Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på materiel till bakgrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mson81

Ny medlem
Hej!

Jag fotar en del produktmotiv bland annat och använder mig ut av ett ljustält som är 60 x 60 cm och fast ljus, har 2 st studiolights lågenergilampor 85w som motsvarar 55000 K vardera, samt även 2 st paraplyer med diffuser när tältet inte används är det tänkt. Jag tänkte att jag skulle fota större motiv eller mer arrangerade bilder uppställda på bord så att säga, gärna med enfärgade eller mönstrade bakgrunder.

Det jag är på jakt efter är passande bakgrunder men tänkte höra här med de som kanske har bättre erfarenhet som kan komma med tips eller rekommendationer på materiel för bakgrunder. Själv har jag funderat en del på scenmoltontyg, bomull och pappersprodukter som redan säljs i diverse fotobutiker. Men dessa är stora i storleken och tunga att hantera för ändamålet. Tanken är att det ska kunna täcka ett vanligt matbord eller om man vill hänga upp ena änden av tyget i ett stativ så att man får den smidiga avrundningen nertill precis som när man använder ett stort backdropstativ.

Därför har jag i åtanke att skaffa tyger i olika färger i en tygaffär efter löpmeter, många jag funderat på har storleken 150 cm brett och jag behöver nog inte mer än 2 meter i längd. De jag funderat över är följande:

  • Mode / dekortyg (100% polyester, 150 cm brett, vikt 150 – 250gr per m²)
  • Taft / fodertyg (140 cm brett, vikt 130gr per m²)

Vad använder ni för materiel till bakgrunder när professionella bakgrunder inte används... Vilka är era DIY-rekommendationer?
 
Kolla upp vad dom har för pappersduk hos dina lokala handlare brukar finnas i några olika färger samt texturer. beroende på hur långt bak själva bakgrunden är kan du alltid köpa målarduk på löpmeter, då kan du få vilken bakgrund du vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.