Annons

Försäljningnstoppen av dslr:er i japan

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax har väl alltid haft en stark ställning på den asiatiska marknaden. så det är väl kanske inte så förvånande?

Canon EOS 40D finns listad som enbart hus på 2:a plats men även på 16:e plats ihop med objektivet EF-S 17-85 IS. Dessa två borde slås ihop eller hur?

Canon EOS 400D finns med på 9:e plats men även på 18:e plats (av någon anledning jag inte riktigt förstår). Borde också slås ihop(?).

Gör man det skulle det få plats två till modeller på listan :)

Är det där verkligen försäljningsstatistik? Är inte Kakaku ungefär som Pricerunner, dvs en prisjämförelsesajt som visar populäraste sökningarna ungefär? (kan inte japanska, men blev hänvisad dit för att kolla priser med den försklaringen när jag åkte till Japan)

Senast ändrad:
Det är visst nån sorts mätning som försöker spegla försäljningen/pupläriteten på veckobasis. Vad jag läst så räknas tex inte produktklickar in men dock sådana som länkar till en försäljningssite. Man får nog ta det med en nypa salt men helt galet är det förmodligen inte heller.

Tvivlar starkt på att det är försäljningsstatistik för i så fall skulle betydligt fler billiga kameror ligga högst upp. 5D som tvåa verkar extremt osannolikt..

Japaner är nog både köpstarka och teknikintresserade och när K10 låg itopp stämde det iaf med andra mätningar. Pentax blev ju också trea totalt i Japan 2007 trots bara två kamera modeller.

Om det skulle vara enbart intressestatistik är det än mer märkligt att en gammal model som 5D ligger långt före Nikons D3 i tabellen.

papi skrev:
Japaner är nog både köpstarka och teknikintresserade och när K10 låg itopp stämde det iaf med andra mätningar. Pentax blev ju också trea totalt i Japan 2007 trots bara två kamera modeller.

Om det skulle vara enbart intressestatistik är det än mer märkligt att en gammal model som 5D ligger långt före Nikons D3 i tabellen.
Håller med, det kan vara så att tex pressfotografer köper D3 eller att det fanns många som köade till första 24X36 kameran från Nikon.

Pentax K10D säljs nu billigare än K200D ser jag, och Nikon D40 säljs till halva priset mot K200D och tom Nikon D80 säljs billigare än K200D....
Sony tar inte så mycket mera för nya Alfa 200 ..än Nikons D40...

Så det kanske kommer en Pentax K1000D senare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar