Annons

Första egna gluggen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rolgare om det varit en vidvinkel...

...för 6x6 så man hade fått lite mer åt normal hållet på en småbild eller ännu häldre på D40n.

Men då kostar det ju lite mer, denna agfa fick jag för ett par tior så jag svettades inte när jag gick lös med kniven och hackade fram själva linsen.

Allt sitter ju bara ihop med snöre och tråd så det är lätt att ta isär igen om jag vill göra nått annat...eller behöver få lös BR-2an för mackrojobb.

Det viktiga är att man får fokus på oändligt. Om du ska sätta ihop nåt till småbild, leta upp billig beggad förstoringsoptik på 75mm.

Att få till vidvinkel är jobbigare, antagligen pga att avståndet till filmplan blir fel. Vidvinklar har väl mer avancerade konstruktioner för att fixa detta, än vad som behövs för längre brännvidder.

Lite tålamod, så har man en grymt skarp Lensbaby.

Exempelbild från min Meopta Belar 75/4

Inte illa.

Ens för att vara med en förstoringsoptik. Faktiskt njutbar även allt till trots, men undrat över vad fan det är för glugg hade man gjort iaf.

Re: Inte illa.

Fabian.Gafvelin skrev:
Ens för att vara med en förstoringsoptik. Faktiskt njutbar även allt till trots, men undrat över vad fan det är för glugg hade man gjort iaf.

Ens? :) Förstoringsoptik brukar vara skarpa. Oskärpan kommer av att jag gillar att vrida det för tilteffekter.

Jaha, som jag förstod det var själva gluggen handhållen, det gör det ganska svårt just att få skärpan rätt och objektiv och film paralella..OM man är ute efter det dvs.

Ja, den här kan man inte släppa. Gummibälgen jag använt råkar bli en perfekt vagga för optiken om man vill ta helskarpa bilder, med fokus på oändligt. Då ligger optiken mot kameran med bälgen ihoptryckt. Vill man fokusera närmare så måste optiken ut igen och då blir det ostadigare.

Funderar lite på hur lätt det skulle vara att plocka bort optiken ur en Lensbaby 3G. Med en Meopta Belar skulle man få bättre oskärpa samtidigt som man kunde finjustera förställningen.

Jaja..så mycket man skulle kunna göra. Nu väntar jag på en adapter så jag kan köra mina Zeissobjektiv (hasselblad) på eos 5D'n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar