Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förstörd "minneskortshållare"
- Trådstartare Stinaliza
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Jag fixade en kompis kamera där samma sak hade hänt, jag lyckades själv böja tillbaka piggen med ett smalt petverktyg. Dock är risken att den blir mjuk så den böjs igen.
Lämnar man in kameran byter de troligtvis själva kontakten med piggarna. Det bör inte vara allt för dyrt, men det verkar bero mycket på vilken verkstad kameran hamnar hos. Jag skulle gissa att det inte bör gå på mer än max 1200:-, men det är som sagt en gissning.
Lämnar man in kameran byter de troligtvis själva kontakten med piggarna. Det bör inte vara allt för dyrt, men det verkar bero mycket på vilken verkstad kameran hamnar hos. Jag skulle gissa att det inte bör gå på mer än max 1200:-, men det är som sagt en gissning.
apersson850
Aktiv medlem
Bara en timmes arbete kostar ju tusen kronor på många ställen idag. Ibland ännu värre.
bildsten
Aktiv medlem
Har lyckats klanta till det när jag skulle byta minneskort i kameran. Jag hade vänt kortet rätt,men felvände på något sätt av någon anledning när jag skulle trycka i det varpå en av "piggarna" i hållaren inne i kameran böjdes. Går det att fixa tror ni om jag lämnar in kameran?
Det går säkert att fixa på någon kameraverkstad.
Är stiftet bara lite böjt kan du själv försöka böja tillbaka det med en spetsig tång eller bra pincett. Bocka så lite som möjligt och undvik att först bocka för mycket så att du måste bocka tillbaka. Ta det hellre i små steg.
Men två säkerhetsråd först:
1. Ta ur batteriet ur kameran.
2. Håll till på diskbänken och då menar jag en av rostfritt. Det kan verka vara ett konstigt råd, men det har att göra med statisk elektricitet. Diskbänken är vanligen rejält jordad och om du och kameran tillsammans är i kontakt med diskbänksplåten så utjämnas ev laddningar. Dessutom brukar det vara bra ljus över diskbänken.