Ett mycket lågt pris blir ett par tusenlappar eller mindre. Jag skulle dock inte ta betalt om jag aldrig tidigare fotograferat ett bröllop. Det tog några bröllop innan jag kände att jag kunde ta betalt.
Du måste inleda med att ställa frågan: Varför fotograferar jag bröllop?
Ska du leva på det måste du göra en kalkyl och se vad som krävs för att nå ditt mål.
Om du bara vill fota för att det är kul ska du inte ta betalt alls.
Eftersom jag arbetar som fotograf (bröllop en betydande del) vet mina bekanta det. De frågar också därefter. Mitt svar varierar helt beroende på förutsättningarna, men något generellt kompispris har jag inte. Om min bästa vän eller nära släkt gifter sig tar jag givetvis bilder utan ersättning. I övrigt förstår alla att jag inte kan jobba gratis generellt, lika lite som bekanta inom andra yrken kan göra det.
generellt tycker jag att man alltid ska ta betalt för bröllop utav kunder oavsett hur många man gjort innan om man vill göra det gratis för en släkting/vän det är upp till var o en men är det en kund ska man ta betalt. Och hur mycket? det minsta man ska ta är vad tex BLF har i sina prislistor är en bra utgångspunkt. I ditt fall 4 timmar x minst 800 kr timmen sedan bör du räkna med tid för redigering samt resor.
Att säga att man ska ta gratis för att man är ovan inte kan fota det anser jag är fel för då anser jag att man inte ska fota bröllopet alls för jag tror brudparet inte blir direkt mindre ledsna för dåliga bilder bara för att det var gratis.
För det är ingen frisedel att misslyckas med plåtningen o sedan säga det var gratis så det är ok. Man bör tänka på att bröllopet är en stort viktig händelse o jag anser att det är bättre att ha koll på sin
teknik veta vilket iso vilken bländare,optik som passar bäst för denna bild osv
att övat ljussättning innan på dockor modeller o rekat platsen så man vet vad som väntar en
att man kollat in olika uppställningar o poser så man har en plan för vilka bilder man ska ta.