Annons

Förslag på platt skärm för ca 10K

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas N

Medlem
Som sagt... kollar efter en platt skärm, widescreen format är ett krav, att användas för bildbehandlig och desktop.

runt 1920x1200 punkter upplösning

Budgeten är ca 10K(+- 2-3K).

Måste även gå att kalibrera, kollar på en eye-one kalibrator.

Seriösa tips på detta mottages tacksamt.
 
Personligen använder jag en Lacie 319. Det är tyvärr ingen widescreen-monitor, men kanske kan vara ett alternativ?

Den har bra betrakningsvinklar, ljusstyrka och kontrast så det räcker och blir över (vilket är bra när skärmen börjar bli äldre och ljusstyrkan avtar), mycket bra färger, pivot (hur skönt som helst om man jobbar mycket med porträttbilder).

Jag använder den med en Eye-One Display 2-kalibrator. Kostar straxt under 10k exlusive moms.
 
Skulle normalformat funka så rekommenderar jag:
EIZO L997, 21" för 12000kr
NEC 2090UXI, 20" för 9000kr

I Wide får det bli;
EIZO CE210W, 21" wide för 13500kr

/Erik
 
svar till mikael risedahl:
jag har läst den tråden och den innehåller oerhört mycket matnyttig information. Men den är ganska spretig med allt från 2-3000 kronors skärmar till proffsvärstingar som avhandlas. Det jag behöver är handfasta tips på något i den storlek och specifikationer jag önskar samt i den budgetram jag har... en tråd på 30 + sidor blir otymplig att söka igenom....
 
Jag har precis köpt en Eizo FlexScan S2411W. En 24-tums widescreenskärm som jag så här långt är fruktansvärt nöjd med. Kostade 10.995 på Komplett

Eizo har ju den goda smaken att ge 5 års garanti på sina prylar, vilket gör att det känns än mer prisvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.