Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på färglaserskrivare efterfrågas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har sökt i forumen men hittar inga nya inlägg i ämnet. Jag ska skaffa en färglaserskrivare och är ganska vilse på marknaden.

Ungefärlig önskespeclista:

-färglaser
-ger bästa möjliga bildutskrifter för att vara en laser (medveten om att bläckstråle är bättre för bilder)
-liten och smidig
-kan skriva ut på något finare papper (ej begränsad till tunnaste papperskvaliteten)
-billig i drift
-relativt ny på marknaden
-max 3500 kr, gärna mindre men kan ge mer om det finns funktioner som motiverar det
-funkar till både Mac och PC (kanske självklart?)

Är det någon som har tips om en bra skrivare så vore jag mycket tacksam!

Jag har en Samsung CLP-300N (N=Nätverk), som är liten, billig i drift, enkel att byta toner och klarar lite tjockare papper via manuell matning. Funkar både till OS X och Win. Skriver man ut på speciallt pappret för färglaser (bestruket) blir resultatet riktigt bra (för att vara en laser).

Såg nu att nya modellen heter 315

http://www.samsung.com/se/consumer/...s&type=computersperipherals&subtype=monolaser

Tack så jättemycket! Det var precis ett sånt svar jag sökte!

Jag har en Samsung CLP-300N (N=Nätverk), som är liten, billig i drift, enkel att byta toner och klarar lite tjockare papper via manuell matning. Funkar både till OS X och Win. Skriver man ut på speciallt pappret för färglaser (bestruket) blir resultatet riktigt bra (för att vara en laser).

Såg nu att nya modellen heter 315

http://www.samsung.com/se/consumer/...s&type=computersperipherals&subtype=monolaser

Sådär då är en CLP-315 installerad!

Har två skrivarnybörjarfrågor:

1. Vad ska man ha för papper för att få så bra utskrifter av bilder/färgpresentationer som möjligt? Har olika skrivare olika tekniker så man bör använda märkesspecifika papper?

2. Har kalibrerat min skärm med en Colorvision Pantone Spyder2 Express och de bilder jag skickat på framkallning hos Crimson är förhållandevis lika det jag ser på skärmen. Finns någon inställning jag kan göra för att få utskriften från skrivaren att likna det jag ser på skärmen? Eller får man acceptera en viss skillnad när det handlar om laserskrivare?

Har (som jag nämnde ovan) en Samsung CLP-315. Finns det papper som är specifikt för Samsung. Köpte HP:s glossy-papper för laserskrivare och ytan verkar inte "hålla". Den blir "krackelerad" på små områden på utskriften. Kör HP med nån annan teknik än Samsung?

Har (som jag nämnde ovan) en Samsung CLP-315. Finns det papper som är specifikt för Samsung. Köpte HP:s glossy-papper för laserskrivare och ytan verkar inte "hålla". Den blir "krackelerad" på små områden på utskriften. Kör HP med nån annan teknik än Samsung?

Är det tonern som krackelerar så har du antingen på för mycket färg, eller så har du ställt in drivrutinen på för tunt papper och tonern hinner inte smälta.

Kan annars rekommendera Xerox 6180MFP. Jag har både den och Samsung, skillnaden är milsvid i upplösning, färghantering och upplevd utskriftskvalitét. Med Samsung tenderar tonplattor att bli flammiga och de har ofta partiella färgstick. Den märkbara punktförstoringen leder också till att bokstäver ser allt för tjocka ut. Det kan vara svårt att inse allt detta innan köpet, men om man jämför utskrifterna så ser man skillnaden direkt. Jag ska se om jag någon dag här framöver (fast inte under julen), hinner göra en jämförande test och publicerar då bildresultatet i denna tråd.

Xerox kostar dubbelt så mycket att inhandla, men för den som vill producera seriöst material är den mångdubbelt bättre än Samsung. Dessutom finns det toner till Xerox som kan skriva ut 6000 sidor (färg) eller 8000 sidor (svart). Tonern är en riktigt bra kvalitétstoner, samma toner som Xerox använder i vissa av sina betydligt dyrare större skrivare. 6160 har även äkta postscript och man kan på den göra Pantone-godkända simuleringar, m.m. m.m. Det är helt enkelt en proffsskrivare i miniatyrformat för ett humant pris. Inwarehouse och Komplett säljer den för ca 5 500 kr, medans Dustin tar 12 000 kr för samma skrivare. Konstigt nog säljer Dustin samma skrivare, men med extrautrustningen duplexenhet, för ca 8 800 kr, alltså får man skrivaren mer än tre tusenlappar billigare om man köper den som är extrautrustad... Fast det finns de som säljer den inklusive duplexenheten för betydigt billigare än Dustin.

Det här är alltså Xerox Phaser 6180MFP, dvs en multifuntkionsskrivare. Vill man endast ha skrivare så hittar man den billigare. Xerox har nu i dagarna kommit ut med en efterföljare till skrivaren som heter Phaser 6280. Kommer väl en efterföljare till mutifuntkionsskrivaren också så smånigom, kan jag tro.

-Eero

P.S. Mutifunktionsskrivaren från Xerox tycker jag är exemplariskt enkel att använda, man kan kopiera dokument med en knapptryckning. Vilket inte alltid gäller för multifunktionsskrivare, av någon dunkel anledning. För ett par veckor sedan hjälpte jag grannen att installera sin Brother MFP och i den skulle man alltid först in i menyn och göra ett par val, innan man kunde kopiera.

Äsch, lika bra jag gör jämförande testet på en gång. Får bli en lite hafsig test, då jag fotar handhållet. Det här är ett PDF-dokument på omslaget till en bildflödesanalys jag gjorde till en finsk fastighetsmäklare i våras (mäklarens logga har jag målat över med röd pensel i PS, vill inte exponera andras loggor utan lov). Jag ska skriva ut bilden med båda skrivarna, Samsung CLP-300 och Xerox Phaser 6180MFP.

Bilagor

• Xerox1.jpg
    Xerox1.jpg
    54.2 KB · Visningar: 1,758
Senast ändrad:
Som ni kan se, så lyckades Xerox klura ut att texten ska printas enbart med svart. Dessutom ser typsnittet mera ut som i originalet, Samsungs utskrift gör att typsnittet ser tjockare ut (punktförstoring).

Närbilderna är lite suddiga, vilket beror på att jag fotade handhållet, samt höll ett 50 mm objektiv bakochfram framför ett 85mm objektiv. Dessutom hade jag en 25 mm mellanring. Skärpeplanet är så kort att det var svårt att få alla bokstäver skarpa när händerna hela tiden omedvetet för kameran fram och tillbaka.

Tack! Det var ett tydligt test! Tur att den bättre skrivaren är dyrare så jag inte behöver gräma mig alltför mycket över att ha köpt Samsung:en :)!

Så jag borde ställa in tjockare papper nånstans...

Tack! Det var ett tydligt test! Tur att den bättre skrivaren är dyrare så jag inte behöver gräma mig alltför mycket över att ha köpt Samsung:en :)!

Dyrare i inköp, ja, men inte dyrare i drift. :)
Tvärtom, något billigare. En sida med CMYK i 5% kostar ca 1,50 kr med Samsung, medans samma sida med Xerox kostar ca 1,20 kr. Så du förstår nog varför min Samsung står och samlar damm, får nog sätta in en annons på Tradera..

Dyrare i inköp, ja, men inte dyrare i drift. :)
Tvärtom, något billigare. En sida med CMYK i 5% kostar ca 1,50 kr med Samsung, medans samma sida med Xerox kostar ca 1,20 kr. Så du förstår nog varför min Samsung står och samlar damm, får nog sätta in en annons på Tradera..

Hehe, kanske det! Testade att ställa in för tjockare papper (lite tjockare än jag faktiskt hade) och det blev mycket bättre, även om pappret skulle behöva ligga i press lite :)... Tack för tipset!

(---) det blev mycket bättre, även om pappret skulle behöva ligga i press lite :)... Tack för tipset!

Papper blir buktigt om den torkar snabbare på ena sidan, d.v.s. om torkningsprocessen inte är liksidig. En laserskrivare värmer alltid papperet för att fixera tonern på papperets yta. Om papperet blev buktigt (curl), så beror det med stor sannolikhet av en eller båda av dessa orsaker:

-Skrivaren värmer papperet för mycket och förmodligen endast på ena sidan, varvid curl uppstår. (åtgärd -> ändra inställningen till tunnare papper, varvid mindre värme och kortare tid för fixering används. Om då istället tonern krackelerar, minska då även färgmängden i utskriften. Om inget av åtgärderna hjälper, byt skrivare)

-Papperet har allt för mycket restspänningar. Möjligen är det ett billigare papper där ingen reversering av restspänningstillståndet gjordes under tillverkningen, vilket medför att den är extra känslig för curl. (åtgärd -> byt papper, gärna till ett papper som är ämnat för laserutskrifter)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto