Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

milmil

Ny medlem
Hej! jag är inte helt säker på ifall jag har placerat denhär tråden rätt, men den handlar ju om utrustningen så jag hoppas att det går bra.

Jag har nyligen köpt min första dslr, en begagnat eos 20d, Jag har dessutom kommit över ett riktigt bra objektiv till ett bra pris.

eftersom jag har planerat att använda utrustningen till att fota skidåkning och cykling så vill jag ha någon form av försäkring på den som täcker även ifall eventuell skada är "självförvållad"
eftersom det finns en viss risk att jag ramlar och har sönder kameran.

räcker det med en tilläggs försäkring på hemförsäkringen eller ska man ha någon form av separat försäkring för att få ut fullt värde ifall olyckan skulle vara framme?


Ifall min kamera nu skulle gå sönder, vad får jag tillbaks från mitt försäkringsbolag då? är det beloppet jag köpte kameran för begagnad eller har dom någon tabell som dom utgår ifrån? samma fråga gäller med utrustningen, måste jag dessutom kunna "bevisa" att jag ägt utrustningen ifall den blir stulen? eller få allting värderat från försäkringsbolaget innan?

som ni säkert förstår så har jag ingen aning om något av de här, så all info är välkommen, berätta gärna om erfarenheter ni själva haft från försäkringsbolagen

Tack på förhand Mvh / Emil Bergman
 
Jag hade en kamera som förolyckades. I min hemförsäkring fanns någon del som gällde för "TV trillar ner" och så vidare. Den gällde här också. Den hade dock INTE gällt om kameran bara slutat fungera, för det var inte avsett som förlängd garanti. Men när den råkade ut för en läckande läskflaska som förstörde kameran, då gick det bra.

Ersättningen blev de värde som kameran ansågs ha för dagen, minus självrisken.
 
Jag har ett Allrisk tillägg på min hemförsäkring, den täcker upp till 40.000:-

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.