Annons

Förslag på tävling - 2MP-utmaning?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Syftet med en sån tävling skulle va att visa hur mycket fotografen kan göra, och att det faktiskt inte behövs 6mp eller högre för att åstakomma någonting vettigt.

För att göra det mer rättvist kanske Nikon D1, som är en systemkamera uteslutas från en sådan tävling, och istället tillåta endast kompaktkameror med upplösning till 2.9mp eller lägre.

Om man inte redan har, så finns det gott om äldre kameror, dels på tradera, men också om man söker på www.allaannonser.se som inte går på många hundralappar.

Filformat: Jpeg, och kanske även Tiff?

perstromgren skrev:
Skulle en beskuren 6MP-bild eller 10MP-bild inte duga, alltså?

Personligen tycker jag inte det syftet med tävlingen skulle va att visa vad man faktiskt kan göra med en kamera med lite lägre upplösning.

schaki skrev:
Personligen tycker jag inte det syftet med tävlingen skulle va att visa vad man faktiskt kan göra med en kamera med lite lägre upplösning.

Men det visar man väl med en beskuren bild också? De bilder som deltager i tävlingen skulle ju alla *kunna* vara tagna med en 2MP-kamera.

Det blir kanske litet mer "historikt" om bara enkla eller gamla kameror används, men syftet måste rimligtvis bli detsamma.

Per

PS. Jag skulle i och för sig kunna använda min gamla min Epson PhotaPC 640x480 och extrapolera upp till 2MP! DS.

perstromgren skrev:
Men det visar man väl med en beskuren bild också? De bilder som deltager i tävlingen skulle ju alla *kunna* vara tagna med en 2MP-kamera.

Det blir kanske litet mer "historikt" om bara enkla eller gamla kameror används, men syftet måste rimligtvis bli detsamma.

Jo, det går förvisso att beskära, men då får man ändå kvaliten av en kamera med högre pixelAntal. (om jag inte är helt fel ute)

Jag har själv tagit en hel del bilder genom åren som jag är nöjd med, med Coolpix 700, på 2mp som köptes nån gång runt år 2000.

Det som kan va ett problem är färgstick som gärna uppstår inomhus, men efter att ha provat mig fram har jag lärt mig att korrigera direkt i kameran, för att undvika onödig efterbehandling, som i sin tur kan dra ner bildkvaliten.

Att ta bra bilder med 2MP-utrustning för publicering på FS/webben är väl ingen konst, jag ser inte "utmaningen" i denna tävling riktigt?

clindh skrev:
Att ta bra bilder med 2MP-utrustning för publicering på FS/webben är väl ingen konst, jag ser inte "utmaningen" i denna tävling riktigt?

Nej, det är kanske inte direkt någon utmaning.
Men folk som deltar kommer kanske att inse att hög upplösning inte alltid är en nödvändighet för att bildkvaliten ska bli god.

Jag har själv skrivi ut i A4 från min Coolpix på 2mp, och resultatet blev riktigt hyggligt.

Jag kan ta bilder på 2,5mpix med min Sony A100. Får jag också vara med och tävla då?

En kamera-inköpspris-gräns tror jag skulle vara bättre ...

Epon skrev:
En kamera-inköpspris-gräns tror jag skulle vara bättre ...
Då får förmodligen inte min Sony DKC-ID1 med 0,45 mpix vara med, den kostade ju trots allt 20 lakan :)

Nä, jag tror inte på utrustningsspecifika tävlingar förutom möjligen när villkoren är lika för alla, t ex maraton med engångskameror.

Rätta mig om jag har fel

I EXIF-informationen i en omanipulerad bild framgår det ju vilken kamera som är använd. Funskare borde vara lätta att avslöja.
---/Thomas

Re: Rätta mig om jag har fel

TA0 skrev:
I EXIF-informationen i en omanipulerad bild framgår det ju vilken kamera som är använd. Funskare borde vara lätta att avslöja.
---/Thomas

Fast om bilden komprimeras så brukar ju EXIF-filen gå förlorad ändå, t ex om man väljer "Spara som för web" i PS.

För jag tvivlar på att någon kommer ladda upp en bild som är 2mpix stor här i forumet ... en bild på 2,5mpix är ju 1920x1280 stor. Lite jobbigt att scrolla då kanske :p

Kul idé, men 2 mpix är "för mycket" om man inte ska presentera den i fullt format, vilket ju är för stort för webben.
Ner ordentligt i bildstorlek kanske vore nåt. Min apruttna mobilkamera på 0,3 megapixel ger ganska lagom webformat direkt ur kameran;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626428.htm

Edit: Exakt rätt storlek för att ge okomprimerad direktvisning på FS exempelvis. 640x480 pixlar:-D

Makten skrev:
Fett! En sån ska jag ha:-D Optisk sökare också, jösses. Vad mer kan man begära?

lol, man får nog va glad om man ser vad bilderna föreställer med en sån kamera:)

Som sagt: Alla kameror under 3mp går bra, sen om det är under 2mp så spelar inte det någon roll.

Får se om fotosidan nappar på iden och gör en tävling.

schaki skrev:
lol, man får nog va glad om man ser vad bilderna föreställer med en sån kamera:)
Klart man gör. Det är kul att fota med skräp. "Problemet" med min mobilkamera är att den totalt komprimerar sönder bilderna, vilket resulterar i enormt mycket fula artefakter. Annars hade den varit riktigt användbar.

schaki skrev:

Upplösningen räcker i alla fall! Jag har tagit utmärkta bilder med en sådan här, och den har VGA-upplösning:

Bilagor

• sanyovpc-g1.jpg
    sanyovpc-g1.jpg
    11.5 KB · Visningar: 160
David G skrev:
Kul ide men blir det inte samtidigt svårt att jämnföra resultatet? Även om inte systemkameror får vara med så kan ju 2Mpix vara allt från en 95-kronors-kamera med nyckelring till en Olympus C-2100UZ.

7000-kronors kameror med 1,3Mpix duger ochså rätt bra om man jämför med en ny enkel mobilkamera: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/956328.htm
www.dpreview.com/reviews/olympusc2100uz/

Själv har jag tänkt använda min Coolpix 700 (lillebror till 950), men ska se om jag inte kan få tag i en coolpix 950 till ett bra pris, vill gärna kunna välja bländare själv, vilket inte går med 700an.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto