Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkringsfråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar hur ni har löst eran försäkring på UV-foto utrustningen. (DSLR)

Jag är mest intresserad av er som har er utrustning registrerad/bokförd på en enskild firma eller liknande. Alltså ej som privatperson.

Det är en djungel där ute och inte speciellt billigt heller.

Hur tänker ni och hur har ni löst detta?

Ni som inte är alltför blyg får gärna skriva ungefär vad ni betalar per år i försäkring.

Själv hamnar jag mellan 3-5000kr/år beroende hur mycket jag försäkrar in. Vilket ändå är en del pengar..

Tacksam för många inlägg här!

Hej! Jag har en bra företagsförsäkring via Länsförsäkringar. När jag åker på dyksemester utomlands brukar jag dessutom teckna en förstärkt sakförsäkring för min dyk- och fotoutrustning. Den kostar då ca 1000:- för en månad. Totalt håller jag mig på detta vis oftast på en årskostnad på runt 3500:-. Har aldrig behövt utnyttja försäkringen, så jag vet inte hur den funkar i skarpt läge, men jag brukar lämna in en sakförteckning, inkl serienummer och nypris, på alla tyngre prylar, typ kamerahus, UV-hus, objektiv, blixtar o likn., så att det ska vara helt klart vad som är försäkrat i den förstärkta försäkringen.
Om man är yrkesfotograf finns specialförsäkringar via Gefvert, se http://www.gefvert.se/sff/kamera/info/Kamerainfo SFF.pdf.

Jag är just p g a enskild firma oförsäkrad.
Det blir ohållbart dyrt.
En försäkring kan ju kosta 20 - 25 % av vad en dykresa kan kosta. Jag är därför mycket försiktig med min utrustning.
Vid sista Sulawesi-resan så hade jag all fotoutrustning i handbagaget (c:a 12 kg).
Uv-fotoprylarna har jag bantat ner så mycket som det går och resten packade jag i min resväska (c:a 22 kg) med specialbyggda skuminsatser. Jag gjorde detta i stället för att använda Peli-cases som är bra men stöldbegärliga.
Jag har inte blivit av med något trots att jag gjort mer än 20 dykresor med flyg.
Men visst, varje gång man står vid bandet och väntar, så är det nervöst innan grejorna syns.

bra att ha..

Tror nog att jag vill ha en försäkring trots allt. Man har ju investerat rätt mycket pengar i utrustningen. Kan man hamna på en total försäkrings kostnad på runt 3500kr per år så är det helt klart värt det. Blir det något mer är jag tvecksam. Med tanke på värde minskning samt självrisker.

Men det är en stor kostnad för oss glada amatörer.

Svårt det där, man skulle kunna tänka sig att ha utrustningen skriven på sig som privatperson också. Men då missar man möjligheten att skriva av den samt lyfta moms..

Mer fart i tråden tack! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar