"En dålig bild uppstår när jag inte lyckas med mina föresatser? En ful bild är resultatet av en medveten handling?"
ja så kan man nog säga...det beror ju lite på vad man lägger i ordet dålig men betyder det ungefär "misslyckad" så håller jag med dig. en misslyckad bild är väl en bild som inte träffar rätt nånstans. typ.-) och den får väl betraktas som dålig. den fungerar inte helt enkelt. når inte ut. har inga egna ben.
fast...jag vet inte om en dålig bild är när man inte lyckas med sina föresatser, det kan ju vara så att man inte har några föresatser heller. menar att en bild kan ju vara dålig även om man inte haft några direkta "mål" med den. misslyckandet behöver inte ligga i att man misslyckats med en viss "uppgift" utan misslyckandet kan ligga i själva bilden, den når inte ut, fungerar inte i det sammanhanget den är placerad i.
fast...ja...nån slags föresats finns väl. även om den inte kommer från en själv. den har inte nått upp. eller kommit fram.uppenbarligen.
och det kan man väl knappast säga om en ful bild. att den inte når fram. den når i högsta grad och spelar på våra strängar och våra föreställningar om vad som är fult/snyggt. så jo, man måste nog spela på rätt strängar
jaha, nu kom jag ändå fram till samma sak.
"Men om man tar med bildens innehåll/budskap också, inte bara ser till formen? Fult innehåll, är det barnporr, och fascism?
Jag skriver många frågetecken, inte för att jag väntar mej några klara och tydliga svar, utan för att jag funderar."
bra att du inte väntade dig ngr klara och tydliga svar då hade jag vatt illa ute.-)
visst kan man även tala om fult innehåll.
men det är svårt.om nån tex tar en bild på en våldtäckt då är det inte innehållet i bilden som är fult, det är verkligheten som är ful. ( eller ja, ful är ett ord som inte räcker till här, det är fel och en massa annat) sen kan man ju tycka att bildens innehåll är samma sak som verkligheten, men jag kan inte tycka det. vi måste ibland kunna blicka utanför bilden, se bortom den i princip helt och hållet. vi måste hamna i ett läge där vi inte längre låser innehållet till bilden utan till en rådande verklighet. och man kan ju bara tänka på när man kollar på nyheter. hur distanserad är man inte när man kollar på bilder från krig, svältande barn osv?
däremot kan man ju tänka sig att man fotograferar
ett porträtt med någon som har orange tröja,röd tröja, rosa skor ( nu är väl inte det så uppseende väckande men jag kom inte på nåt annat) vilket väl kan tänkas betraktas som fult. och där kan man fortfarande hålla sig till bilden tycker jag och tala om den.
vad jag menar är att om vi pratar om en ful bild så "måste" det nog handla väldigt mkt om yta ändå. för mig känns det iallafall smaklöst och helt fel att tex lägga in bilder på diverse vidrigheter i den kategorin.