Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första gången med digitalt fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

arrelid

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatörfotograf som för första gången tänkte lämna in bilder till ett digitalt fotolabb.

Vad är det som jag verkligen BÖR tänka på innan jag lämnar in mina bilder?

Jag skulle gärna vilja veta mer om vilket förhållande det är mellan höjd och bredd på en digital utskrift, det verkar inte vara riktigt samma som traditionella kort. Eller så är det det, men proportionen på det digitala kortet är ju knappast det. Vill gärna slippa de vita kanter som min granne fick när hon framkallade bilder digitalt sist.

Tack på förhand (för en kanske naiv fråga)

/ Mattias

Fråga labbet är mitt tips.
Titta på webbsida, ring eller mejla.

Eftera att ha skrivit en artikel om digitallabb har jag upptäckt att många labb önskar att kunden frågade dem om råd innan de skickar in.
Många fel skulle undvikas då.

Man kan se till att bildfilen från bildbehandlingsprogrammet har samma proportioner, tex 1:1,5, som papperskopian från labbet har.
Många labb har dålig info. på sina hemsidor.

Många av labben har extremt dålig information på sina hemsidor, men som sagt, det skadar ju inte att ställa frågor själv!

Har ni någon erfarenhet själva av vad man bör kräva för upplösning på utskrifterna?

arrelid skrev:
Många av labben har extremt dålig information på sina hemsidor, men som sagt, det skadar ju inte att ställa frågor själv!

Har ni någon erfarenhet själva av vad man bör kräva för upplösning på utskrifterna?
Olika labb har olka upplösning.
För privatbilder skickar jag till Fuji (via Expert) som har 300 dpi.
Fotolabo som jag använder för stora bilder och yrkesbilder har 254 dpi.
Proprint har 400 dpi.

Jag tycker att någonstans runt 200 ppi bör en bild ha i upplösning för god kvalitet.
Stora bilder (35x50) kan jag nöja mig med 150 men vill gärna ha 200 ppi.

Du är nybörjare och använder digitalkamera.

Då är mitt tips att hitta ett bra labb med vettig personal som bryr sig.

Två (av flera) labb som jag kan rekommendera att börja med är Mattsons foto i Lund och att skicka via www.expert.se

Jag antar att du fotograferar i JPEG-format?

Ta då bilderna direkt från minneskortet, gör ingenting med dem, och skicka dem till labbet.

Faktum är att de blir oftast bättre att låta ett bra labbs maskiner sköta kopieringen än att själv mixtra i Photoshop.

Kontrollera vilket sidförhållande din kamera ger, om det är 2/3 (10x15 centimeter) eller ”amatörformatet” som passar in på 11x13 centimeter.
Kontrollera om de har inställning för fullformat så bilden inte får vita kanter.

Experts hemsida är enkl att förstå...

mipert skrev:
Olika labb har olka upplösning.
För privatbilder skickar jag till Fuji (via Expert) som har 300 dpi.
Fotolabo som jag använder för stora bilder och yrkesbilder har 254 dpi.
Proprint har 400 dpi.

Jag tycker att någonstans runt 200 ppi bör en bild ha i upplösning för god kvalitet.
Stora bilder (35x50) kan jag nöja mig med 150 men vill gärna ha 200 ppi.

Ok, labbet kör med 300 dpi; betyder det att jag ska skicka mina bilder i 300 dpi i den storlek jag vill ha bilden för bäst resultat, eller spelar det ingen roll hur jag skickar mina bilder?

ANNONS