** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag: Sluta strippa färgprofilen

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag föreslår att Fotosidan slutar strippa bort färgprofilen som kan finnas inbäddad i uppladdade bilder.

Eftersom Fotosidan numera tillhandahåller mycket större bilder än tidigare, kan det knappast göra varken från eller till utrymmesmässigt om ni låter den inbäddade färgprofilen ligga kvar.

Idag har alltfler, framför allt här på Fotosidan, stora färgriktiga bildskärmar och flera av oss använder färghanterade webbläsare, så det vore bra om den inbäddade färgprofilen fick vara kvar i bilderna, så de kan återges korrekt.

Det är bara Firefox som kan hantera en bild utan inbäddad färgprofil korrekt och det förutsätter att man ställt om gfx.color_management.mode från default 2 till 1.

Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar med var, men laddar du upp en bild med inbäddad profil så strippas denna bort och finns inte längre kvar när bilden ligger på Fotosidan.

Du kan ju ladda upp bilder på flera ställen. Albumen, bloggar, forumet, profilbild, profilbild till FS Magasin, bidrag till detsamma (iofs kommer man nog inte åt dem). Möjligen kan det också vara idé att ange uppladdningssätt om det är frågan om albumen.

Jag känner inte igen felet från varken albumen eller bloggarna (sedan det fixades för några år sedan), men det var rätt länge sedan jag laddade upp något där. Bilderna i min FS-blogg ligger nästan enbart på extern server. Det jag minns är att den gamla filen nog strippades om man laddade upp en ny variant av en bild i albumen. Om det är så fortfarande vet jag inte. I forumet har jag inte kollat hur det är.

Ah, nu kopplar jag! Uppladdade till mina bilder via Fotosidans webbuppladdning.

Det där hade jag glömt och jag laddar ändå upp i sRGB från början. Att konvertera är ju dock inte samma sak som att strippa färgprofilen.

Nej, men det blir fel om vi konverterar AdobeRGB till sRGB och sedan har kvar AdobeRGB-profilen. Så den måste bort. Men vi kanske borde lägga på en sRGB-profil iofs.

Eller ännu hellre; låt bli bilden om den laddas upp med en inbäddad sRGB-profil. Någon sorts if-then-else sats i uppladdningsprogramvaran. Då finns det en chans att vi som vet vad vi håller på med kan få bilderna att se ut som det var tänkt när vi redigerade dem. Det här fungerar på t ex Flickr, så det borde kunna fungera på Fotosidan också.

Vi konverterar till sRGB utifrån den färgprofil som följer med, just för att alla webbläsare inte hanterar profiler. Här är mitt blogginlägg om detta:
http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/konvertering-till-srgb-vid-uppladdning.htm

Min iPhones Safari hanterar tex inte den undre bilden (som har en wacky färgprofil för att illustrera tydligt när browsern inte använder profilen - då är bilden lila)

Den övre bilden har ett rödstick och den undre bilden med inbäddad profil visas korrekt i både Firefox och Chrome.

Ställer jag om Firefox color management mode att färghantera alla bilder, dvs mode 2 -> 1 ser bilderna likadana ut. Det är alltså enda gången en bild blir rätt på Fotosidan.

Den övre bilden har ett rödstick och den undre bilden med inbäddad profil visas korrekt i både Firefox och Chrome.

Jag ska förtydliga mig. En bild i sRGB utan inbäddad profil, visas bara korrekt om ens bildskärm visar exakt sRGB:s färgrymd och det är nästan inga bildskärmar som gör det, enligt Stefan Ohlsson.

En wide-gamut skärm som kalibreras till sRGB kan visa en sRGB bild utan inbäddad profil rimligt rätt, men på min Eizo skärm ser jag ändå en skillnad, och helst vill jag slippa byta skärmprofil för att bilden ska se rätt ut på Fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar