Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag till nytt uppladdningssystem av bilder på fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Efter att ha läst forumen och tagit del av den informationen som David Elmfelt & co skrivit,
har jag här nedan utarbetat ett förslag till nya regler för uppladdning av bilder i syftet att förbättra och öka
kvaliteten på foto på fotosidan.se

Jag har även tagit del av andra medlemmars åsikter och vad de asner om kameror,teknik,filmval mm
och har nu enligt mig själv kommit fram till det ultimata systemet för uppladdningt av bilder.

I stället för att baser uppladdningsfrekvensen på medlmskap så skall det baseras på "bildpoäng", redan innan den laddas upp.

Dvs en bild måste uppnå minst 50 p innan den får lov att laddas upp.

Man börjar med att välja ut den bild man önskar uppladda på fotosidan.se
Därefter analyserar man den bilden och poängsätter den enligt följande direktiv:






Bildkategori

naturbild 200p
Nakenbild - 20p
Kattbild - 2000p
Bild på rinnande vatten med 1/30 slutartid 20p
Cykelsport 25p
Bröllopspar 10 p (5p om de skilljer sig inom 1 år)
mat 1p
farmor 9p
barn 10p
Kändisbilder 4 p
Familjebilder 7 p (obs, Ej farmor)
Övriga bilder 5 p


Filmval

Digitalt - 100p
Dia 50p
Dia med velvia 1000p
Negativfilm 10p
Svart-vitt 15 p

Personval

Självporträtt 10 p
Bild på flickvän 12,6 p
Bild på mamma 20p
Bild på David Elmfelts mamma 34 p
Bild på övrigt 8 p
Bild på djur 30 p


Personkännedom

Känner Terje 250 p
Känner Erik Leonsson 50p
Känner David Elmfelt 40p
Känner en som känner en vars mamma en gång hälsade på prins Bertil 1976 på mantorp Racing 23 p
Känner Lill-babs 11p



Veckodag bilden är tagen

Måndag -50p
Tisdag -40p
Onsdag -30p
Torsdag -10p
Fredag 10p
Lördag 20p
Söndag 10p

Redigering

Ingen 6 p
I mörkerrumm inkl "pjattning" 20 p
Photoshop -1000 p


Framkallning

Framkallning på Odenlabb 10p
Expert -2 p
VSFL 5 p
Egen framkallning med d76 15p
Egen framkallning med xtol i blandning 1+1 8p
Fujifilm, med repor på negativen 3p
Övriga 1 p

Kameramärke (med vilken är din bild tagen)

Canon 5 p
Nikkon 5p
Minolta 5 p
Hasselblad 50 p
mamaiya 10p
Rysk Kiev 8.3 p
Leicca (hur trasig den är ) 100p
Contax 10 p
Pentax 9 p
Bronica 7 p
Övriga 2p

Födelsedag

Januari 4 p
Februari - Oktober 1 p
November 5p
December (ej julafton) 6 p
Julafton - 5


Efter det att du har samlat ihopa din slutgiltliga poäng enligt kategorierna ovan,
delar du slutsumman med PI som är 3.14 och summan av det plussar du med 5 poäng om du är man och 25 om du är kvinna

Om den slutgiltliga summan överstiger 50 p har du rätt att ladda upp bilden. Annars måste du vänta tills nästa fullmåne .

Jag anser att detta sytem är det enda rättvisa enligt allas åsikter här på fotosidan.

Det är min förhoppning att ni känner tacksamhet för att jag har laggt ner tid och utvärderat detta system för alla trevnad och rättvisa, och att detta system blir vägledande i framtiden för fotosidan.se


Med Vänlig Hälsning

Niklas Wibom
Alias "Skåningen"
 
Förtydligande

Tillägg:

Inläggen om David,Leon och Davids mamma skall inte ses som påhopp utan är bara något jag skrev.
Naturligtvis är det INTE så att man får privilegier för att man känner David,Leon eller Davids mamma utan man skall se humorn i det hela.
Beklagar om någon tog illa upp.

/// NIKLAS
 
Hahahahaha!!!!!

Jaja, jag säger då det.....Niklas, du har så bra idéer att mina skrattmuskler är svåra att få lugna :-D
 
Hm..en snabb överläggning ger till handen att jag hamnar på -146,08 på dom flesta av mina bilder !! innebär det att jag borde ställa min plats till förfogande ??? :(
mvh/gunte..
 
Minus 652 verkar vara en typisk siffra för mina bilder. Jag får nog hänga med Gunte.
 
Med tanke på att jag haft inne ett par kattbilder så måste väl jag räknas som överkvalificerad? Får nog söka mig till en mer avancerad fotosight...

larsa
 
+1246p i snitt på mina bilder!
Kanske dags att investera i en filmskanner och börja ladda upp bilder på fotosidan?

Olle
 
larsaz skrev:
Med tanke på att jag haft inne ett par kattbilder så måste väl jag räknas som överkvalificerad? Får nog söka mig till en mer avancerad fotosight...

larsa

Oj då, missade minustecknet. Säljer kameran genast.
 
"Skåningen" skrev:
Larza :

Jag köper den !!!!!!!!

50 p bjudet ;)

He, he. Nja 50 p är jag inte intresserad av men kanske en bra poänggivande bild? Mao ingen nakenbild....

Kanske en velvianaturbild på rinnande vatten tagen i December med en Leica, kolla om du kan kopiera in Davids mamma också.

Får man högre poäng om hon har ett snyggt namn?

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.