Annons

Förslag på portabel studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

FatAperture

Ny medlem
Hej

Jag har några Speedlites (1 Canon 580 EX II och 2 enkla Yongnuo speedlites) och funderar på att skaffa en portabel studioblixt med batterpack. Jag har ingen erfarenhet alls av studiblixtar men efter lite surfande hittade jag dessa alternativ som verkar populära (och som verkade funka med batteripack):

- Alien Bee (t.ex SB800, SB1600)
- Einstein E640

Tyvärr verkar det svårt att köpa dom utanför USA och någonstans läste jag någon som avrådde från det även om man skulle lyckas med tanke på garantiärenden, reservdelar etc.

Kan någon tipsa om några alternativ som går att få tag i i Sverige/Europa? Max 10000 för blixt + batteripack men helst billigare. Jag vill att blixten skall vara betydligt kraftigare än en 580 speedlite, annars kan jag lika gärna skaffa en speedlite till.

Mvh
Per
 
FotoBestway Lumen 1000 för 4000 kr på photax.se kanske kan vara ett alternativ. Rejäl styrka på 1000Ws samt reglerbar ner till 150Ws. Har dock ingen egen erfarenhet av denna blixt och vet alltså inget om vare sig kvalitet eller funktion. Däremot är Photax ett bra företag att handla från.
 
En Canon 580 EX II verkar ge runt 70 Ws i kraft så de flesta studioblixtar är betydligt kraftigare. Fördelen med Quantuumblixtarna är ju att de även går att driva på nätström så man kan använda i studio utan batteri. Övervägde dem själv ett tag av den anledningen! Problemet med blixtar som drivs med både nätström och batteri är dock att lamphuvudet i regel blir ganska stort och klumpigt att släpa runt på.

Har själv en Cononmark DL4 som enbart drivs med ett litiumbatteri. Den verkar med sitt batteri krama ur mer än 3 ggr fler blixtar på 400 Ws än vad Quantuums 300 Ws blixt kan få ur sitt batteri. Samtidigt väger hela Cononmark-kitet med både blixt + batteri mindre än enbart den lilla Quantuumblixtens blixtaggregat utan batteri och tog tillräckligt lite plats för att gå ner i kameraväskan som handbagage (skaffade själv blixten just pga en utlandsplåtning där mina andra batterialternativ inte var små nog).

En annan fördel för dig som kör Canon är väl att Cononmarkbatteriet även kan användas för att driva din Canonblixt.
 
Tack Will, ska kolla in den blixten också. För min del gör det nog inte så mycket om den är lite större och tyngre - jag lär inte bära den särskilt långt från bilen. Men det är såklart ingen nackdel om den är liten och lätt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.