Annons

försämrad skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

inga

Medlem
Mina funderingar rör sig den försämrade skärpa som uppstår när man gör bilder riktigt små för webben.
Jag börjar jobba med en bild i hög upplösning 300 dpi eller mer och när jag så är färdig med bilden krymper jag ner den både i storlek ca 100 pixels i höjd eller mindre och till upplösningen 72 dpi. Om jag har en inte allt för detaljerad bild, i det här fallet porträtt i närbild är skärpan ok. Men har jag en detaljerad bild upplever jag bilden som oskarp. Att använda oskarp mask fungarer till viss del men jag är ändå inte tillfredsställd. Jag har också prövat spara för webben direkt utan att först krympa bilden till 72 dpi men det verkar inte göra någon skillnad.
Vad kan jag göra?
Tilläggas skall att blilderna är svartvita bearbetade som RGB men sedan sparade som Gray, färgbilder verkar fungera bättre. (Optisk illusion?)
Tacksam för hjälp!
Bilderna skall användas till hemsida.
Inga

Hej

Glöm det där med dpi, det har inte med saken att göra. Sparar du bara om som gråskala? Använd - blanda kanaler - i stället. Finns som färdig action i PS.

I hjälpfilen till ditt program står det exakt hur du ska göra för att spara webbilder.

Väl bekomme

Ska bara tillägga att din bild snöstorm, från din hemsida, var en njutning att se. Sitter här lite förkyld med en spinnande kattunge över knäet, brasan som knastrar och en bamsekopp med choklad vid sidan. Då var det mums att se en snöstorm...på avstånd

Hej igen Sven!
Nu får jag säga tack en gång till. Tack!
Det lät trots förkylning inte helt fel med te och en spinnande kattunge. Fattades kanske bara en snöstorm utanför fönstret också.
Återkommer med resultatet av skärpan på bilden när jag kommit hem från jobbet och prövat.
Inga

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar