Advertisement

Annons

Första bröllops uppdraget, Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chris_bear

Ny medlem
Hej

Jag har nyligen fått mitt första fotouppdrag och det är just bröllopsfoto. Jag har fotat som amatör i snart 4 år och nyligen gått ut en bild utbildning (där ingick ett år analogt foto och ett år digitalt foto). Jag har fotat ett bröllop innan och det var min farbrors, gjorde en fotobok av det hela, men det var min bröllopspresent till honom. Och nu kommer mina frågor. Vad säger ni är ett rimligt pris och har ni några tips som jag kan tänka på?

Bröllopsparet är en kompis, mosters kompisar, så det är inga bekanta till mig. Jag fick veta för 3 dagar sen (12/06-11) att det var jag som skulle fota, så jag har ingen direkt information om själva bröllopet eller vad brudparet vill ha.

MVH Chris

Besök

Besök brudparet, besök kyrkan, bekanta dig med omgivningarna och ljuset.
Bli bekväm med paret du ska fotografera (och inte minst prästen och kyrkvaktmästaren... undersök vad som är ok i kyrkan), titta på andra fotografers bröllopsbilder...
undvik om det går blixt i kyrkan, förmodligen kommer alla släktingar att använda kompaktkameror med blixt... men för stämningens skull, eventuellt upplättningsblixt om det är motljus (fönster vid sidan koret i kyrkan framför brudparet ev?
Ladda upp med massor av batterier, många minneskort och gärna minst två kameror.
Varför inte börja vid frukosten... fotografera hela dagen... följa paret och cermonin.
Drick inte alkohol, då tappar du fokus...

Taskigt läge alltså :/

-Besök brudparet, besök kyrkan, bekanta dig med omgivningarna och ljuset.
Bli bekväm med paret du ska fotografera (och inte minst prästen och kyrkvaktmästaren... undersök vad som är ok i kyrkan), titta på andra fotografers bröllopsbilder...
undvik om det går blixt i kyrkan, förmodligen kommer alla släktingar att använda kompaktkameror med blixt... men för stämningens skull, eventuellt upplättningsblixt om det är motljus (fönster vid sidan koret i kyrkan framför brudparet ev?
Ladda upp med massor av batterier, många minneskort och gärna minst två kameror.
Varför inte börja vid frukosten... fotografera hela dagen... följa paret och cermonin.
Drick inte alkohol, då tappar du fokus...-

~ Jag ska oxå fota ett bröllop för första gången, det är en kär vän till mig och hon tycker om mina amatörbilder. Saken é den att jag precis (iförrgår) fått en ny kamera, dom bor och ska gifta sig i Norge så inget av det som är skrivet, så som att känna sin utrustning utan å innan, kolla av platsen, personerna osv går att lösa förrns dagen D :/ Ojoj ...

Jag fick också ett erbjudande idag om att fotografera en kompis bröllop. Han frågade vad jag ville ha i betalning så det är det jag undrar, vad är ett rimligt pris för en sådan uppgift?

~ Jag ska oxå fota ett bröllop för första gången, det är en kär vän till mig och hon tycker om mina amatörbilder. Saken é den att jag precis (iförrgår) fått en ny kamera, dom bor och ska gifta sig i Norge så inget av det som är skrivet, så som att känna sin utrustning utan å innan, kolla av platsen, personerna osv går att lösa förrns dagen D :/ Ojoj ...[/QUOTE]´

Medtag ett strålande humör och ett öppet sinne, mer kan du inte göra:) Det blir med säkerhet en fin dag. Ett råd dock är att fotografera mycket veckan innan, precis som den som ska åka Wasaloppet... få kameran "i kroppen".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar