Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på bra fotokurser

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusfalk

Medlem
Hej!

Jag har fotograferat lite av och till nu i sisådär 8 år. Jag skulle väl säga att jag ligger på glad amatör-nivå. Kör på med min Canon eos 650D och det mesta plåtas med mitt Sigma 17-50mm 2.8. Dreglar titt som tätt efter nya prylar som bättre hus, andra objektiv mm. Jag försöker dock hålla köpdjävulen på distans och intalar mig själv att jag borde höja mig själv i kunskapsnivå för att förtjäna bättre leksaker.

Därav till ämnet. Jag googlar runt på nätet och försöker hitta fotokurser och redigeringskurser som verkar vettiga. När jag läser innehållsbeskrivningar så känns det som att jag är steget förbi grundkurs, då jag kan hantera min kamera. Däremot tror jag säkert det går att täppa till luckor gällande komposition och bildanalys mm. De kurser jag hittar på medborgarskolan, folkuniversitetet och liknande känns väldigt mossiga och jag vill verkligen inte anmäla mig till en längre kurs och sitta och få höra om bländarval och skärpedjup, men det kanske bara är hur de presenteras?

Jag skulle gärna vilja få tips på vettiga kurser för att bli en mer komplett fotograf. Hur är de brevkurser och onlinekurser som ligger ute?

Kurs på plats får gärna vara i Skåne.

Hoppas någon nappar på min luddiga fråga :) tack på förhand.
 
Jag tror du skulle ha mer nytta av att köpa ett par privatdagar av någon etablerad fotograf och jobba en till en. Vad är ditt främsta fotointresse? Landskap, sport, djur, street, porträtt?
 
Om du fotat i 8 år tycker då jag du förtjänar bättre än det, iaf bättre objektiv.

Kanske inte det du söker men har kollat flera timmar på youtube, dessa är otroligt bra, på engelska dock men helt klart värt det.

https://www.youtube.com/watch?v=U8leL4qi2P8&list=PLA2A7966A44E77011

I denna spellista finns flera bra kurser, alltså riktiga kurser som är filmade. Som är mellan 1 till 2 timmar långa. Och finns flera andra spellistor på den youtube kanalen som är riktigt bra.

Sen om du vill lära dig photoshop är detta en bra lärare.

http://phlearn.com/photoshop

moderskeppet.se är en bra svensk sida, om du köper guld så har du 243 onlinekurser, men finns även gratis.
 
Jag tror du skulle ha mer nytta av att köpa ett par privatdagar av någon etablerad fotograf och jobba en till en. Vad är ditt främsta fotointresse? Landskap, sport, djur, street, porträtt?

Där tror jag faktiskt du har helt rätt. Väldigt bra idé. Har haft fundering på att höra med någon fotograf om jag får hänga med och assistera, det hade säkert gett mig väldigt mycket.

Är intresserad av porträtt, Street, människor och djur.
 
Om du fotat i 8 år tycker då jag du förtjänar bättre än det, iaf bättre objektiv.

Kanske inte det du söker men har kollat flera timmar på youtube, dessa är otroligt bra, på engelska dock men helt klart värt det.

https://www.youtube.com/watch?v=U8leL4qi2P8&list=PLA2A7966A44E77011

I denna spellista finns flera bra kurser, alltså riktiga kurser som är filmade. Som är mellan 1 till 2 timmar långa. Och finns flera andra spellistor på den youtube kanalen som är riktigt bra.

Sen om du vill lära dig photoshop är detta en bra lärare.

http://phlearn.com/photoshop

moderskeppet.se är en bra svensk sida, om du köper guld så har du 243 onlinekurser, men finns även gratis.

Tack för tipsen, jag ska titta på dem. Moderskeppet har jag sett en del på, men gratiskurserna verkar väldigt basic i alla fall därav har jag inte gett mig in på guldkonto.

Objektivet jag har är väl ett bra allround-objektiv. Komplettering blir ett 70-200mm och gärna ett macro.
 
Sen brukar jag kolla ofta på dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=UBdcpIfd3_Q&list=PL7tRjmRHz3kDT39Eg_SogGA5MaPqvSflu&index=8

Det är "photo critiques" dom sitter runt en timme och kommenterar bilder, det lär man sig av mycket faktiskt, trodde inte det först men man lär sig tänka som dom och mycket är faktiskt logiskt som dom säger. Finns flera av den serien i spellistan som jag länkade till. :)

Bild kritiken börjar runt 8:50 i videon om du vill se ett exempel på hur dom gör. :) Kan va lite segt i början.
 
Tack för tipsen, jag ska titta på dem. Moderskeppet har jag sett en del på, men gratiskurserna verkar väldigt basic i alla fall därav har jag inte gett mig in på guldkonto.

Jag hade nyligen en moderskeppetprenumereration i två månader då jag främst tänkte kolla photoshop cc kurser, har mest jobbat i lightroom tidigare, men det blev även en del foto och en som gav en hel del aha upplevelser var "fotografera i befintligt ljus", speciellt användning av reflexskärm. Kan verkligen rekommendera moderskeppet en månad eller två när du vet att du har tid.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/fotografera-i-befintligt-ljus/
 
Sen brukar jag kolla ofta på dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=UBdcpIfd3_Q&list=PL7tRjmRHz3kDT39Eg_SogGA5MaPqvSflu&index=8

Det är "photo critiques" dom sitter runt en timme och kommenterar bilder, det lär man sig av mycket faktiskt, trodde inte det först men man lär sig tänka som dom och mycket är faktiskt logiskt som dom säger. Finns flera av den serien i spellistan som jag länkade till. :)

Bild kritiken börjar runt 8:50 i videon om du vill se ett exempel på hur dom gör. :) Kan va lite segt i början.

Aha det där är ju roligt. Egentligen skulle man ju behöva kommentarer på sina egna bilder, men det kan jag ju få om jag får tummen ur och laddar upp här på Fotosidan :p
 
Jag hade nyligen en moderskeppetprenumereration i två månader då jag främst tänkte kolla photoshop cc kurser, har mest jobbat i lightroom tidigare, men det blev även en del foto och en som gav en hel del aha upplevelser var "fotografera i befintligt ljus", speciellt användning av reflexskärm. Kan verkligen rekommendera moderskeppet en månad eller två när du vet att du har tid.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/fotografera-i-befintligt-ljus/

Jag kanske ska ge det en chans ändå då :)
 
Tack för bra tips. Är det någon som gått en lärarledd kurs? Vad har det i så fall gett? Jag kan tänka mig att få en uppgift, utföra den och sedan får kommentarer/kritik hade gett mycket.
 
Sen brukar jag kolla ofta på dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=UBdcpIfd3_Q&list=PL7tRjmRHz3kDT39Eg_SogGA5MaPqvSflu&index=8

Det är "photo critiques" dom sitter runt en timme och kommenterar bilder, det lär man sig av mycket faktiskt, trodde inte det först men man lär sig tänka som dom och mycket är faktiskt logiskt som dom säger. Finns flera av den serien i spellistan som jag länkade till. :)

Bild kritiken börjar runt 8:50 i videon om du vill se ett exempel på hur dom gör. :) Kan va lite segt i början.

The Grid - tack för den. Något långa, men innehåller guldkorn som får en att ifrågasätta sina val av komposition osv.
 
Jag har en bok som heter "Konsten att fotografera" av John Hedgecoe. Bok i A4, 250 sidor. Behandlar förstås kameror med film men det finns mycket generellt som är bra. Kan säkert hittas på bibliotek.

Du kan också hänga lite på www.500px.com och drägla lite över snygga bilder, typ miljontals.
 
Hej!

Jag har fotograferat lite av och till nu i sisådär 8 år. Jag skulle väl säga att jag ligger på glad amatör-nivå. Kör på med min Canon eos 650D och det mesta plåtas med mitt Sigma 17-50mm 2.8. Dreglar titt som tätt efter nya prylar som bättre hus, andra objektiv mm. Jag försöker dock hålla köpdjävulen på distans och intalar mig själv att jag borde höja mig själv i kunskapsnivå för att förtjäna bättre leksaker.
Jag kan säga att en till exempel 70D eller vassare är mycket fränare att fotografera med men bilderna blir inte bättre så när du lyckas att ta så bra bilder som det går med dina 650D så är det dags att byta kamera. Träna teknik låter som en jättebra idé.

Två bra mål:
Snabbhet
Noggrannhet
 
Jag kan säga att en till exempel 70D eller vassare är mycket fränare att fotografera med men bilderna blir inte bättre så när du lyckas att ta så bra bilder som det går med dina 650D så är det dags att byta kamera. Träna teknik låter som en jättebra idé.

Två bra mål:
Snabbhet
Noggrannhet

Jag är ju ruggigt sugen på att byta upp mig. Svävar mellan 7D markII och 6D, men börjar inse att 6D nog passar mig bättre trots de coolare featuresen på 7D markII.
 
Folkuniversitetet var bra

Hej, jag kände nog lite lika som du. Som amatör plus. Därför anmälde jag mig för några år sedan till Folkuniversitetets "Foto intensiv 2". Jag hoppade alltså över ettan. Och det var en jättebra kurs. Vi fick ganska skarpa uppdrag av vår lärare, typ "i kväll ska ni gå ut på stan och konfrontera människor och foto dem". Efter en timme på stan så gick vi tillbaka till klassrummet, gjorde repro på bilderna och visade upp dem för gruppen. Och just samtalen om bilderna var extremt kul. Alla är där för samma sak och är verkligen engagerade.

Och beträffande teknik så kan jag varmt rekommendera EOS 6. Jag satt med en gammal EOS 30 D länge, med ett 2.8-objektiv från Sigma. Det blev aldrig riktigt bra förutom under jättebra förhållanden. Fullformat är roligare. Det bara är så :)
 
Hej, jag kände nog lite lika som du. Som amatör plus. Därför anmälde jag mig för några år sedan till Folkuniversitetets "Foto intensiv 2". Jag hoppade alltså över ettan. Och det var en jättebra kurs. Vi fick ganska skarpa uppdrag av vår lärare, typ "i kväll ska ni gå ut på stan och konfrontera människor och foto dem". Efter en timme på stan så gick vi tillbaka till klassrummet, gjorde repro på bilderna och visade upp dem för gruppen. Och just samtalen om bilderna var extremt kul. Alla är där för samma sak och är verkligen engagerade.

Och beträffande teknik så kan jag varmt rekommendera EOS 6. Jag satt med en gammal EOS 30 D länge, med ett 2.8-objektiv från Sigma. Det blev aldrig riktigt bra förutom under jättebra förhållanden. Fullformat är roligare. Det bara är så :)

Det låter ju faktiskt riktigt kul. Kanske ska leta kurs igen då. Faktum är att jag anmält mig två gånger tidigare för några år sedan till kurser som aldrig blev av. Hoppas på nästa gång då.

Tack för tipset med kameran. Känner lite som du, att jag sällan blir riktigt nöjd med en bild.
 
Sen brukar jag kolla ofta på dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=UBdcpIfd3_Q&list=PL7tRjmRHz3kDT39Eg_SogGA5MaPqvSflu&index=8

Det är "photo critiques" dom sitter runt en timme och kommenterar bilder, det lär man sig av mycket faktiskt, trodde inte det först men man lär sig tänka som dom och mycket är faktiskt logiskt som dom säger. Finns flera av den serien i spellistan som jag länkade till. :)

Bild kritiken börjar runt 8:50 i videon om du vill se ett exempel på hur dom gör. :) Kan va lite segt i början.

The Grid var riktigt kul. Scott Kelby är ju tyvärr lite dryg när han inte kan låta bli att ordbajsa en massa skit =) men klart givande tips, tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.