Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försöker imponera - vatten över huvudet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gesserit

Ny medlem
Hej!

Vet inte om tråden passar på denna delen av forumet men kände att det var close enough :)

Jag är en pyrfärsk amatörfotograf som just köpt min första systemkamera och inte haft så mycket tid ännu att leka med den.

Nu har jag fått i uppdrag att fotografera min tjejs brorsas nya band på en konsert i helgen och jag vill gärna göra kameran och tillfället rättvisa någotsånär och då undrar jag helt enkelt om ni kan ge mig några snabba enkla pointers på hur jag kan få bra bilder med bra ljus i ett sådant förhållande som det är på en konsert.

Pressa isot så långt du vågar utan att få för mycket brus runt 800 borde räcka (testa i en halvmörk miljö på olika iso tal.)

Lite "benchmarking" skadar aldrig, kolla lite rockbilder och kolla vinklar osv som du tycker funkar.

http://www.rollingstone.com/

Jan Emanuelsson skrev:
Sök och du skall finna... Sökte på koncert och fick massor av träffar.

http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2631220&sortby=lastpost&sortorder=descending
Söker man på "konsert" så får man ännu fler träffar, bland andra den här som verkar innehålla en del matnyttigt:
Fotade konsert med dåligt resultat =(.

De gånger som jag har fotograferat konserter så har jag kört kameran i manuellt läge, tagit några provexponeringar och kollat resultatet på displayen för att hitta "rätt" inställningar (ofta runt 1/60 sek på bländare 2.8 vid ISO800, men det beror ju på ljussättning på konserten i fråga).

Kolla om det är ok att köra med blixt, det kan ge fräcka effekter om du har motljus från scenen. Du kan kolla några av mina bilder här

Men det är inte alltid som blixt är tillåtet!!

Re: Re: Försöker imponera - vatten över huvudet!

perstromgren skrev:
... och det blev?

Det blir mycket lättare att ge råd om du berättar vad du har för kamera.

Per.

Varför skulle det vara det? Objektivråd går att ge utan att veta vilken kamera.

Re: Re: Re: Försöker imponera - vatten över huvudet!

Martin-B skrev:
Varför skulle det vara det? Objektivråd går att ge utan att veta vilken kamera.

Visst, men det kan ju finnas en massa andra råd som blir mycket tydligare om man kan användas de teremer som dyker upp på just hans kamera. Och även objektivråd blir ju enklare om man vet vilken kamera det rör sig om så vi vet vilka objektiv som finns, eller hur?

Men låt oss inte bråka om det, Martin; ge Daniel de råd du har, då!

Per.

ANNONS