Advertisement

Annons

första fotograferingen SHIT!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta med dig kamera, objektiv och gärna blixtar. Stoppa i minneskort / film i kameran....

Nej seriöst, var lite mer specifik vad vill du ha hjälp med ?

Precis du behöver vara mycket mer detaljerad. Vad har du för utrustning att tillgå? Var ska du fota, studio, hemma , ute? Vilken typ av bilder ska du ta, mode, porträtt? Är du ute efter nåt speciellt? Har du exempelbilder på hur du vill att slutresultatet ska bli?

jag köper en nikon D200 + objektiv + stativ + minneskort + blixt och en väska . sedan måste jag fotografera ute för jag har ingen studio =/

Ladda batteriet, sätt i kameran. Samtidigt som du laddar batteriet letar du rätt på en fin plats att fota på. Hur den ser ut kan vi inte hjälpa dig med. När batteriet är klart går du med en kompis till platsen du hittade och testar lite. Kollar varifrån solen kommer, kan du ställa blixten nånstans bra om du ska använda den?

Resten är upp till dig. Kan du hantera kameran? Om inte det, lär dig det. Den är ganska avancerad, kanske en D80 är bättre, med porträttprogrammet inställt. D80 är same same som D200, fast inte lika robust. Och billigare.

Det står i din profil att du har en Sony A100, är det nåt fel på den? Varför måste du köpa en helt ny utrustning för att plåta? Kameran gör inte det bra resultatet, det är du som gör det.

Jag måste nog säga att det låter lite som ett dåligt skämt...
Du ska köpa en ny kamera, en D200, men du har redan en Sony A100? Om det nu är en modell du ska fota så lär det ju inte göra någon skillnad vilken kamera av de två du använder.
Om det nu är så att du har noll koll (vilket du ju verkar vilja påskina i ditt första inlägg) så borde du kanske börja med att lära dig kameran och grunderna för hur bländare och slutare fungerar samt se över hur skärpedjupet varierar med bländaren och avståndet för den optik du har.

Men mitt främsta råd skulle nog vara att tala om för modellen att du är väldigt/helt grön på området och att det blir ett första försök. Något annat vore inte särskilt ärligt av dig och om det nu skulle bli så att resultatet inte blir det önskade så har du i alla fall förvarnat och det är mao hennes beslut om hon vill ställa upp och kanske slösa bort sin tid.

jag blir lite förvånad över alla som skall göra "uppdrag" och som skiter i brallorna. Är man så nervös att man skriver ett inlägg så har man uppenbarligen förlite kött på benen.

Varför tar du inte och provar lite på syrran, brorsan, kompisen, mamma, pappa, eller vem som så att du får lite mer hum om hur saker o ting fungerar? I de flesta fallen överbryggar rutin och erfarenhet osäkerheten. Känner du dig osäker så öva mer. Kom ihåg att fotografering är inte bara att trycka på en knapp...

Bara för att du har en kamera så betyder det inte att du är redo för alla fotosituationer. Mitt tips är därför mindre frågor på fotosidan och mer praktisk erfarenhet. Detta får du bara genom att ge dig ut och "öva"

OM du är så osäker som det verkar i inlägget, och

OM du har bokat tid med en modell som inte vet det,

så är kanske bästa åtgärden att avboka? Öva lite i lugn och ro, och återkom när du känner dig säkrare.

Well....friskt vågat, hälften vunnet. Förhoppningsvis så är modellen lika grön och då får ni i er alla fall ett gott garv åt det alldeles för djupa vattnet du verkar befinna dej på - speciellt om bilderna ska användas nånstans.

Kör denna gången som en träningssession, utan mål att publicera resultatet. Nästa eller nästnästa gång *kanske* du har så mycket vana att det liknar nåt som går att använda på allvar.

Lycka till!

hahaha word på shit

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom alla universaltips som oftast funkar men kan bli riktigt tråkiga eller likadana som alla andra bilder om man inte är kreativ. Det är: Stor bländare, Lugn bakgrund, skugga eller molningt för att inte få allt för direkt ljus och prova mycket olika grejer.
Lycka till nu, och ladda upp bilderna sen så att man får se dom.

jonas_the_man skrev:
jag köper en nikon D200 + objektiv + stativ + minneskort + blixt och en väska . sedan måste jag fotografera ute för jag har ingen studio =/

Skulle säga att lite planering kan hjälpa. Jag cyklar själv lite då får man syn på platser som man lägger på minnet(här kan man kanske göra något). Så mitt tips är ut och gå eller upp på cykeln.

Vill lägga till som någon sa tidigare. Våga testa många poser och bakgrunder. Kanske räcker med att modellen flyttar på sig 5meter åt vänster för att du ska få en helt ny bild. Även fast du tror att det blir en dålig bild eller en dålig bakgrund tryck av endå. För ibland blir man förvånad över hur ider som verkar dåliga rent av korkade kan bli ganska bra.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar