Annons

Försäljning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

För ett litet tag sedan så fotograferade jag olika artister, b.la. Latin Kings och Blues. Efter lite letande här under div. forum så har jag inte riktigt funnit svar på den fråga som jag jag nu ska ställa:

Hur ska man bära sig åt för att sälja bilder till tidningar, lokala likaväl som andra? Hur lyder rättigheterna, och hur vet man hur mycket som man ska ta betalt för resp. bild? SPelar det roll om det är diabilder eller ej? Och om man får en intressent för en bild - ska man lämna ifrån sig originalet bara för att dem ska köpa bilden, eller har man rätt att sälja bilden till flera aktörer utan att hamna i trubbel med upphovsrätt och sådant?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att räta ut dessa frågetecken.

Tack på förhand! :)

RockarDockan skrev:
Hejsan!
Hur ska man bära sig åt för att sälja bilder till tidningar, lokala likaväl som andra?
Tack på förhand! :)

Uj, det var många frågor som inte är lätta att ordna. En kommentar bara om citatet. Det finns närapå oändligt med säljmöjligheter om man funderar lite. Tidningar är kanske det svåraste man kan gå på för de är inte lättflörtade. De har egna fotografer och köper bara väldigt bra bilder eller när de inte kan välja = nyhetsvärde.

Tänk förutsättningslöst. Vem kan vilja ha en bild? Vem mer? Sen tar man dessa en i taget.

Missuppfatta mig inte. Jag vill inte alls göra dig missmodig utan öppna fantasin bara. Fota är en sak, sälja en annan. Kan man båda är det lättare. Det finns en jättemarknad som behöver få en puff att använda bilderna, dina och andras.

Dia, negativ eller digitalt - allt ska ändå in i trycket. Klart du kan sälja till flera, beror på hur man formulerar sig vad man säljer.

Pris: Det finns en prislista på BLF men då ska man nog vara lite etablerad för att ta ut de priserna - om inte får man känna sig fram. .

Ut och sälj så löser du det fint tror jag.

Tack för tipsen Sven!

Jag blir faktiskt inte missmodig eller något sådant, utan tackar glatt över att du besvarat en del av mina frågor!

Vid närmare eftertanke så finns det en hel del andra "områden" än tidningar som kan vara intressenter.

En sak som jag inte riktigt greppar är vad du menar med "hur man formulerar sig vad man säljer"?

Menade som exempel att det är lite skillnad att lämna från sig en originalbild för någon att använda fritt eller att komma överens om en viss användning ex vis bara på en webbsida eller visst tryck i viss upplaga.

Vill inte ta andra som exempel så: Första gången jag andaktsfullt skickade in en bild till dagstidningen skrev jag att de fick använda bilden gratis som engångstillfälle (den gynnade projektet de skrev om så.. dessutom fick jag ju in namnet) Men tillade att för ytterligare användning ville jag ha enligt prislista. Tack, sa tidningen och drog in bilden utan namn. Lärpengar får man glatt bjuda på.

Det är en tråkig utveckling men gamla skrå- och kvalitetstänkandet bryts sönder bit för bit. Jag uppmanar ingen att prisdumpa men alltså: Kvalitet är det kunden köper, inte mindre och inte mer. Broschyrer är ett exempel där man kan dansa in före en bildbyrå bara genom att ha bilder om specialämnet i stället för genomtänkta index.
Latin Kings hm kan webbsidor vara en målgrupp -klent betalt men ändå. De som var på spelningen? Fans? "Affich" till lokal skivaffär där de har eller ska spela etc. Vad har andra missat? Där finns tillfället.

RockarDockan skrev:
Hur ska man bära sig åt för att sälja bilder till tidningar, lokala likaväl som andra?

Inför en spelning så ringer du till tidningarna och säger att du ska åka på konserten och undrar om de kanske är intresserade av nån bild. Innan du blir etablerad och åker dit som anlitad frilans på timtaxa får du nöja mig att försöka sälja på spekulation - alltså hoppas att dina bilder är tillräckligt bra för att de ska bilja köpa dem. Hör efter hur snabbt tidningen behöer bilderna.

Om du har tagit en extra bild så kontaktar du alla tidningar, även de som sa nej när du frågade första gången.

Gamla konsertbilder kan vara intressanta för skivbolagen och fanklubbar och specialtidningar. Det är bara att ringa runt.

Tänk på att mejl kan man strunta i att svara på - men man kan inte lika lätt strunta i att det ringer.

Hur lyder rättigheterna, och hur vet man hur mycket som man ska ta betalt för resp. bild? SPelar det roll om det är diabilder eller ej? Och om man får en intressent för en bild - ska man lämna ifrån sig originalet bara för att dem ska köpa bilden, eller har man rätt att sälja bilden till flera aktörer utan att hamna i trubbel med upphovsrätt och sådant?

1. Den som har tagit bilden har rätt till bilden på alla sätt. Anställda fotografers bilder äger arbetsgivaren rent ekonomiskt men inte konstnärligt.

2. De flesta tidningart följer prislistan från Bildleverantörernas förening BLF. Beställ deras prislista på www.blf.se
Det är alltid lättast att säga "Jag följer BLFs priser" eller "Vi följer väl BLFs prisliosta?"

3. Du kan sälja en bild hur många gånger som helst om inte tidningen köper ensamrätt. Oftast köper i så fall tidningen bara ensamrätt för en dag. Det är dock bara väldigt exklusiva nyhetsbilder som tidningarna köper ensamrätt på, typ Anna Lindh.
Även om du får sälja bilden till fler är det inte så snällt att sälja bilden till konkurrenten samma dag. då kanske ingen köper nästa gång.

4. Idag sker det mesta digitalt. Även om bilden är tagen på film så brukar fotografen ha skannant bilden. Men till tidskrifter av högkvalitet kan det vara så att de vill ha en diabild för att reprofirman ska skanna in med bästa kvalitet.
Du äger alltid orginalet och ska få tillbaka det så snabbt som möjligt.

Tack!

Tack för hjälpen hörrni!

Jag har verkligen fått ingående svar som räcker mer än väl. Just nu så sitter jag och sorterar de bilder som jag har digitalt och spekulerar för fullt om vem/vilka som man skulle kunna sälja till.

Tack, än en gång, ni har varit mycket hjälpsamma! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar