Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på utrustning till "hemmastudio"

Produkter
(logga in för att koppla)

Prej

Aktiv medlem
Hej! Jag behöver förslag på utrustning till en blivande "hemmastudio"! Jag har en Nikon D80 med ett 18-135 objektiv och ett stativ i dagsläget och håller på med porträttfotografering.

Har nu märkt att kameran inte riktigt klarar att ta skarpa bilder i det tilltänkta studiorummet, vilket leder till att jag hela tiden får försöka "rädda" bilderna i photoshop. Fotograferar inte med kamerans blixt då jag inte gillar det ljuset, vilket säkerligen försvårar för kameran...

Ska jag satsa på ett nytt objektiv och i så fall vilket? Och vilken annan kringutrustning bör man skaffa sig (gärna förslag på märke och ca priser) för att veta att man kan få bra bilder? Tänker på ljus, bakgrund m.m...

Tusen tack på förhand!

P.s Är amatörfotograf med en liten plånbok, så prislappen får inte vara för hög.

Oj, det finns hur många svar som helst, beroende på vad en "liten" budget är och vem som svarar.

Mitt råd skulle vara:

- Strunta i nytt objektiv just nu.

- Fixa bakgrunder - antingen för typ 800/st på kaffebrus eller så gör du sjäv med tyg från IKEA eller hemtex. Det är bra om man har både svart o vitt tyg.

- Skaffa blixt (helst två) som du kan flytta ut i sidled från kameran och slå genom hågot slags diffusor - det finns små softboxar man kan sätta direkt på en konsumentblixt.

(Jag kan inte tillräckligt mycket om dagens produkter o Nikon för att kunna föreslå ett konkret paket...)

- Börja spara så du på sikt kan skaffa två riktiga studioblixtar med stora softboxar (det är en personlig sak, men jag tycker paraplyer sprider väl mycket, softboxar har kvar lite riktning i ljuset). Men det kostar lika mycket som kameran...

Studioblixtar är det bästa i mitt tycke, finns hela paket från 2500:- ca med stativ ljsusmodifierare ( paraply , softbox ) och stativ.

Jag kör själv budgetlösningar och har de billigaste blixtarna från www.kaffebrus.com och en billig polsk !!?? blixt. Funkar bra de också.

Många börjar med halogen lampor ( 500w ) och frigolitskivor att diffusera ljuset med. Jättebilligt men blir väldigt varmt, jättesvårt att rikta och flytta ljus och ger ändå rätt dåliga tider, så bilderna lätt blir oskarpa.

Det finns massor av trådar här om hemmatudios, gå igenom dem, där finns massor av tips.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto