Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag till utveckling av fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Har funderat lite runt hur man skulle kunna göra fotosidan bättre än vad den redan är. Jag är medveten om att förslaget möjligen inte kommer att mottagas så possitivt av alla.

Det har redan införts guld och silvermedlemskap, vilket en bra idé. Men varför inte spinna vidare på det och införa "kvalgränser" för guld och slivermedlemskap. Man kan t.om. tänkas sig att utöka det till fler än 3 olika medlemskap. På det sättet tror jag man skulle sporras att utveckla sig som fotograf.

Det skulle kunna gå till så att de medlemmar som vill ansöka om att kvala upp till en högre nivå får sina verk bedömda av en grupp erkänt kompetenta fotografer som får avgöra om medlemmen i fråga har utvecklats tillräckligt för att kvala in i den högre gruppen. Denna samling av bedömmare kan ju förslagsvis sättas samman av frivilliga, lämpliga fotografer från den här sidan. Det finns ju några stycken att välja mellan. För att inte dränka gruppen med ansökningar skulle varje ansökan kunna beläggas med en avgift som måste vara betald innan bedömming av medlemmen genomförs.

Ett förslag som kanske är värt att spinna vidare på. Vidare undrar jag om det inte är dax att ta ut en avgift även för det enklaste medlemskapet.

Mvh
Andreas

Alla dessa förslag som ramlar in är ju kontentan av att medlemsantalet har skjutit i höjden och tillsammans med detta även nya bilder och kanske även en liten kvalitetssänkning. Jag tror att de åtgärder som styrelsen gjort nu kommer att minska bildflödet samt kanske även bromsa in antalet nya medlemmar något. Detta i sin tur kommer nog i förlängningen att ge en ökad kvalité och kanske kan det förmå nya medlemmar att tänka en gång extra innan de slänger upp sina bilder här.

Tror nog vi ska passa oss för att dela in medlemmarna i grupper om sämre och bättre fotografer, utan alla ska finnas i samma grupp.

Andreas,

Oj det här förslaget tycker jag luktar elitism och som något som kan bana vägen mot ett inskränkt grupptänkande. Fotovärlden är ju redan idag så prestigeladdad när det kommer till åsikter om vems verk som duger eller inte.

När du skriver att verken skall godkännas så låter det ju snarst som att fotosidan skulle bli ett utbildningsforum och inte det kreativa bollplank som det ju faktiskt tycks vara för många medlemmar idag.

Så nej Andreas, ur mitt perspektiv låter ditt förslag lite som den ökända devisen på uppsala universitet "att tänka stort är bra, men att tänka rätt är större".

Och att ta ut en avgift för ett grundmedlemsskap kan även det i slutändan hämma tillväxten av nya medlemmar. Det gäller kanske att istället hitta nya vägar att stimulera medlemmarna att bli silver eller guldmedlemmar.

mvh
Johan

Nä, förslaget kommer att leda i riktning mot en klubb för inbördes beundran, mot ökad idoldyrkan och stoftkrälande. Låt oss slippa ett sådant hierarkiskt medlemssystem.

Låt oss istället satsa på frihet, jämlikhet och broderskap! :)

Gruppindelning

Kan inte direkt säga att jag kan hålla med om att gruppindelning är en bra sak.
Vilken grupp skulle jag tillhöra då?
Snuskfotograferna ? Anti-feminismgruppen ?
Rumpfotografer?

Att andra fotografer skulle godkänna mig så att jag kan komma ett steg till upp på skalan, är en dålig ide´.
Delvis så tycker jag INTE det finns någon som har rätt att bedömma mig som "godkänd" då jag arbetar inom en väldigt ensam genger, delvis oxå för att då faller hela ideén med fotosidan.

Jag betalar 300 om året för att vara guldmedlem och det trivs jag med. Tycker fotosidan är bra, men ju mer indelningar, desto mer komplicerat blir det , och desto mer ointressant blir det för mig.

Varför kan vi inte bara låta sidan förbli som den är ? Jag trivs gallant just nu så jag ser ingen anledning att ändra något.........

Niklas, nu med rena strumpor !!!!

Jag tror inte på någon indelning utefter hur "duktig" man är enligt någon jury, snarare någon sprts aktivitetsmätare alá Lunarstorm, där man får poäng om man laddar upp bild, skriver inlägg, bedömmer/kommenterar bilder m.m. sen kanske man kan börja sortera bort folk som inte tagit en enda poäng på XX månader.

Jag vet själv hur många sidor man registrerat sig på och sedan aldrig använt...

Nej alltså, Detta är en site för fotointresserade, nybörjare som mera erfarna. Det finns många nybörjare som redan är väldigt duktiga och uppskattar den feedback de får genom bildkritik och andra svar i forumet.

Att helt plötsligt dela in medlemmarna i grupper baserat på deras bilder och framsteg är ingen bra idé alls. Inte heller få en massa poäng beroende på hur aktiv man är, det är ju ändå inget mått på hur duktig man är som fotograf, mera ett mått på hur mycket tid man lägger på sidan (och då ligger jag hyffsat till) ;).

Nej jag tycker sidan fungerar alldeles utmärkt i dess nuvarande form. Idén med medlemskapen guld och silver var ju inte att dela upp oss utan att ge de som vill chansen till t.ex. att ha en portfolio att visa upp för kunder och liknande.

Så låt oss, istället för att diskutera olika "förbättringar" lägga den energin på att kommentera varandras bilder och på det sättet utvecklas tillsammans

/Jeppe

Jag håller med...

...delar av inlägget.

Jag upplever att fotosidan används av många personer som vill ha ett "online fotoalbum". Detta har aldrig varit tanken med fotosidan.se
Det finns flera alternativ på webben för publisering av sina bilder. Tyvärr är det dessa mindre kompetenta semesterfotografer som publicerar en massa bilder utan eftertanke och som sen försöker kommentera andras bilder på ett helt irrelevant sätt.

* En ful utfrätt bild på en halv kattunge med kommentaren - Fin päls! Perser?
Det är inte vad jag vill ha på fotosidan, men det blir allt vanligare.

Därför tycker jag att medlemsskap skall kosta pengar. De nya reglerna för publisering av bilder är bra.Det är också bra med dessa olika kategorier av medlemskap, men kategorierna skall spegla medlemmens behov. Många guldmedlemmar använder sin portfolio för semesterbilder och en massa bilder på sin nyfödda hundvalp. Med tanke på fotosidans höga kostnader för bandbredd skulle ett dyrare medlemskap vara bra för alla. Vi kanske då skulle minska anstormningen av oseriösa bilder.

David

Men portfoliobilderna kommer ju inte med bland de bilder som finns för betygsättning/kommentarer. Utan dessa bilder måste man själv söka upp för att se. Då tycker jag att de guldmedlemmar som nu har nyfödda hundar,katter,soluppgångar,solnedgångar,fyrar,
familjebilder kan ha dessa där. Det är ju faktiskt tänkt som en sida utåt mot en potentiell kund.

Så som sagt..hoppa bara över de bilder som ni tycker är oseriösa och lägg energin på de bilder som ni gillar. Då kommer ni att se att så småningom så kommer det att komma en kvalitetshöjning.

/Jeppe

Jeppe skrev:
Men portfoliobilderna kommer ju inte med bland de bilder som finns för betygsättning/kommentarer. Utan dessa bilder måste man själv söka upp för att se. Då tycker jag att de guldmedlemmar som nu har nyfödda hundar,katter,soluppgångar,solnedgångar,fyrar,
familjebilder kan ha dessa där. Det är ju faktiskt tänkt som en sida utåt mot en potentiell kund.

Så som sagt..hoppa bara över de bilder som ni tycker är oseriösa och lägg energin på de bilder som ni gillar. Då kommer ni att se att så småningom så kommer det att komma en kvalitetshöjning.

/Jeppe

Oj, visste inte att fyrar ej var "tillåtet" på kritiksidorna.

Ja Oj..det blev lite tokigt där. Jag menade naturligtvis att de som nu vill lägga sina fyrar,hunad,kattor,soluppgångar,solnedgångar och familjebilder etc etc. Ska ju naturligvis få lov det eftersom det endå är en tjänst som de betalat för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar