ANNONS
Annons

Förslag på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jensnilen

Medlem
Hej. Har ni några bra förslag på ett stabilt stativ/stativhuvud för kombon eos 40d + 100-400L IS? I prinsintervallet två till fyratusen?

Mvh/ Jens

Jag kan varmt rekommendera Dörr Profi PSM-155 Magnesium med tillhörande huvud ML-32P i magnesium.
1495kr för stativet, eller 1995kr tillsammans i paket hos Cyberphoto.

Väldigt gediget och stabilt.
Benvärmare, tysta kvalitativa vridlås, rejäla leder och rejält byggt överhuvudtaget.
Benen är i fyra sektioner och kan ställas i tre vinklar (var och en för sig), från upprätt ner till spagat. Du kommer ganska nära marken om du vill.

Sitter man ner behöver man sällan dra ut mer än en sektion, och då är det riktigt stabilt.

Väldigt bra och väldigt prisvärt helt enkelt.

Hej. Har ni några bra förslag på ett stabilt stativ/stativhuvud för kombon eos 40d + 100-400L IS? I prinsintervallet två till fyratusen?

Mvh/ Jens

Om man vill ha ett stabilt stativ i den prisklassen, är jag rädd att det blir ett väldigt tungt stativ som du i slutändan inte kommer att använda annat än hemma eller i en studio. Men om du kan tänka dig att köpa ett par tunga ben för lite pengar, så borde du kunna få in ett bra huvud i den budgeten. Huvudet är ju på många sätt det viktigaste, för ifall huvudet inte orkar hålla kameran plus objektivet 100% still, då spelar det ingen roll hur stabilt stativet är. Detta gäller framför allt för teleobjektiv som oftast är väldigt tunga. Nu vet jag inte hur mycket ett 100-400L väger (jag är Nikonanvändare), men om det väger mindre än 1,5kg, titta då på Acratechs Ultimate Ballhead eller V2. Ifall det väger mer måste du nog hosta upp mer pengar, och köpa nåt liknande Arca Swiss B1.
Kanske någon som äger objektivet kan fylla in mer angående vilka huvuden som den har testat med det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar