Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bröllopsfotot - kritik m.m!

Produkter
(logga in för att koppla)

RockLeffe

Aktiv medlem
Hej alla!

Fotograferade i förra veckan mitt absolut första bröllop, vilket var en mycket givande (och stressig!) uppgift. Ville först tacka alla som gett så bra svar till de myriader av bröllopstrådar som finns här på forumet. Fick genom andra många fina tips...vet inte om de hade någon effekt i bilderna, men ändå ;-)

Nu till saken...jag skulle GÄRNA vilja ha kritik (även av den hårdaste typen) på några av bilderna jag tog. Lägger upp dem i denna tråd istället för att lägga in alla som kritikbilder (smidigare, tycket jag.).

Så! Gör ert värsta ;-)
Obs! De "poserade" bilderna på paret hade jag endast 20 min att ta..kanske förmildrande?

Bilderna på: http://www.graskott.se/MariaAndreas/brollop.html

Tack på förhand!
MvH // Leif S

P.S: Kan tillägga att summan jag fick endast var symbolisk, att detta var en kompis kompis bröllop, OCH att de inte hade råd att anställa en "riktig" fotograf, vilket jag enligt många här rådde dem till....så, nu är jag väl helgarderad ;-)
 
ok jag blev först...

Först vill jag säga att bilderna överlag är mycket bra! lite detaljer bara:

Försök inte manipulera bidlerna "så att det syns" såvida det inte är utryckligen så från paret.
syftar på "bänkbilderna"

Bra slutartid på risregnet! mycket bra!

Hugg inte av blommorna!!"MariaAndreas 1-2"

Prova kör med större bländare. Det är brudparet oftast som ärav intresse

Vissa bilder har lite taskiga skuggor och ljusa partier men det är tuffta att begära sådant första gången.

Bra gjort på det stora! Det absolut viktigaste förutom skärpa äratt fånga stämningen och känslan vilket du lyckats bra med... du ska vara nöjd men med insikt att allt går att göra bättre :)
 
Håller med om att det var bra bilder för att vara första gången! Jag kan gissa att brudparet blev nöjda?

Vad hade du för utrustning/objektiv vid bröllopet?
Blixt/reflexskärm?
 
Jag tycker Du har gjort det mycket bra...de blir säkert nöjda med bilderna. Ser ut att varit hårt ljus så det är mycket att begära men det ser ut som upplättningsblixten slagit lite för hårt på några av bilderna håller också med föregående att några av bilderna är lite mycket processade. Bruden ser inte helt bekväm ut på parkbänken med den vinkeln på nacken...Helhetsintrycket är ändå bra så var nöjd
 
Tack tack!

Kalle:

Tack för den fina kritiken. Manipuleringen var främst för att visa brudparet lite lite av vad man kan göra med bilderna om man vill!

Lite bitter över att jag inte fick med hela brudparet i "Riskast"-bilden. Dessutom var den rätt överexponerad, vilket dock räddades en del genom RAW-formatet =)


Blommorna hade jag inte ens tänkt på! Tack!


Bländaren - ja.. var tyvärr begränsad till f 4.5 på mitt 18-70DX. Eller utsnittet 50mm på mitt 1.8.

Ljuset var väldigt hårt, så konstrasterna var definitivt en utmaning - som jag tror jag kan lyckas med bättre nästa gång! (hade dessutom bara haft SB-800an i några dagar innan bröllopet!)

Min slutsats är ungefär den du kom fram till; nöjd, men vill förbättra =)


Ole:

Tack!
Ja, som väl är var brudparet väldigt nöjda! (kan bero på min gardering att jag inte kan garantera att en enda bild blir bra ;-))

Jag fotade med en D70 tillsammans med ett 18-70DX objektiv + Sb800 eller 50mm utan blixt för "närbilderna".


Ulf:

Tack!
Ljuset var verkligen inte kul, och jag kunde inte blixten ordentligt, vilket nog bidrog till att ljuset kan vara lite obalanserat i bilderna. Något att lära, m.a.o =)

Nej...stressen och träsmaken tog ut sin rätt i "bänk-bilderna" ;-)



Tack igen för er kritik! Mycket konstruktiv och bra!

Fortsätt gärna kommentera!

mvH // Leffe
 
Senast ändrad:
Fotosidan är helt uppbyggt kring funktionalitet för att få bildkritik, så använd oss för det. Annars blir det liksom konstigt. Lägger du upp bilderna här så kommer de ju fler till gagn.
 
bra jobbat, många fina bilder, men jag har några småsker jag tänke på.

Bild 5. mycket bra riskasningsbild. Allting bra. slutartid och färgtonen gör sig bra.

Bild 9 och 10 (porträtt på den tillsammans) Hade jag valt en annan bakgrund. Nu får du med massa ljus mellan löven som blir utfrätt. Tycker att dessa ljusapartierna tar väldigt mycket uppmärksamhet. Prova att ha en mörkare bakgrund istället.

Bild 13 och 14 (händerna) är ju "klassiska" bröllopsbilder som alla verkar ta nu för tiden. Inget ont i det, men viktigt blir då istället att man gör någonting kreativt som kryddar själva bilden. Tycker den vänsta är den bästa. Den högra käns onarturlig då hennes hans kommer ovanifran på ett inte så naturligtsätt.
Antar att erfarenheten är lite avgörande hur bra dessa bilder blir...så med din erfarenhet blir det absolut godkännt.

bild "Buketten" är precis som händerna och så en klassiker. Lägga skärpan på buketten och ha brudparet i oskärpa i bakgrunden. Tycker att du har år långt skärpedjup och att personerna är för skarpa för att effekten skall fungera. Min blick drogs direkt til deras ansikten och det är ju inte syftet då det är buketten som är huvudmotivet. Prova att använda en större bländare. Dessutom är det lite väl mycket klänning med på den bilden. Du kunde komponerat bilder op ett annat sät och fått ännu mer fokus på buketten.


Detta är vad jag tänkte på. Slutligen måste jag igen säga att du lyckats bra med tanke på att det är första gången. Du har fått med alla de klassiska bilderna man vill ha från ett bröllop. Själv gick mitt första bröllop inte alls så här bra!!!

Lycka till i framtiden // Jens Molander
 
David:
Ja, det är ju sant.. Ska se om jag kan ladda upp lite bilder! Tack!

Jens:
Tack så mycket för det långa och genomtänkta svaret! Grymt bra!

9o10: Hmm..bra tänkt. Tänkte det skulle se snyggt ut med foliaget bakom, men det stjäl nog rätt mycket uppmärksamhet.

13 o 14: Ja, den högra ser faktiskt väldigt stel ut!

Buketten: Mmm..håller med om att skärpedjupet är lite för stort. Tyvärr var jag bergränsad till f4.5 och 70mm...en annan komposition var också ett bra tips!

Tack återigen för tipsen! Nu har jag lite mer kött på benen tills nästa gång...om jag vågar mig på en nästa gång :)

MvH // Leffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.