Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag: synas bättre [P645] [Pk]

Produkter
(logga in för att koppla)

Är det en bra idé med Pentax markering äfter namnet ?

• JA

Röster: 6 26.1%
  • NEJ

Röster: 12 52.2%
  • Nja...

Röster: 5 21.7%

• Totala väljare
    23

ckghagen

Avslutat medlemskap
Är medlem i fotomitt därför står det [FM]
Är även trogen Pentax brukare därför [P]

1 Är det en bra eller dålig ide att vi pentax ägare har denna markering

2 viken ska det i så fall vara [P] för alla Pentax eller dela på dem [P645] & [Pk]
[P] kan balandas i hop med Panasonic
[Pk] kan balandas i hop med Politisk korrekthet

Varför
mycket i foto är märkes bundet och vad man svarar kan ha mycket och göra med viket system man använder. Det kan vara en bra snabb info så man inte behöver gå in på profilen
En form av Pentax spoting

Kanske så här, Ett snabbt utkast i fall fler är intresserade:
[M&S] Sony (Konica Minolta)
[C] Canon
[Pk] Pentax k-mont
[P645] Pentax Mellanformat
[N] Nikon
[O43] Olympus 4:3
[m43] micro 4:3
[PL] Panasonic Lumix
[NX] Samsung NX
[H] Hasselblad

Senast ändrad:

2 viken ska det i så fall vara [P] för alla Pentax eller dela på dem [P645] & [Pk]
[P] kan balandas i hop med Panasonic
[Pk] kan balandas i hop med Politisk korrekthet

Varför
mycket i foto är märkes bundet och vad man svarar kan ha mycket och göra med viket system man använder. Det kan vara en bra snabb info så man inte behöver gå in på profilen
En form av Pentax spoting

[C] Canon
[Pk] Pentax k-mont
[N] Nikon
[PL] Panasonic Lumix
[NX] Samsung NX
[H] Hasselblad

Personligen så tycker jag att märkesfixeringen mest medför tråkiga saker. Det skapar revirtänkande och en del människor måste alltid få bekräftelse på att just deras märke är det bästa för att på något sätt stilla samvetet att man gjort rätt val. Det är ett komplex som vissa lider av och det är tråkigt för dem. Det räcker väl med att det finns olika poler i alla Internet-forum eller?

Jag förstår vad du är ute efter, Christian, men jag är mer inne på Jörgens linje. Dessutom definierar jag mig hellre som gatufotograf än som Pentaxfotograf, så ett [PK] som sköldmö känns felfokuserat.

Med det inte sagt att jag inte slåss för mitt märkes heder titt som tätt. ;)

[SNIP]

[C] Canon
[Pk] Pentax k-mont
[N] Nikon
[PL] Panasonic Lumix
[NX] Samsung NX
[H] Hasselblad

OK, då skall jag försöka tråckla ihop min egen "geek code" efter det här, få se nu:

[M&S+C+2x(Pk/2)+N?-O43]

Vilket förstås betyder att jag huvudsakligen är en Sony/Minolta-användare som även har ett hyggligt Canon-system. Dessutom har två andra i familjen Pentax varför jag naturligtvis ofta provar deras grejor och kan en hel del om dem också, men det är ju inte mina egna system så så de kan förstås bara räknas till hälften. Sedan funderar jag allvarligt på att byta till Nikon varför jag förstås har läst in mig ordentligt på dem också. Olympus däremot kan jag verkligen ingenting om.

Glasklart eller..?

PS: Jag inser att min kod som uttryck sett kan förenklas, men då det i mina ögon skulle ha försämrat översikten har jag avstått...

OK, då skall jag försöka tråckla ihop min egen "geek code" efter det här, få se nu:

[M&S+C+2x(Pk/2)+N?-O43]

Vilket förstås betyder att jag huvudsakligen är en Sony/Minolta-användare som även har ett hyggligt Canon-system. Dessutom har två andra i familjen Pentax varför jag naturligtvis ofta provar deras grejor och kan en hel del om dem också, men det är ju inte mina egna system så så de kan förstås bara räknas till hälften. Sedan funderar jag allvarligt på att byta till Nikon varför jag förstås har läst in mig ordentligt på dem också. Olympus däremot kan jag verkligen ingenting om.

Glasklart eller..?

PS: Jag inser att min kod som uttryck sett kan förenklas, men då det i mina ögon skulle ha försämrat översikten har jag avstått...

Haha den var bra. Min skulle nog bli [K+V<3*+N*+C+M&S<3]. Självklart eller? Om inte, här kommer "manualen":
K: Konica (Autoreflex T/T3)
V: Voigtländer (VSL-3E)
N: Nikon (FM)
C: Canon (AE1-P)
M&S: Sony (A-330)
<3: Älskar
*: Hatar
<3*: Hatkärlek (Zeissobjektiven var underbara, kameran var Singapore-smäck)

Som någon annan sa, det tar ett klick att se profilen...

:) Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar