Annons

Förstört två mattskivor... byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigrid77

Medlem
Hej!

I egenskap av övernitisk nybörjare/hobbyfotograf (+ ny här på fotosidan) som snart ska börja på min första riktiga fotokurs har jag gjort inte mindre än två likadana misstag...

Har sedan länge fotat med en gammal Chinon CS, som fungerat helt ok för mig. I somras upptäckte jag helt plötsligt ett antal svarta prickar i sökaren. Efter att ha läst en del tidigare inlägg här på forumet tror jag att dessa satt sig på vad jag förstått kallas för mattskivan. Dumt nog gick jag vid denna tidpunkt in och petade i kameran (på både skivan och spegeln) med såväl torra som fuktade topspinnar för att försöka få bort smutsprickarna. Detta resulterade emellertid bara i att skivan blev ännu kladdigare, fast med det svarta mer utsmetat över hela sökaren... Jag gick därefter till en fotoaffär som rengjorde med blåslampa utan resultat. Har testat och vet att kladdet inte syns på bilderna men lider oerhört över att inte ha sökaren ren.

På grund av ovanstående blev jag inför förestående fotokurs glad när jag hittade min pappas säkert ännu äldre kamera, en Miranda Sensorex II. Även där upptäckte jag emellertid ett störande antal svarta prickar i sökaren. Mycket dumdristigt beslöt jag mig för att återigen försöka rengöra med tops fast denna gång utan fukt (tänkte att det var detta som smetat ut kladdet förra gången)...

...och här sitter jag nu med ytterligare en kamera som för det första fått blanka partier på mattskivan (med all sannolikhet från topsen) och för det andra inte blivit ett dugg renare (gissar att alla smutsprickarna sitter på baksidan av skivan). På grund av detta är det nu fruktansvärt störande att titta i sökaren!

Ångrar mig något förskräckligt... hade ju varit sååå mycket bättre med prickarna som de var från början...

Vad kan jag göra? Är det ens möjligt att byta mattskiva på dessa kameror? Och är det i så fall värt kostnaden (med tanke på kamerornas ålder)? Har planerat att skaffa en nyare kamera när jag blivit lite mer varm i kläderna men tänkte att någon av dessa skulle vara bra att börja med.

Tacksam för alla tips och råd!
 
Man skall aldrig röra på mattskivan med någonting.
Prickarna kan sitta på spegeln, kan vara smuts på andra sidan och det kan vara smuts i sökarglaset, där du har ögat.

Om det är möjligt att byta mattskiva på den, vilket man endast brukar kunna på dom bättre modellerna, så är det nog omöjligt att hitta utbytesskivor.

Min gissning är att det är kört, heltenkelt.
Dock var det inga dyra kameror, och du kan säkert hitta en likvärdig på tradera för ett par, trehundra spänn.

/Henri
 
Jag tror du råkat ut för samma sak jag råkade ut för på min Chinon. Det sitter en bit svart gummi som dämpar smällen av spegeln när den åker igen. Efter en hel massa år torkar gummit och blir kladdigt och smuligt. Jag va oxå på mattskivan med tops och geggade och det gjorde saken mycket värre. Men men lite sprit fick jag bort kladdet.
 
Med rätt lösningsmedel borde det ju gå.

Det som är känsligast i ditt fall är spegeln. Var väldigt försiktig när du rör den. Knappast något tryck alls om du måste gnugga på den. På en vanlig spegel skyddar glas den reflekterande beläggningen så en sådan kan man ju putsa gladeligen men beläggningen i en spegelreflexkamera och andra optiskt kritiska speglar ligger den reflekterande beläggningen på utsidan för att undvika dubbelbilder som du hade fått med en glasskiva framför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.