Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på program

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigma84

Ny medlem
Hej
Första inlägget här så hoppas jag valt rätt ställe att lägga det på.

Jag går i valet och kvalet hur jag ska göra och behöver lite hjälp.

Problemet
Jag är en dykare som gillar undervattens fotografering, så jag behöver ett program för redigering och organisering. Jag spenderar en hel del tid på resande fot, flygplan, bil och tåg mm. Jag såg en vän som körde Aperture på sin Macbook,Fan va smidigt. Älskar ideen att ha orginalet kvar och bara spara en "funktion" för hur bilden ska redigaras. Men en Mac införskaffar jag över min döda kropp :)

Ex jag kom hem från en resa i Indonesien idag, jag har tagit ca 2700 bilder och har spenderat idag ca 20h på att fördriva tiden. Istället för att ha ett hästjobb framför sig nu med organisering och redigering, så vill jag ha en liten burk där jag kan pilla i ordning allt. Sen när jag kommer hem så är det bara att synca saken med stationära burken

Min tanke va typ en surfplatta eller en liten bärbar PC. Surfplatta typ Android va plannen, Någon som vet någon bra app för detta? Samt program i stationära PCen med Win7

Bärbar PC, är det typ Lightroom som gäller då.
 
Vet inte vilka krav som Lightroom ställer på en bärbar, men programmet är nog precis vad du behöver. Går det att köra på en platta vore det ju kanon, men det får du googla fram själv. Annars är väl en fick-pc eller vad de heter ett smidigt val också.
 
Lightroom

Jag använder själv Lightroom och älskar det: Om du tar mycket bilder hjälper det dig att sortera bilderna snabbt. Jag använde det t ex i somras under några musikfestival-intensiva dagar. 1000+ bilder kunde sorteras, taggas och justeras (vitabalans, crop, färgjustering etc) följt av export av 10 utvalda bilder (i jpeg) på 1-2 timmar.
Precis som du påpekar så har du alltid kvar ditt orginal och du kan ha multipla framkallningar för samma original (via virtual copies). Du har inte fullt ut samma funktionalitet för att redigera (t.ex lager) som i PS/PS elements, men man kommer ändå väldigt långt.
Om du har en serie bilder tagna med liknande förhållanden så kan du "framkalla" en av bilderna och använda dessa inställningar för all de andra bilderna.
Dessutom finns det publiceringstjänster så att du kan skapa egna album till din egen sajt, alternativt publicera bilder till Facebook, Flickr etc - alltihop direkt från LR. På nätet finns f ö mängder med plugins.
Dina inställningar kan du spara som presets och återanvända senare.
Bör lägga till att Lightroom inte är helt lätt i början och det tar ett tag att komma in i progammet, men när man lärt sig det är det suveränt.

Har inte hört talas om att man kan köra LR (eller liknande program) från en iPad el dyl men det kanske finns. Har dock en känsla av att det krävs lite mer kräm än så. Själv kör jag en coreI7 med 8Gb internt samt en 1TB usb 3.0 disk och det snurrar bra.

Lycka till!
//Reine
 
Jag instämmer i hyllningskören till Lightroom; det ska dock sägas att jag inte har provat konkurrenterna speciellt ingående. Och att jag egentligen inte kan Lightroom så bra. Men jag trivs väldans bra med det.
Lightroom är förmodligen inte lämpligt på surfplattor. Dels tenderar surfplattor att ha upp till 1 GB RAM, vilket nog är i minsta laget. Dels tenderar de att ha inbyggd lagring i paritet med din kameras minneskort. Det är helt enkelt för klena apparater. Jag skulle också, utan att ha provat det, avråda från att köra Lightroom på en netbook eller motsvarande pyttedator. Alldeles bortsett från prestandan vill man nog ha hyggligt många pixlar på sin skärm för att det ska bli någon yta kvar för bilden när användargränssnittet tagit sitt. Det gäller förstås alla bildbehandlingsprogram, inte bara Lightroom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.