Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första gången vimmel ikväll!

Produkter
(logga in för att koppla)

Phritz

Medlem
Japp, ikväll ska jag ut på mitt första riktiga vimmelfoto-uppdrag. Jag har fotat en hel del innan på mest privata tillställningar och jag känner mig säker på ungefär vilka inställningar jag ska ha både på kamera och blixt i nattklubbmiljö.

Men det här är ändå första gången det är på riktigt, jag fick uppdraget för någon timme sen och ska ut redan ikväll så lite nervös blir man förstås.

Så, det finns säkert liknande trådar, men jag skulle gärna ta del av era bästa tips, både tekniskt och praktiskt som är bra att tänka på när man ska ut och vimla. Vad ni än kan komma på!

Tack på förhand
 
Jag brukade köra med ett rejält bouncecard på blixten, iso mellan 400-800 beronde på hur mörk bakgrunden är. Blixtsync på första ridån då folk har en tendens att släppa posen med förblixten annars, andra ridån ger dock lite bättre resultat generellt sett.

Bländare 5.6 och en slutartid på runt 1/4 sekund. Exponera efter bakgrunden helt enkelt och låt blixten fånga motivet.

Ska du skriva ner namn kan det vara smidigt att fota blocket med namnen efter varje fototillfälle så att namnen hamnar efter varje bild. Lättare att hålla reda på saker och ting då.

Lycka till.
 
Finns egentligen ingen direkt skillnad mellan första och andra ridån. Jag kör alltid ISO 200 och pendlar mellan andra dels secund och snabbare beroende på ljuset i omgivningen. alldrig mer än 1/60 dels.

Det viktigaste med bilderna är att motivera människor att slappna av framför kameran och vara sig själva eller att släppa loss.

Mina mingelbilder http://www.rockspot.se/pages/album_list.aspx?city=15
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.