ANNONS
Annons

Förslag till ungdomsprojekts teman

Produkter
(logga in för att koppla)

pyro

Aktiv medlem
Inför ett kommande projekt riktad mot skolungdom så söker jag era tips på arbetsteman.
De kommer vara i åldrarna 13-18 och har inga eller väldigt lite fotokunskaper.

Så de olika teman skall mera INSPIRERA till foto än utmana och sätta kunskaperna på prov.

Digital systemkamera finns att tillgå och PS elements till redigering.
Så ett flöde från bild-idé , genomförande till efterbehandling är processen.
Där auto-läget på kameran kanske inte lämnas vid det första tema arbetet.

Så kom gärna med era förslag på arbetsteman.

Det projektet låter roligt!

Här kommer några förslag:

* Svartvita porträtt, kanske svartvita fyrkantigt beskärda porträtt?
* Ljus, få dom att inse hur mycket ljuset påverkar bilder, ge dom i uppdrag att leta efter ljuset mer än motiven.
* Känslor, bilder som på något sätt väcker/relaterar till känslor.
* Gatufoto, få dom att våga fånga främmande människor på bild, gärna genom att fråga.

(Lär dom att skriva ut och montera bilder, som blir en liten utställning sen, de kan ju få ta med sig sina egna bilder hem efter utställningen.)

Försök att inte ha för mycket teori (för dom unga) och låt dom att känna sig fria, har dom egna idéer, låt dom köra på det. Visa även upp andra bilder som kan ge dom inspiration. Lär dom även lite om lagarna (copyright), be dom läsa den här artikeln också: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Lycka till!

/Fabian

Ge dem varsin roman/novell/musikstycke som tema. Roligare och lite friare än de vanliga teman som ofta dyker upp :) Röstar också för idén med gatufoto, det är en bra övning.

När jag var 15 och gick fotokurs fick vi sådana här teman:
-En hundägare med sin hund, eller en bilägare med sin bil.
-Ett gammalt hus, eller en gammal bro eller liknande.
-Favoritskorna, eller något annat plagg eller favoritpryl.
Och några som jag inte minns, men läraren hade många roliga idéer, och jag fotar fortfarande:)

Jag kanske skulle ha sagt att det är under begränsad tid som deltagaren kommer vara i projektet , kommer variera från person till person men kanske en månad för en del längre för andra.Att läsa en novell och därefter gestalta något ur den är en tanke jag har haft men strukit för att det känns för lång genomförandetid.Det skall vara lite kortare temaarbeten.
Kanske se en film eller en bio för att sen göra ett fotoarbete?Eller är det risk att man mer kopierar nåt man sett än skapar en egen bild?

Favoritlåt var ett bra tips!

ANNONS