Annons

Första DSLR - tänker jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

siolta

Medlem
Ojojoj. Nu börjar det närma sig att åka till fotoaffären och känna och testa. Spännande! Semestern är snart slut och chansen att hinna ta bra bilder på barnen i sommarens frihet minskar ju ordentligt sen. Så det ska verkligen bli köp av! För att komma till skott så är jag villig att köpa ett färdigt kit med någon "första kamera" och testa och lära mig från den basen. Jag blir alltför förvirrad av tex objektiv termerna för att försöka läsa mig in sådant nu.

Nästan alla kort kommer att vara på mina tre små barn, make, övrig släkt. Det är den tiden i livet nu. :)

Jag har läst runt och skapat mig en liten lista på intressanta kameror. Verkar den vettig? Eller jämför jag äpplen och päron?

-- Canon EOS 450D, andraplats EOS 1000D
-- Nikon D60, andraplats D90
-- Olympus E620, andraplats ? (skulle väl vara en PEN E-P1 men jag är inte den som köper första produkten i en helt ny linje, men oj vad fin den verkar vara)
-- Pentax KM, andraplats K200D
 
Vad har du för budget?
Sedan bör du fundera på objektiven (ögonen) du behöver till ditt kamerahus. De är minst lika viktiga om inte viktigare än huset!

Barn är mycket rörliga objekt så kameran och objektivet måste vara snabba, dvs huset måste kunna fokusera snabbt och objektivet måste vara ljusstarkt så att du kan använda korta exponeringstider. Annars blir dina barn "suddbarn" likt den vanligaste fågeln "suddmesen" :).
 
Vad har du för budget?
Sedan bör du fundera på objektiven (ögonen) du behöver till ditt kamerahus. De är minst lika viktiga om inte viktigare än huset!

Barn är mycket rörliga objekt så kameran och objektivet måste vara snabba, dvs huset måste kunna fokusera snabbt och objektivet måste vara ljusstarkt så att du kan använda korta exponeringstider. Annars blir dina barn "suddbarn" likt den vanligaste fågeln "suddmesen" :).

Budget är väl runt 7000-8000, men med möjlighet att gå upp till 10000 om det verkligen verkligen verkar rätt. Jag har tänkt gå till en riktig fotoaffär för att kunna prata med dem om mina funderingar, inte jaga priset, så bara där blir det väl lite mer pengar som går.

Snabbt och ljusstarkt! Tackar.
Det är just i mina frågor kring att fota mina barn, som verkligen inte sitter stilla och som kommer springande till mig så fort de ser en kamera istället för att fortsätta göra det som jag vill fota, så känns viktiga att reda ut.
 
Blir lite fundersam varför du inte har med 500D och D5000 i din lista?

Enbart för att jag inte förstått att de var några att kolla på. Har tittat runt här och på dpreview och de stod inte ut i diskussionerna. Men jag kollar gärna på dem.

Har du någon speciell rekommendation till dem?
 
Enbart för att jag inte förstått att de var några att kolla på. Har tittat runt här och på dpreview och de stod inte ut i diskussionerna. Men jag kollar gärna på dem.

Har du någon speciell rekommendation till dem?

Grejen är att de har videoläge och vridbar skärm, det är inte puristerna här intreserade av :)
 
Grejen är att de har videoläge och vridbar skärm, det är inte puristerna här intreserade av :)


Men hur bra är videon? Jag har en videkamera idag som duger bra. Men det vore ju smidigt att kunna utnyttja sin systemkamera istället. Men då måste det bli bra nog. Det är väl främst utomhus jag skulle ta sådana videos.
 
Vilken av dessa tillverkare du än väljer så får du en bra kamera. Åk till butiken o kläm på dem och välj den du känner för.
Köp sedan ett paket med kitobjektiv, som inte brukar kosta mer än en 1000-lapp i paketet. Sedan köper du ett 30-35mm f1,8-objektiv för inomhusfoto utan blixt. De kostar 2-3000 och med ett paket runt 7000 kr så kommer du under 10 000.

Alernativt struntar du i 30-35mm-gluggen och lägger pengarna på en extern blixt för inomhusbilderna. Den skall kunna vinklas mot taket för att slippa hårda skuggor.

Budget är väl runt 7000-8000, men med möjlighet att gå upp till 10000 om det verkligen verkligen verkar rätt. Jag har tänkt gå till en riktig fotoaffär för att kunna prata med dem om mina funderingar, inte jaga priset, så bara där blir det väl lite mer pengar som går.

Snabbt och ljusstarkt! Tackar.
Det är just i mina frågor kring att fota mina barn, som verkligen inte sitter stilla och som kommer springande till mig så fort de ser en kamera istället för att fortsätta göra det som jag vill fota, så känns viktiga att reda ut.
 
Enbart för att jag inte förstått att de var några att kolla på. Har tittat runt här och på dpreview och de stod inte ut i diskussionerna. Men jag kollar gärna på dem.

Har du någon speciell rekommendation till dem?

Det kanske är några månader gamla diskussioner du sett? Bägge är ju relativt nya kameror, D5000 ersätter D60, och 500D ersätter 450D. Bägge har videofunktioner som kan ge bra resultat men är lite svåranvända. 500D har betydligt bättre skärm (bättre färger, fler pixlar) medan D5000 har vridbar skär istället som inte är lika bra. D5000 har inte möjlighet för batterigrepp heller.
Exempel på vad videofunktioinen i en 500D kan skapa: http://vimeo.com/5214688
 
Jag har läst runt och skapat mig en liten lista på intressanta kameror. Verkar den vettig? Eller jämför jag äpplen och päron?

Jag skulle ju säga att om det nu är barn som du tänker fokusera på, i dubbel bemärkelse ... då ska du titta på de faktorer som påverkar den typen av fotande mest.

Rimligtvis använder du Sportläget för att fotografera dina barn. Alternativt gör du manuella inställningar som närmar sig sportlägets inställningar. Huvudsyftet är kontinuerlig fokus, så att du kan panorera, följa efter motivet med bibehållen fokus.

De faktorer jag tänker på är:

- ISO-känslighet
- antal bilder som kan tas per sekund
- antal fokuspunkter

Dessa värden varierar mellan kamerorna.

ISO: Med högre känslighet får du bättre frysta bilder, då slutartiden hålls nere (och du undviker att använda fulblixten i flera fall, och dessutom ska man ju tänka på att inte köra blixten rakt in i ögonen, speciellt inte på små barn, och absolut inte på avstånd kortare än en meter eller så).

Antal bilder per sekund: du slår alltså på flerbildstagning, i stället för en bild; du tar flera bilder medan knappen är nertryckt. Jag gissar spontant att siffrorna varierar mellan 3 och 6 st per sekund för de kameror som du listat. Flera bilder ökar sannolikheten att få bra skärpa på en av dem.

Antal fokuspunkter (någon får rätta mig om jag är ute och cyklar här): antal punkter ökar chansen att hålla skärpan när du panorerar. Ju fler som används desto långsammare går det dock. Antal punkter som är korslagda påverkar också, och det skiljer sig mellan kameror; ju fler korslagda desto lättare (större chans) för kameran att bibehålla fokus, eftersom de arbetar både vertikalt och horisontellt.
 
Tackar för alla svar.

Jag stod en timme och pratade och kände i affären idag och kom hem med en Nikon D5000, objektiv 18-105VR.
Kändes verkligen svårt att välja, men jag är nöjd nog med det här valet. Den ska vara snabb och klara höga ISO inställningar bra.

Bilder per sekund påerverkades av minnskortet också, men jag tyckte det var bra nog med ett vanligt sådant. De snabbare var ruskigt dyra. Får önskas som julklapp istället tror jag. :)
 
Tackar för alla svar.

Jag stod en timme och pratade och kände i affären idag och kom hem med en Nikon D5000, objektiv 18-105VR.

Ett utmärkt val. (Det hade säkert andra val varit också, förstås.)

Gör dig den tjänsten att läsa handboken i stället för en deckare några kvällar! Det är tekniska vidunder, de moderna kamerorna!

Välkommen i DSLR-träsket!

Per.
 
Ett utmärkt val. (Det hade säkert andra val varit också, förstås.)

Gör dig den tjänsten att läsa handboken i stället för en deckare några kvällar! Det är tekniska vidunder, de moderna kamerorna!

Välkommen i DSLR-träsket!

Per.

Det ingick en kvällskurs av Nikon. Jag har förstått att det kan vara en bra ide. :-D
 
Tackar för alla svar.

Jag stod en timme och pratade och kände i affären idag och kom hem med en Nikon D5000, objektiv 18-105VR.
Kändes verkligen svårt att välja, men jag är nöjd nog med det här valet. Den ska vara snabb och klara höga ISO inställningar bra.

Bilder per sekund påerverkades av minnskortet också, men jag tyckte det var bra nog med ett vanligt sådant. De snabbare var ruskigt dyra. Får önskas som julklapp istället tror jag. :)

Grattis till kameran!

Jag rekommenderar absolut 35/1.8 AF-S. Det är ett väldigt bra och billigt objektiv som är perfekt för inomhusfoto med en DX-kamera som D5000.

Det finns två huvudanledningar till att de snabbare är mer önskvärda. Dels för när man fotar så att kameran minne inte fylls upp så snabbt. Dessutom för att inte behöva vänta halva dagen när man flyttar bilderna till datorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.