Annons

Första gången med modell - Blixt och ljushjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Hej, jag blev nyligen kontaktad av en amatörmodell som vill bli fotograferad. Beroende på hur allt går och vad modellen vill kan det bli allt från porträtt till helkropp (naket och påklätt). Skiljer sig dessa åt i någon större utsträckning eller är det ungefär samma ljussättning som kommer krävas?

Jag är amatör på området och har varken blixt (förutom inbyggd popup-blixt) eller annan ljussättning passande för modellfotografering i studio. Så jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska klara av detta med rätt så restriktiv budget.

Jag kommer hyra en mindre lokal som studio. Som bakgrund hade jag tänkt använda sänglakan i olika färger. Främst svart och vitt. Är detta en bra idé eller skapar det problem på något sätt?

Min första tanke var att skaffa vettigt ljus. Tanken föll snabbt på 2x500W bygglampor, men efter att ha sökt lite här på forumet så har jag insett att det kanske inte är det bästa med tanke på värmeutvevkling och kvalité, rätt/fel? Finns det andra vettigare alternativ, kanske för några hundringar mer?

När ljuset är fixat skulle det inte skada med lite blixtljus. Jag har en Pentax K10D med inbyggd blixt. Skulle denna kunna räcka för ändamålet, kanske med någon hemgjord Omnibounce? Annars har jag funderat på att införskaffa en Sigma EF-530 DG Super + Omnibounce. Jag har aldrig arbetat med en "riktig" blixt innan, hur kommer jag kunna använda denna för att få bättre resultat än med den inbyggda? T.ex studsa den åt sidan eller upp i taket etc. Kommer jag kunna be modellen hålla i den och på något sätt utlösa den trådlöst? Kommer i så fall även den inbyggda blixten utlösas och lysa upp modellen och på så sätt skapa blixtljus från två håll?

Något jag har missat? Reflektorer etc t.ex?

Kanske blev många virriga frågor, men frågar man inget så får man inget veta ;)

I objektivväg har jag:
Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II
Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4

Tanken är väl att primärt använda 50mm 1.4'an, men även leka med 18-55 för att få lite alternativa perspektiv nere på 18mm. Eventuellt sätter jag på 70-300 för eventuella macrobilder på läppar, ögon etc.

Over and out, fyll min tråd med tips, råd och andra åsikter! :D
 
Lakan ser väldigt amatörmässigt ut. Pappersbakgrunder är jämna och släta.

Det finns tusen olika sätt att ljussätta. Hitta en bild med snyggt ljus så kan folk här tala om hur det är gjort.( finns oxå artiklar här om det grundläggande ).

Om du inte har nån aning hur du vill ha det , så gå in på hemsidor som handlar om ljussättning , tex www.strobist.com som bara handlar om kamerablixtar som din kommande Sigma eller http://www.studiolighting.net/

Sigman är bra för den behöver inte nödvändigtvis sitta på kameran utan går att amvända som en studioblixt. Kan styras tex från en enkel IR säandare i blixskon på kameran. Då kan du använda softbox eller paraply för att mjuka upp ljuset.

Den inbuggda blixten vill man inte anväda allas i regel.

Om du tänker forstsätta fota modeller så är ett studioblixtpaket att föredras. Finns från 1995:- med 2 blixtar stativ och paraplyer , dvs hela paketet billigare än EN Sigma.
 
Tack för tipsen pelle.
Så jag måste köpa en ir-sändare som fästes i blixtskon på kameran för att kunna utlösa blixten trådlöst?

Du har nog helt rätt angående lakan som bakgrund. Vart kan jag hitta bra och billiga alternativ?
 
Velourtyger från Jysk är väldigt billiga och ser bättre ut på bild än lakan.

Du kan utlösa Sigman med ljuset från din interna blixt men det blir ofta fult med blixtljus rakt framifrån. IR sändare fungerar bra inomhus. Utomghus är det radiosändare som gäller.

Skaffa en reflexskärm till Sigman för att lätta upp ev skuggor, går bra med en större bit frigolit.( kostar ca 40 kronor för en 120x60.
 
Finns det något naturligt ljus alls i din påtänkta lokal?

En fin dag med dagsljus in genom fönster och frigolitskivor "på skuggsidan" är nog det allra billigaste du kan komma undan med.

Jag gick till min lokala fotohandlare. De skulle själva byta sina bakgrunder mot nya. De sista metrarna på varje rulle kunde jag nypa.

(Varje rulle är ca 11 meter och omkring 3 meter var kvar i nyskick. Man kommer väldigt långt med 3 meter bakgrundspapp.)
 
Varför inte köpa en Pentax blixt(AF-540, AF-360) istället för en sigma, då fungerar blixten trådlöst utan IR-sändare med din K10D. Jag tror även att Metz senaste blixtar fungerar trådlöst men är inte helt säker på detta.

Bara en fundering //Ronny
 
Oj, bra svar.

Ronny, Pentax 540 är tyvärr ganska mycket dyrare än Sigman... 360 skulle jag nog inte bli riktigt nöjd med iom att den inte går att vrida i sidled, något som man säkert skulle sakna bara för att man inte har det... Metz som du nämnde ser dock ut att ha riktigt intressanta blixtar.
Tänker främst på Metz 58 AF-1 P (http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1P).

Tack pelle för tips om velour från Jysk, ska dra dit och kika så fort jag får lite tid över :)

Angående befintligt ljus i lokalen så har jag tyvärr inte någon koll för tillfället. Återkommer met det så fort jag har fått mer information.
 
Jovisst är Pentax blixtar lite dyrare.
Själv har jag 360n och är nöjd, men visst kan man sakna vridning i sidled men i ditt fall så kan du köra trådlöst isådannafall. (lite besvärligare jag vet=) )
Håll utkik på beg marknaden annars, hittade en 540 på blocket som kan vara intresannt, sök bara på " Pentax 540 "

Annars så skall även en viss modell från Sigma klara av trådlös styrning(vet inte exakt vilken), dock verkar det vara lite si och så med just d. Så kolla upp det extra noga om du bestämer för den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.