ANNONS
Annons

Första C41-framkallningen - Mega Fiasko!!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Så har man klarat av första framkallningen av C41, efter mkt studerande och gruvande så tog jag tjuren vid hornet och framkallade ikväll....å vilket maximalt fiasko :)

Jag framkallade fyra filmer i samma dosa (2 st Ilford 400, en Fuji 800 och en no name 400) i min CPA2, tempen på vätskorna 38,3 grader och rationen på 60rpm (tror jag det kallas, "P" på min maskin).

Kemi; Tetenal Rapid C41-kit 5L

dev, 500ml kemi i 3,15 min, blekfix (samma mängd kemi)4 min och sedan sköljbyten var trettionde sekund i 3 min.

Stab; Utanför maskinen i 1 min

Något har jag garanterat klantat till för jag har aldrig sett så färgglada negativ ngn gång, bera det att de är färgglada på fel sätt :)
Ilfordfilmerna klarade sig bäst (men så är de ju också sv/v :p), de andra två går i kaffelatte och ngn obestämbar röd-grön röra :)

Nu har jag dock inte undersökt dem så noga ännu, de hänger i torkskåpet, jag skall kika mer på dem imorgon och se om det är ngt jag kan rädda eller om det bara är att se filmerna som den första pannkakan i laggen; den som alltid går sönder :D

Är det ngn som använt tetenals Rapid C41-kit? Jag är lite brydd äver att man hoppar över fixeringsmomentet, innebär det att blekbadet är ett kombinerat blek & fix?

Å så kom jag på efteråt att jag inte använde ngnstop-bad mellan framkallaren & blekbadet...hmm, det var ju slarvigt av mig :(

Aja, nu är första pannkakan gjord iaf :)

Men oftast blir de första pannkakorna dåliga, men sen blir det bara bättre och bättre.

Nog för att man är stolt över att man kör analogt, men jag har faktiskt aldrig ens känt någon som kört sin egna C41.

/ Marcus

Filmen ändrar färg när den torkar. Om du tittar efter igen, kanske det inte ser lika bedrövligt ut.

Hoppas att det är som Lars skriver, men om inte så hittade jag det här i boken "The Rotary Processor Manual" från Jobo. Kanske kan det vara ditt problem...

"If there are problems, they are most likely to come from silver retention in the emulsion due to incomplete bleaching, especially with some of the more modern films.

This is usually seen as a thick, brown, muddy looking mask, with negatives difficult to print and color match. Re-bleaching the film and re-fixing cures the problem."

Det kan ev. också vara överframkallning. När börjar du ta tiden och häller du ut innan tiden är ute. Enligt boken skall man tömma ca. 15 sekunder innan tiden är ute. Litar du på din termometer?

Lycka till med nästa försök.

Kul att fler håller på med sånt här!

En liten tröst kanske kan vara att den berömda första pannkakan oftast är rätt god att sätta i sig på en gång medan man steker vidare. Med lite tur har du ngn bild som blev intressant även om det kanske inte blev som du tänkt.

-Catherine- skrev:
Så har man klarat av första framkallningen av C41, efter mkt studerande och gruvande så tog jag tjuren vid hornet och framkallade ikväll....å vilket maximalt fiasko :)

Jag framkallade fyra filmer i samma dosa (2 st Ilford 400, en Fuji 800 och en no name 400) i min CPA2, tempen på vätskorna 38,3 grader och rationen på 60rpm (tror jag det kallas, "P" på min maskin).

Har aldrig framkallat C41, men väl E6 dia ett antal gånger.
Vid ett tillfälle blandade vi olika filmfabrikat i dosan. Det blev också fiasko. Hittade någon notering på nätet, som sa att man inte skall blanda filmfabrikat i dosan.
Kan detta möjligen också gälla C41?

Jag har framkallat en del C41 i en sån där helautomatisk sak som vi fått från en tidningsredaktion. Den har separata tankar för framkallare, blek, fix och stab.

Vid ett tillfälle chansade vi när det nästan var slut på fix i maskinen. Det skulle vi inte gjort. Fixet var i väldigt dåligt skick. Rullarna som kom ut såg ok ut till en början, men ändrade sen färg och fick en grön hinna över sig.

Det blev till att slänga ner filmen i fixtanken och ringa runt hela stan efter ny kemi. Blev en trevlig biltur till Upplands Väsby och Fujihunts gigantiska centrallager, där vi lyckades få tag på några flaskor.

Låter alltså som det kan bero på dålig fixering.

Blanda fabrikat tror jag inte ska vara några problem.

Jag kör E6 i Tetenals C41 kit och har aldrig haft de problemen du nämner. Jag blandar fabrikat, format, och ålder på alla sätt och vis. Återkom gärna med mer info!

Hej Cathrine!
Jag framkallar sv neg, färg neg C41 och dia E6. Dom problem du har med C41 har jag lyckligtvis inte haft.Om du har följt JOBO´s fakta på deras hemsida som jag gav dig tidigare borde det inte hända annat än att du får fram ett neg.med bildrutor. Jag har dock en fundering om det kan vara ditt vatten.Själv har jag kommunal sådant.Hos mig så har man i bland haft för hög koncentration av klor.Jag säger inte att vattent du använder är orsaken men fundera på det.Lars H har helt rätt "häng" filmen och låt den vara så torkar den och då kommer "rutorna".Har själv ett torkskåp som är helt tät.
En väg att testa är att ta en rulle som du vet är "färsk", skriv upp alla dom rutor du tar vad gäller ljus m.m.Gå igenom "processen" en gång på "papper".Gör ett körschema och ha en klocka som ger rätt sek och minuter.
Så till sist, det råder tydligen viss okunskap om dom olika beteckningar för olika filmtyperna:
alltså färg negativ framkallas i C-15 eller C-41 och diafilmer i C-56 eller E-6.
En bra länk i detta ämne är: www.photax.se/indx/indxmorkrum.htm sök under kemi och sedan färgkemi.

Vill bara förtydliga att jag kör film, sk diafilm, som normalt framkallas i Kodaks E6 eller Fujis CR56 process, i Tetenals Colortec-kemi, vilket är en ekvivalent till Kodaks C41-kemi. Detta förfarande kallas för vänddia eller cross process.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar