Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörde .raw min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrcolgate

Medlem
Hej!

Jag har sen länge arbetat en del med HDR-bilder då jag tycker de blir otroligt vackra. Normalvis brukar jag spara bilden som .TIFF då jag förut blev tipsad om det, men nyligen tog jag lite eget initiativ och sparade som .raw i Photoshop. Nu dagen efter när jag ska öppna den blir jag mött med ett udda fönster, se bild nr 1.

nb6rh3.jpg


Har ingen aning av vad något på bilden betyder, men kan säga att pixlarna stämmer inte alls då den är tagen med en D3000, och bilderna blir runt 3800x2500. Jag provade då att trycka OK för att se vad som dyker upp men får endast denna bild. Observera dock att .raw filen är på 50mb så något måste dölja sig.

etsftk.jpg


Så jag undrar nu om jag gjorde ett misstag genom att spara bilden i .raw? Det är ingen större förlust då jag har kvar de tre bilder som HDR-bilden var byggd av, plus att det var inte så mycket tweaking för att nå resultatet.

Hoppas verkligen på svar som förklarar vad som hände.

Tack på förhand!
 
Jadu bra fråga, har ingen möjlighet att spara i .nef så dum som jag var så tyckte jag att .raw var så nära en raw fil jag kunde komma så ;). Men efter lite sökning så är det Photoshop Raw File så vore konstigt om det inte fungerade.
 
Så du vill spara filen i RAW-format för att senare arbeta vidare med den? (Camera Raw etc.)
Eller ska du bara lagra den? Isåfall är ju PSD-formatet bättre antar jag...
 
Vet du hur många pixlar bilden var när du sparade den?
Fyll isf i det och ändra antal kanaler till tre och pröva. Pröva både med 8 och 16 bitar om du inte vet vad du hade.

Du måste fylla i rätt i rutan som kommer upp när du ska öppna annars lär det bli skrot.
 
Det började likna bilden när jag lade in rätt pixelantal men fortfarande som om det vore utsmetat och väldigt "dammigt". struntar däremot i Raw-filen och gör om HDR-bilden från scratch.

sista gången jag sparade i det formatet iaf.
Hursomhelst tack så mycket för försök till hjälp, det uppskattas!

Tack
 
Den enda anledningen jag ser till att spara en bild i RAW-format är om man vill göra om steget med Camera Raw... Varför vill du spara den i .raw (.arw)?
 
Det började likna bilden när jag lade in rätt pixelantal men fortfarande som om det vore utsmetat och väldigt "dammigt". struntar däremot i Raw-filen och gör om HDR-bilden från scratch.

sista gången jag sparade i det formatet iaf.
Hursomhelst tack så mycket för försök till hjälp, det uppskattas!

Tack

Det format som i Photoshops spara-dialogruta kallas för RAW har inget som helst att göra med ett råformat som till exempel .nef eller .dng. Det är ett format som lämpar sig bara med vissa speciella program som används framförallt i vetenskapliga sammanhang. Det är olyckligt att Adobe valt att ha kvar detta format utan att markera att RAW här inte har något som helst att göra med ett råformat.

Stefan
 
Det gäller att veta hur data ligger i filen, råformatet i detta fall innehåller informationen, men inte hur informationen ligger i filen.
Detta är olika för olika filformat, och du måste gissa eller veta för att få fram en bild.

Tar mig friheten att citera:

The Raw format is designed to accommodate images saved in undocumented formats, such as those created by scientific applications. Compressed files, such as PICT and GIF, cannot be opened using this format.

To open a file using the Raw format:

1. Choose File > Open or File > Open As (Windows).
2. Choose Raw from the file format list, and click Open.
3. For Width and Height, enter values for the dimensions of the file.
4. To reverse the order of the width and height, click Swap.
5. Enter the number of channels.
6. Select Interleaved if the file was saved with an interlaced data option.
7. Select a color depth and, if necessary, a byte order.
8. For Header, enter a value.
9. If you are missing the dimensions or header value, you can have Photoshop estimate the parameters. Either enter the correct height and width values to estimate the header size, or enter the correct header size to estimate the height and width, and then click Guess.
10. To have Photoshop retain the header when you save the file, select Retain When Saving.

Anledningen till formatet är att man kan bygga sin egen datauppsättning med sina egna program för sin egen hårdvara. Nackdelen är att man måste vara ingenjör ...
Håller med om Stefans kommentar om att det är olyckligt - men råformatets namn .raw är bra - det är snarare råbilder från just kameror som borde ha ett annat namn, exempelvis .SCD (sensor captured data) eller något åt det hållet ...
 
Håller med om Stefans kommentar om att det är olyckligt - men råformatets namn .raw är bra - det är snarare råbilder från just kameror som borde ha ett annat namn, exempelvis .SCD (sensor captured data) eller något åt det hållet ...


:)

Kan hålla med dig helt och hållet.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.