Annons

Första gången med modell - Blixt och ljushjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Hej, jag blev nyligen kontaktad av en amatörmodell som vill bli fotograferad. Beroende på hur allt går och vad modellen vill kan det bli allt från porträtt till helkropp (naket och påklätt). Skiljer sig dessa åt i någon större utsträckning eller är det ungefär samma ljussättning som kommer krävas?

Jag är amatör på området och har varken blixt (förutom inbyggd popup-blixt) eller annan ljussättning passande för modellfotografering i studio. Så jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska klara av detta med rätt så restriktiv budget.

Jag kommer hyra en mindre lokal som studio. Som bakgrund hade jag tänkt använda sänglakan i olika färger. Främst svart och vitt. Är detta en bra idé eller skapar det problem på något sätt?

Min första tanke var att skaffa vettigt ljus. Tanken föll snabbt på 2x500W bygglampor, men efter att ha sökt lite här på forumet så har jag insett att det kanske inte är det bästa med tanke på värmeutvevkling och kvalité, rätt/fel? Finns det andra vettigare alternativ, kanske för några hundringar mer?

När ljuset är fixat skulle det inte skada med lite blixtljus. Jag har en Pentax K10D med inbyggd blixt. Skulle denna kunna räcka för ändamålet, kanske med någon hemgjord Omnibounce? Annars har jag funderat på att införskaffa en Sigma EF-530 DG Super + Omnibounce. Jag har aldrig arbetat med en "riktig" blixt innan, hur kommer jag kunna använda denna för att få bättre resultat än med den inbyggda? T.ex studsa den åt sidan eller upp i taket etc. Kommer jag kunna be modellen hålla i den och på något sätt utlösa den trådlöst? Kommer i så fall även den inbyggda blixten utlösas och lysa upp modellen och på så sätt skapa blixtljus från två håll?

Något jag har missat? Reflektorer etc t.ex?

Kanske blev många virriga frågor, men frågar man inget så får man inget veta ;)

I objektivväg har jag:
Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL