Annons

Försök till simulering av crimsonutskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!
Jag har laddat ner crimsons icc-profil och gjort en simulering av denna färgrymd i programmet Nec Multi profiler. Jag har en Nec spectrawiew Referens 241 som hårdvarukallibrerats med Necs egna eye-one display 1 kallibrator. Jag har färgsäkrat rummet (ncs4000+dagsljuslysrör med Ra 98 och rätt temperatur). Förutsättningarna för att min skärm är rätt kallibrerad och att jag ser rätt saker borde vara bättre än i de flesta fall. Tyvärr skiljer sig testbilderna från crimson och det jag ser när jag använder deras profil markant. För att komma i närheten måste jag minska ljusheten i gula kanalen till -20, ändra nyansen till -10. Intensiteten behöver dras ner med -25. Nu börjar det närma sig men absolut inte perfekt. Alla övriga färger skulle också behöva justeras men inte fullt så mycket. Jag förutsätter att något är fel? Eller är det ungefär vad jag ska förvänta mig av en färgrymdssimulering/icc-profil från crimson?. Kan jag ha missat något viktigt? Skärmprofilen gjorde jag med hjälp av en kille på Nec så den tror jag är ok men kanske är det något jag missar vid skapandet av den simulerade färgrymden. Håll svaret så enkelt som det går. Jag valde en skärm med hårdvarukallibrering för att slippa göra inställningar jag inte förstår.

mvh/Jonas
 
Hej!
Jag har laddat ner crimsons icc-profil och gjort en simulering av denna färgrymd i programmet Nec Multi profiler. Jag har en Nec spectrawiew Referens 241 som hårdvarukallibrerats med Necs egna eye-one display 1 kallibrator. Jag har färgsäkrat rummet (ncs4000+dagsljuslysrör med Ra 98 och rätt temperatur). Förutsättningarna för att min skärm är rätt kallibrerad och att jag ser rätt saker borde vara bättre än i de flesta fall. Tyvärr skiljer sig testbilderna från crimson och det jag ser när jag använder deras profil markant. För att komma i närheten måste jag minska ljusheten i gula kanalen till -20, ändra nyansen till -10. Intensiteten behöver dras ner med -25. Nu börjar det närma sig men absolut inte perfekt. Alla övriga färger skulle också behöva justeras men inte fullt så mycket. Jag förutsätter att något är fel? Eller är det ungefär vad jag ska förvänta mig av en färgrymdssimulering/icc-profil från crimson?. Kan jag ha missat något viktigt? Skärmprofilen gjorde jag med hjälp av en kille på Nec så den tror jag är ok men kanske är det något jag missar vid skapandet av den simulerade färgrymden. Håll svaret så enkelt som det går. Jag valde en skärm med hårdvarukallibrering för att slippa göra inställningar jag inte förstår.

mvh/Jonas

Vad många missar är att du måste välja en ljusstyrka och en färgtemperatur som matchar vad du ser på din utskrift. Så om du har en skärm som är för gul och för ljusstark måste du alltså justera dina målvärden. Jag skulle börja med att dra ner ljusstyrkan så att det blir en match i ljushet mellan det du ser på skärmen och vad du ser på Crimsons utskrift. När du har denna inställning under kontroll kan du ge dig på färgtemperaturen.

Jag utgår från att du har ett betraktningsljus som du använder för att kolla på din utskrift. Ska du ha en balans mellan skärm och utskrift så ska du ha en färgtemperatur på 5000K och en ljusstyrka på 500 lux på ditt betraktningsljus.

Stefan
 
Tack för ditt svar. Jag vet att du är duktig på dethär efter att ha läst flera trådar här på fotosidan. Däremot har jag rejäla kunskapsbrister i ämnet så jag hänger inte alltid med. Jag har försökt köpa mig förbi min brist i kunskap eftersom jag verkligen vill kunna se hur mina bilder kommer att se ut på papper innan jag beställer.

Du nämner betraktningsljus, jag har ingen speciell lampa för detta utan jag använder mitt nakna lysrör i taket som har har 5000K i färgtemperatur enligt specen för röret men temperaturen som når skärmen är 4700K. Ljusstyrkan är ca 100 lux vid skärmen vilket tydligen ska vara korrekt nu mera. Det spelar ingen roll hur långt ifrån eller hur nära jag håller bilden i förhållande till lysröret (från skärmen räknat och upp ända till röret) så har jag ungefär samma gula nyans på rapsfältet i bilden (helt olikt skärmens nyans). Någonstans på vägen upp mot röret borde väl ljuset ligga runt 500 lux?

Du nämner att jag ska dra ner brightness och sedan ändra colourtemp för att matcha utskrift men då är vi ju tillbaka till att mitt ljusseende (färgseende) kommer att avgöra igen. Är det inte det man ska komma förbi genom att köpa en skärm som min och ladda in en profil från Crimson? Obs är lite gnällig nu men det är inte riktat mot dig. Hade jag vetat vilken djungel detta är hade jag nog struntat i det från början. Nu är jag dock i ett läge när jag måste komma så nära målet som möjligt. Då är det tur fotosidan och sådana som du finns ;-)

I programmet kan jag välja brightness för den picturemode jag skapat med Crimsonprofilen. Funderar över hur jag ska göra med temperaturen. Kan inte hitta i skärmens menyer någon möjlighet attt ändra temperatur för gult. Valen finns för de förprogramerade modes som ligger från början men inte för den picturemode jag skapat med Crimsonprofilen. Jag tolkar det som att informationen förväntas finnas i icc-profilen från Crimson. Du kanske menade att jag ska ändra i photoshop elements varje gång jag redigerar en bild för utskrift?

Stort tack för att du försöker hjälpa mig.

mvh/Jonas
 
Cmyk/ rgb

Kan ditt problem vara att den färgskillnad du upplever, faktiskt är den skillnad som oundvikligen blir då vissa färger/nyanser faktiskt inte kan återges i respektive färgvärd.
Vissa gula, kan vara svåra i RGB, vissa röda i CMYK osv. Printar från labbet är ju CMYK bilder.

Är du säker på att du valt den rätta "softprofing" profilen när du simulerar färger?
Har du ev. ändrat profilen på din testbild när du öppnat den i Ps?
Du vet väl att det är skillnad på skärmprofil och arbetsprofilfärgrymd?
Har sjäv en NEC referensskärm, och jag tycker det stämmer 100%.
Att börja skruva på skärmens inställningar, uröver att kallibreras ska inte behövas, inte heller ändra bilden i Ps "så den stämmer", då är man ju som du säger helt ute och cyklar.
Tycker att du ska låta göra en ny kallibrering, för det ska vara så bra som du tänkt dig.
Lycka till!
/ Mats G
 
Kan ditt problem vara att den färgskillnad du upplever, faktiskt är den skillnad som oundvikligen blir då vissa färger/nyanser faktiskt inte kan återges i respektive färgvärd.
Vissa gula, kan vara svåra i RGB, vissa röda i CMYK osv. Printar från labbet är ju CMYK bilder.

Är du säker på att du valt den rätta "softprofing" profilen när du simulerar färger?
Har du ev. ändrat profilen på din testbild när du öppnat den i Ps?
Du vet väl att det är skillnad på skärmprofil och arbetsprofilfärgrymd?
Har sjäv en NEC referensskärm, och jag tycker det stämmer 100%.
Att börja skruva på skärmens inställningar, uröver att kallibreras ska inte behövas, inte heller ändra bilden i Ps "så den stämmer", då är man ju som du säger helt ute och cyklar.
Tycker att du ska låta göra en ny kallibrering, för det ska vara så bra som du tänkt dig.
Lycka till!
/ Mats G

Tack för att du försöker hjälpa mig. Jag tror du talar utifrån att jag har stora PS men jag har Elements 9 som inte kan göra softproofs. Däremot har skärmen fem platser för att visa olika färgrymder. En plats har gått åt för den skärmprofil som jag gjort och som skärmen använder när jag tittar på andras bilder eller redigerar för visning på skärm. Med programmet Multi profiler har jag lagt in crimsons icc-profil på programplats 2. Vill jag se hur bilden ser ut utskriven så ska jag kunna växla över till programplats två som då ska översätta så att jag ser hur crimsons utskrift ska se ut. Hoppas jag fattat saken rätt som följer. Min skärm har kallibrerats, men också profilerats för att signaler från grafikkortet ska stämma överrens och visas utifrån hur skärmen är inställd. Om profilen jag gjort ligger på programplats 1 och Crimsons icc-profil på programplats 2 borde väl crimsons profil bara dra nytta av att min skärm är kallibrerad. Är signalen från grafikkortet då lite skruvad borde crimsons färger också bli lite skruvade? Förmodligen är jag helt ute och cyklar men då vet du och ni andra var jag befinner mig tankemässigt. Jag har ju min nya profil som standardprofil vald i kontrollpanelen så den borde bli inblandad även när jag använder mig av Crimsons Icc-profil eller? Hua nu blev det jobbigt. Snälla hjälp mig någon.......:)
 
Om profilen jag gjort ligger på programplats 1 och Crimsons icc-profil på programplats 2 borde väl crimsons profil bara dra nytta av att min skärm är kallibrerad. Är signalen från grafikkortet då lite skruvad borde crimsons färger också bli lite skruvade? Förmodligen är jag helt ute och cyklar men då vet du och ni andra var jag befinner mig tankemässigt. Jag har ju min nya profil som standardprofil vald i kontrollpanelen så den borde bli inblandad även när jag använder mig av Crimsons Icc-profil eller? Hua nu blev det jobbigt. Snälla hjälp mig någon.......:)

Med reservation för att jag inte vet hur Multi profiler fungerar, jag gissar att den bara byter ut din skärmprofil. Crimsons icc-profil skall inte användas, den skall bara finnas som referens för ett program som kan softproofa. Om du försöker lägga den som skärmprofil borde resultatet bli katastof, likaså om du försöker använda den som arbetsprofil.

Grunden för ett färgkalibrerat system är att visningsprogrammet tack vare skärmprofilen vet hur skärmen beter sig och därför kan anpassa färgerna så att återgivningen av arbetsprofilen blir korrekt (inom de gränser som skärmen sätter). På samma sätt kan visningsprogrammet läsa en utskriftsprofil (som Crimsons icc-profil) och simulera återgivningen relativt arbetsfärgrymd och skärmprofil. (Gissar att jag bara trasslar till saken ytterligare för dig.)
 
(Ok ok, för canvas och liknande kör de Epson-skrivare, och de är ju CMYK-baserade)

Epsons skrivare (liksom konkurrenternas) är RGB baserade, konverteringen till CMYK (eller snarare C VLM VM Y LLK LK PK/MK för de senaste K3 Ultra bläcken) sker i skrivardrivrutinen.
 
Epsons skrivare (liksom konkurrenternas) är RGB baserade, konverteringen till CMYK (eller snarare C VLM VM Y LLK LK PK/MK för de senaste K3 Ultra bläcken) sker i skrivardrivrutinen.

Jag har en tendens att benämna skrivare över vilka färgkanaler som används för att överföra bilden från skrivaren till mediat. Det kanske är helt fel.
 
jag har Elements 9 som inte kan göra softproofs.

Snälla hjälp mig någon.......:)

Egentligen säger Sara allt i sitt inlägg, men sagt på ett enklare sätt: Du kan inte använda Crimsons profil till något vettigt om du inte har mjukvara som kan softproof'a.
 
Med reservation för att jag inte vet hur Multi profiler fungerar, jag gissar att den bara byter ut din skärmprofil. Crimsons icc-profil skall inte användas, den skall bara finnas som referens för ett program som kan softproofa. Om du försöker lägga den som skärmprofil borde resultatet bli katastof, likaså om du försöker använda den som arbetsprofil.

Grunden för ett färgkalibrerat system är att visningsprogrammet tack vare skärmprofilen vet hur skärmen beter sig och därför kan anpassa färgerna så att återgivningen av arbetsprofilen blir korrekt (inom de gränser som skärmen sätter). På samma sätt kan visningsprogrammet läsa en utskriftsprofil (som Crimsons icc-profil) och simulera återgivningen relativt arbetsfärgrymd och skärmprofil. (Gissar att jag bara trasslar till saken ytterligare för dig.)

Bifogar reklamen för skärmen. Jag kan bara tolka det som att jag ska kunna göra det jag önskar, eller

"3D LUT (Look Up Table)
En helt ny och revolutionerande teknik som ger bildskärmen möjlighet - att med 42 bitar - helt simulera en annan färgrymd. Detta kan t.ex. vara en annan bildskärm, en annan färgrymd eller till och med en skrivare med papper (CMYK). Dessa färgrymder kan lagras på någon av de 5 programplatserna och återkallas enkelt med knapparna på bildskärmens framsida."

mvh/Jonas
 
Behöver man vekligen bry sig ....?

Har man en bra skärm (rätt kallibrerad) , jobbar/ sparar i "rätt" färgprofil för labbet, då blir det nästan alltid bra!
Några färgtoner, någon gång, kan bli lite "fel", det kan man i och för sig försöka kompensera. Men de kan då ändå inte återges exakt som i RGB läget på din skärm. Det kan handla om vissa valörer i himlar, eller skarpt röda, typ rosor, där färgmättnaden blir för stor för CMYK-världen.
Har man råkat ut för det kan man till nästa gång, bara dra ner mättnaden i den specifika valören eller varför inte "gilla läget" :)
/Mats G
 
Bifogar reklamen för skärmen. Jag kan bara tolka det som att jag ska kunna göra det jag önskar, eller

"3D LUT (Look Up Table)
En helt ny och revolutionerande teknik som ger bildskärmen möjlighet - att med 42 bitar - helt simulera en annan färgrymd. Detta kan t.ex. vara en annan bildskärm, en annan färgrymd eller till och med en skrivare med papper (CMYK). Dessa färgrymder kan lagras på någon av de 5 programplatserna och återkallas enkelt med knapparna på bildskärmens framsida."

mvh/Jonas

Vad du gör med programmet Multiprofiler är att du lägger in Crimsons profil som mål och sedan profilerar du din skärm så att du simulerar Crimsons utseende. Så du behöver inte någon softproof-funktion i ditt program. Men ändå måste du hitta de värden som du ska kalibrera till, det vill säga vilken färgtemperatur och ljusstyrka som du ska använda. Det finns inte inbyggt i profilen från Crimson.

Ett bra betraktningsljus är t ex Solux-lampan. Om du verkligen vill få en exakt överensstämmelse mellan skärm och utskrift är det viktigt att ha ett bra ljus att se din utskrift under.

Stefan
 
Har man en bra skärm (rätt kallibrerad) , jobbar/ sparar i "rätt" färgprofil för labbet, då blir det nästan alltid bra!
Några färgtoner, någon gång, kan bli lite "fel", det kan man i och för sig försöka kompensera. Men de kan då ändå inte återges exakt som i RGB läget på din skärm. Det kan handla om vissa valörer i himlar, eller skarpt röda, typ rosor, där färgmättnaden blir för stor för CMYK-världen.
Har man råkat ut för det kan man till nästa gång, bara dra ner mättnaden i den specifika valören eller varför inte "gilla läget" :)
/Mats G

Ligger kanske en del i vad du säger men dels är skillnaden i mitt fall för stor och olika bilder får olika karaktär när de skrivs ut. Jag tycker definitivt att det skulle vara skönt att se mer exakt hur utskriften kommer se se ut.
 
Vad du gör med programmet Multiprofiler är att du lägger in Crimsons profil som mål och sedan profilerar du din skärm så att du simulerar Crimsons utseende. Så du behöver inte någon softproof-funktion i ditt program. Men ändå måste du hitta de värden som du ska kalibrera till, det vill säga vilken färgtemperatur och ljusstyrka som du ska använda. Det finns inte inbyggt i profilen från Crimson.

Ett bra betraktningsljus är t ex Solux-lampan. Om du verkligen vill få en exakt överensstämmelse mellan skärm och utskrift är det viktigt att ha ett bra ljus att se din utskrift under.

Stefan
Ber om ursäkt att jag inte har svarat i min egen tråd men har haft för mycket omkring mig.

Ska kolla upp lampan, tack för tips.
Förstår inte vad du menar med att hitta värden att kalibrera till. När skärmen kalibreras till att simulera Crimsons utseende finns inga möjligheter att ställa in några värden. Som jag nämnde innan så kan jag ändra ljusstyrkan efteråt. Eller menar du att jag ska göra en ny kalibrering /profilering av skärmen och där ange nya värden?
 
Ber om ursäkt att jag inte har svarat i min egen tråd men har haft för mycket omkring mig.

Ska kolla upp lampan, tack för tips.
Förstår inte vad du menar med att hitta värden att kalibrera till. När skärmen kalibreras till att simulera Crimsons utseende finns inga möjligheter att ställa in några värden. Som jag nämnde innan så kan jag ändra ljusstyrkan efteråt. Eller menar du att jag ska göra en ny kalibrering /profilering av skärmen och där ange nya värden?

Om jag får komma med ett lekmannatyckande så bör du nog se det såhär:

Du behöver ju båda profilerna för att kunna softproof'a.

Den profil du läser in i din LUT anpassar ju skärmens visning till din lokala miljö.

Photoshop använder Crimsonprofilen för att göra ett "guestimate" på hur det kommer att se ut... Men, innan denna guestimering når dina ögon har den ju _dessutom_ passerat genom din LUT.

Om du bara använder skärmen och växlar mellan profilerna så gör du ju bara _en_ av dessa två filtreringar.
 
Om jag får komma med ett lekmannatyckande så bör du nog se det såhär:

Du behöver ju båda profilerna för att kunna softproof'a.

Den profil du läser in i din LUT anpassar ju skärmens visning till din lokala miljö.

Photoshop använder Crimsonprofilen för att göra ett "guestimate" på hur det kommer att se ut... Men, innan denna guestimering når dina ögon har den ju _dessutom_ passerat genom din LUT.

Om du bara använder skärmen och växlar mellan profilerna så gör du ju bara _en_ av dessa två filtreringar.

Jag tror jag förstår hur du menar. Lite det jag själv var inne på lite längre upp i tråden (tror jag , hehe). Stora Photoshop använder både egna skärmprofilen samt Crimsons profil. I mitt fall är det skärmen som ska göra Photoshops jobb eftersom jag bara har Elements, (valde denna skärm eftersom jag inte har PS). Frågan är om skärmen jag har drar nytta av min skärmprofil eller bara försöker visa Crimsons profil rakt av. Är det så att min egna skärmprofil inte blir inblandad är det helt enkelt skärmen som inte kan återge Crimsons färgrymd korrekt utan att blanda in photoshop för guestimering som du kallar det. Blir min egen gjorda profil inblandad kan ju felet ligga där istället. Därav min fråga till Stefan var jag ska ställa in de målvärden han talar om.
 
För kännedom

Hej igen!

Kan vara bra att delge vad som var problemet om någon annan hamnar i liknande situation med Nec:s senast skärmar. Problemet var att programmet för att göra skärmprofilen och programmet för färgrymdssimulering inte stämde överrens med varandra gällande vitpunkt. 5000K i ena var inte 5000K i det andra trots att båda var inställda på det. Tror inte detta är något vanligt fel utan jag hade nog otur med programvaran för färgrymdssimulering. Är därför oerhört tacksam för hjälpen jag fått att rätta till det. Jag ger högsta betyg till Dick Bender på Aifo som verkligen kämpat med mitt problem, och inte minst med mina dåliga kunskaper i ämnet. Kan också varmt rekommendera Reference 241nu. Den rockar som de unga säger.

//Jonas
 
Hej igen!

Kan vara bra att delge vad som var problemet om någon annan hamnar i liknande situation med Nec:s senast skärmar. Problemet var att programmet för att göra skärmprofilen och programmet för färgrymdssimulering inte stämde överrens med varandra gällande vitpunkt. 5000K i ena var inte 5000K i det andra trots att båda var inställda på det. Tror inte detta är något vanligt fel utan jag hade nog otur med programvaran för färgrymdssimulering.

Tyvärr inte alls ovanligt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.