Lite idéer om hemsidan.
Vad bra att ni delar upp jobbet, Lotta och Lina! Det känns som om det blir kuligare och kuligare ju fler som engagerar sig i olika saker i WFS.
Som jag sa i ett mail till Lotta igår, så tycker jag designen på
Bella Picturas sida är snygg, med en liten bild från varje fotograf på förstasdian. Nu går det väl inte att göra på samma sätt för WFS, eftersom antalet medlemmar kommer att variera. Alla kanske inte heller kommer att vara så aktiva som i Bella-gänget.
Däremot tycker jag att de medlemmar som vill ha med bilder på sidan ska finnas med, gärna på liknande sätt som på Bellas sidor. D v s att man klickar på respektive fotografs namn och får upp ett mindre antal små bilder som också går att få upp som stora bilder intill de små. Ni förstår vad jag menar om ni går in på Bellas sidor (de är förresten väl värda ett besök i vilket fall som helst).
En möjlighet att lägga ut text och bild från träffarna bör finnas, förstås. Sen vet jag inte riktigt hur ni andra tycker om en bokningsfunktion på WFS sida? Kanske räcker det med den som finns på Fotosidan? Eller så kör vi parallellt?
Det vore kul med en funktion som "månadens utmaning" - för inspirationens skull. Visst finns No Words på Fotosidan, men det vore kul med egna utmaningar för WFS. Något vi ska försöka fotografera eller symbolisera... månadens utmaning skulle man kunna bestämma vid varje träff. Det känns som om det är viktigt att det inte blir mer än en eller högst två utmaningar per gång, så att det inte drar iväg. Med fler utmaningar att välja på är det lätt att välja "lättaste vägen" och fotografera det man är bra på. Med få utmaningar tvingas man tänka till.
En kalender vore bra, där alla som vill (kanske lösenordsskyddad) kan lägga in saker som händer runt om i Värmland på "bildfronten". Det behöver inte nödvändigtvis bara vara fotoutställningar, det kan likagärna handla om föredrag, mässor, konstutställningar eller events av något slag som skulle kunna vara roliga att fotografera. Inom parentes vore det förresten kul att samlas vid något tillfälle och fotografera ett event (hatar att använda engelska bara för att svenskan saknar bra ord). Jag tänker t ex på Arvikafestivalen i mitten av juli. Visst vore det kul att fotografera det som händer runt omkring festivalen? Massa kul typer överallt! Förresten skulle väl du dit, Lotta?
Någon form av presentation av WFS behövs - vilka vi är, vad vi vill och varför. Själva idén med WFS, alltså.
Jag skulle också tycka att det vore bra med något formulär som man kan fylla i om man vill bli med i WFS. I formuläret ska det finnas frågor om namn, adress, telefonnummer och mailadress samt en kryssruta för att man tycker det är ok att finnas med på gruppmaillistan. När man fyllt i och skickat in formuläret bör det gå ut ett välkommenbrev automatiskt. Likaså bör personen som skickat formuläret automatiskt läggas till i gruppmaillistan (förutsatt att kryssrutan är ifylld). För någon som är mer slängd i webkodande än jag borde detta gå att fixa.
Fler idéer kommer säkert framöver. Vad har ni andra för idéer om hemsidan och verksamheten i stort?