet utan huvudet är inrammat. Men om du tittar på några andra bilder så ser du att ibland finns det linjer i bakgrunden som går bakom huvudet. Vad jag menade var att linjer och liknande ska användas för att främja kompositionen. Du känner säkert till det klassiska med trädet som växer upp hur huvudet när man tar ett porträtt och det är en ett träd (stolpe)bakom huvudet.

Detta gör också att bilderna kan uppfattas som röriga.

Jag tycker du har lyckats bra för att vara första gången!
Du har lyckats med inställningarna så du fått tillräckligt ljusa bilder.
Även skärpan sitter för det mesta.

Ett tips från mig. Bilder mitt framifrån på någon som står bakom ett miktofonstativ brukar jag undvika om jag kan, mikrofonen och stativet skymmer för mycket tycker jag.
Jag försöker hellre placera mig till höger eller vänster om så att man ser mer av ansiktet. Personligen tycker jag att det blir bättre.

Det där med att ha två kameror med tycker jag kan vara överflödigt när det mindre klubbar och scener. Bättre att bestämma sig för ett objektiv och köra på och koncentrera sig på fotograferingen istället.
Jag brukar på klubbspelningar ha med mig två objektiv så att jag kan byta objektiv om jag skulle upptääcka att jag har "fel" på från början.
Är det större ställen med rejält fotodike kan det dock vara praktiskt med två kameror.

Men som sagt. Jag tycker det är bra.
Nu är det bara att öva, öva och öva :)

Tack för feedbacken.

Jo, att jag hade två kameror var ju bara för att jämföra min nya mot min gamla. Ska inte ha det i fortsättningen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar