Annons

Första bra, andra kass vid AF-C..

Produkter
(logga in för att koppla)

repen

Aktiv medlem
Fotade cross för andra gången med K10D idag, va missnöjd efter första gången då andra bilden i varje serie blev alldeles för ljus. Lika idag när jag använde Av, bättre med Tv men d hände ibland ändå. Nu är jag inget proffs men om kameran har mätt ljuset rätt vid första bilden så borde väl andra oxå vara bra så länge som jag har har motivet i focus? Focuserade både med auto och med mittenpunkten. Är det M som gäller eller är det nåt med auto ex komp kanske? Hade det på "av". Säkert jag som klantar mej men det är ju tråkigt med många dåliga bilder. Hade Olympus E500 förr o d blev aldrig så här då./MvhStefan

Du kan ha:

• Använt spotmätning
  • Haft exponerinskompensation kvarglömt
  • Inte kompenserat för motivets och bakgrundens ljusstyrka.

Olika motiv och bakgrunder kan ha en ljusstyrka som lurar kameran. Fotar du ett motiv mot en ljusstrak himmel vill kameran göra bilden mörkare.
Fotar du motivet mot tex en mörk skog så tycker kameran det är för mört och vill göra det ljusare.
Således har du två bilder, en för mörk och en ljusare än vad du upplever med ögat.

Läs Fotoskolan här på Fotosidan så finns det exempel hur man ska gör vid liknande situationer.

Tack för svar. Nej, jag hade inte multiex,ingen expkomp kvarglömd. Använde spotmätning på nån bild i motljus bara. Tycker d är märkligt, är väl bara nån tiondel mellan bilderna när man fotar en serie, fattar inte varför dom blir så olika..

Pentax kameror mäter ljuset kontinuerligt och detta är inte kopplat till huruvida motivet är i fokus eller inte - om man inte ställer in i C-specialinställningar att ljusmätningen ska låsas när autofokusen är låst (vilket den iofs inte är vid AF-C). Även vid seriebildstagning så mäts ljuset kontinuerligt, den låser alltså inte exponeringen. (det finns en AE-L knapp att använda om man vill låsa exponeringen). Nu har jag inte sett bilderna, så jag kan inte uttala mig om vilken eventuella skillnad som finns mellan dem, men flerfältsmätningen lägger störst vikt vid mätområdena i centrum av bilen och sedan kanar viktningen ut mot ytterområdena. Om centrum av bilden har förändrats, vilket är väl troligt händer när motiv rör på sig, så kan detta vara en förklaring till skillnader i exponering.

Här kan du se hur flerfältsmätningen viktar exponeringen:
http://www.digital.pentax.co.jp/en/special/digiichi/tech/index.html

Det går att koppla ljusmätningen till att vikta mot vald autofokuspunkt, men den funktionen är frånslagen från fabrik. Du ändrar detta i C-spceialinställningar. (observera dock att kameran fortfarande mäter de andra fälten också, det är själva viktningen som ändras).

För att undvika att exponeringen ändras kontinuerligt, kan du alltså använda exponeringslås (AE-L) eller så kan du prova med att välja att exponeringen ska låsas när autofokusen är låst. (jag är dock osäker på hur den funktionen fungerar vid AF-C eftersom AF-C inte låser autofokusen).

Hälsar
R

Jag hade AE länkat till AF idag. Som jag fattar det så ser det ut som att multiexp var på men den har jag aldrig aktiverat så vitt jag vet. MvhStefan

Ok, men observera att AE-L länkad till AF inte låser exponeringen, utan den mäter hela tiden vilket innebär att exponeringen kan bli olika mellan bilder tagna i en serie - särskilt när motivet rör sig, den får olika ljusvärden när kompositionen av bilden inte är identisk mellan tagningarna (och jag har svårt tro att man som fotograf helt lyckas bibehålla kompositionen identisk med motiv som rör sig...).

Hälsar
R

repen skrev:
Jag hade AE länkat till AF idag. Som jag fattar det så ser det ut som att multiexp var på men den har jag aldrig aktiverat så vitt jag vet. MvhStefan

Med multiexponering exponeringskompenserar kameran en bildserie så att hela dynamiska omfånget täcks in. Förmodligen så beror det hela på det även om de andra förklaringar också är möjliga orsaker till de olika exponeringarna.

Senast ändrad:
papi skrev:
Med multiexponering exponeringskompenserar kameran en bildserie så att hela dynamiska omfånget täcks in.

Den gör flera exponeringar på samma bildruta, så man får en bild - även vid seriebildstagning (när den har gjort klart exponeringarna på första bilden, så går den vidare till nästa men på efterföljande bilder så kör den inte multiexponering).

Hälsar
R

Måste be om ursäkt för att jag har slösat med er tid, felet var mitt och hade inget med kameran att göra. Pinsamt är bara förnamnet.. MvhStefan

repen skrev:
Fotade cross för andra gången med K10D idag, va missnöjd efter första gången då andra bilden i varje serie blev alldeles för ljus. Lika idag när jag använde Av, bättre med Tv men d hände ibland ändå. Nu är jag inget proffs men om kameran har mätt ljuset rätt vid första bilden så borde väl andra oxå vara bra så länge som jag har har motivet i focus? Focuserade både med auto och med mittenpunkten. Är det M som gäller eller är det nåt med auto ex komp kanske? Hade det på "av". Säkert jag som klantar mej men det är ju tråkigt med många dåliga bilder. Hade Olympus E500 förr o d blev aldrig så här då./MvhStefan

Jag har också sett samma problem, men det var länge sedan. Jag trodde först att det var någon typ av timingproblem (att objektivet inte hann blända ner), och jag trodde att det hade samband med problemen med M objektiv. Men jag har nog inte sett detta problemet på mina A-objektiv på väldigt länge nu, så det kanske fixades i någon av firmwaren.

jag fotade mkt med min K10 i vintras då jag säsongsjobbade, fotade mkt skidåkning, vilket är känt för att var alite meckigt, men jag upplevde aldrig någon skillnad i exponeringarna vid serietagning. inte några skillnader som inte jag var skyldig till i alla fall=)

k10d visa k100

Fick nya kameran häromdagen och nu skulle det kollas. Offerlammet var dottern som fick ställa upp med sin k100.
Vi fotade parallellt och det var dött lopp. Samma inställning likadana objektiv och i princip samma kvalitet. Försökte och försökte, 10:an levererade inte bättre bilder än 100:an.
Så bytte vi objektiv och satan vilken skillnad! 10:an visade verkligen klass och 100:an vart märkbart sämre.
Vi använde var sitt original kit-objektiv 18-55.
Jag har tidigare uppfattat att kitobjektiven i princip är undermåliga men detta var rena chocken!
Otroligt att det kan (får) skilja så mycket i kvalitet.
Så nu blir det till att skippa AF och gluggarna från 70-talet åker på.
Jämförde även ett nytt samsung 70-300 med ett tamron 80-250 från -79. Tamronet var ngt vassare möjligen p.g.a. att det var ljusstarkare och kunde bländas ner.

Jag tycker...

Ni har nog fått ett riktigt bra och ett riktigt dåligt exemplar.
Jag tycker att det är otillfredsställande att det skiljer så mycket på budget zoomarna och att det skiljer även på tex Sigma 70-200/2,8 som det står om i en annan tråd. Att det på 70-talet var svårt att hålla toleranserna låga på budget zoomar kan jag förstå, men att det idag inte ska gå att hålla toleranserna mycket låga även på budget förstår jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar