Annons

Försäkringar???

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Jag ska Bila runt i europa i en vecka i sommar och kommer ha, med mig en D70, 4 objektiv, bärbar hårddisk, bärbar dator, stativ o lite smått o gott... men eftersom mycket kan hända på en sån resa så måste jag ju försäkra allt...finns det nån försäkring som täcker stöld och förstörelse av utrustningen? eller måste man ta varje pryl för sig?. snälla ge tips på vart ajg ska vända mig.

/ROBIN

Ring ditt försäkringsbolag, de vet.
Normal hemförsäkring med allrisk (drulle) från Folksam täcker upp till 30000 - enligt de själva när jag ringde o frågade.

Du ska nog inte lämna något i bilen, det är tom svårt att få ut pengar vid stöld för cd-skivor som man har haft i bilen. Datorer och kameror anses som stöldbegärligt så att få ut ersättning för dem är mycket svårt.

Däremot om du tappar utrustning eller att det på annat sätt skadas kan du få ersättning om du har kvitto och ibland även kontoutdrag.

Detta gäller allriskförsäkring.

Länsförsäkringar går upp till 35000 för upp till 45 dagar i hela världen.

Man kan förlänga men det kostar typ 700 per 10-dagarsperiod.

Jag har hört att man kan teckna tilläggsförsäkringar om beloppet inte räcker men det är orimligt dyrt jämfört med hemförsäkrningen.

Tänk på att en laptop som kostade dig 30 000 ett år senare inte är värd så mycket.

Tillägg:
Det är inget problem att få ut pengar för grejerna om du bara har kvar kritton eller kan bevisa att du hade föremålen före eventuell stöld.

okej bäst o höra med dem då så de inte blir nått krångel... har nog kvitton och foto på alla grejer så det ska nog inte vara några problem... och självklart lämnar man inget i bilen men det kan ju hända mycket på en resa i alla fall

Se till att läsa villkoren. När jag försökte använda min hemförsäkring vid en resa till Rom räkte det inte med att jag haft kameran alldeles bredvid mig. Jag skulle haft den i knät eller över axeln för att försäkringen skulle gälla. Som tur var hade jag en extra försäkring på kameran.

Lämnar du grejerna i bilen kan du känna dig blåst,om dom inte är inlåsta i ett typ fastsvetsat kassaskåp.
Ett måste är tilläggsförsäkring (allrisk) men även då är det svårt att få ersättning om åldersavdrag och självrisk börjat gnaga på grejerna och det gör det snabbt på digitalt krafs.
mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar