Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på NAS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Söker en NAS och med plats för två hårddiskar om 12GB/st.

Syftet är att ha backup från min Linuxdator samt att föra över privata bilder och filmer från mobiltelelfoner till NAS:en. Mobiltelefonerna är nämligen på gränsen angående lagring.

Har inget syfte att spela upp filmer från NAS:en.

Synology verkar ha en app till Android för att komma åt bilderna.

Förslag?

Kör själv en Synology NAS och är väldigt nöjd. Det finns flertalet android-appar för att överföra filer osv. Själv kör jag dock med vanlig SMB och FTP för överföring av filer.

Jag är inne på mina andra NAS från Synology en DS1515+ som dog plötsligt för två veckor sedan. Den jag hade innan dog också något hardvarufel på moderkortet som inte gick att fixa. Inga fel på HDD men har man inte en tredje backup får man betala för att få ut informationen på diskarna.
Nu verkar det som att det går att laga min DS1515+ genom att byta en transistor, byta batteri på moderkortet samt komplettera med ett motstånd. Jag har förtått via olika forum att detta inte är ovanligt. Men jag är inte den som rekommenderar Synology längre. De som hjälper mig återställa data rekommenderar Qnap

Jag är inne på mina andra NAS från Synology en DS1515+ som dog plötsligt för två veckor sedan. Den jag hade innan dog också något hardvarufel på moderkortet som inte gick att fixa. Inga fel på HDD men har man inte en tredje backup får man betala för att få ut informationen på diskarna.
Är diskarna krypterade eller varför får du inte ut datan?

Vad jag förstår gör RAID konfigurationen att man inte kan läsa diskarna utan specialprogram

Mnja, om du använder Linux så verkar dom använda standard funktioner för att komma åt diskarna

Jag har använt en WD Cloud i en 6-7 år, gillade den för den var så smidig att installera, t.o.m jag kunde få igång den. Externt kom man åt den via en app och internt så kom den upp i nätverket som en mapp, så det var bara att dra filerna dit och externt var den ganska snabb att visa bilder, spela musik etc. Man kom åt filerna via en app i mobilen, surfplattan. Såpass bra att jag köpte en till för några år sedan som ligger kvar i sin förpackning.

Har nu fått ett meddelande från WD att de slutar supporta denna versionen pga säkerhetsskäl, så i april kan man inte nå den externt. Särskilt taskigt för den som inte är uppackad :(.

jag undrar finns det någon enkel NAS som en novis kan installera utan massa krångel med att öppna portar i router mm? Samt som man når enkelt externt och man enkelt kan se som en mapp i nätverket, som vilken folder som helst, och som utan problem kan hantera bilder mm utan fördröjning?

Lägger också min röst på Synology. Har administrerat ett flertal och äger två själv. Inga haverier, min äldsta har jag haft sedan 2013 (1512+).

Jag skulle säga att du kan köra vilken 2-disksmodell som helst. Den användning du beskriver är varken särskilt CPU eller minneskrävande (RAM). Köp en så ny som möjligt (de 2 sista siffrorna indikerar vilket år den släppts) så får du mjukvaruuppdateringar så länge som möjligt - särskilt viktigt om du tänkt kunna komma åt den från Internet.

Backup måste man ha ändå. RAID är inte backup, oavsett variant.

Jag har en Synology som fungerat bra. Har även en äldre Netgear ReadyNas+. Den har havererat två gånger. Där har det dock gått att flytta över diskarna till ett nytt chassi (första gången, då det gick att köpa) och sedan till ett renoverat chassi (när nya inte längre fanns).

Installerat den nu.
Via Linux var det lätt åtkomst med konto och lösen. Via mobil finns det tusen inställningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar