Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

SubClip

Medlem
Hej på er!
Vet inte riktigt i vilket forum den här frågan tillhör så jag slänger ut den här..
Jag har i dagarna köpt en Canon 5D Mark II som jag gärna vill försäkra mot såväl stöld som drulle. Någon som har ett bra tips på försäkringsbolag?
Objektiven har jag försäkrade via Solid, men eftersom jag inte köpte kameran i en viss butik så kan jag inte försäkra den där, trist nog.
/Anna

Hör med din hemförsäkring. Ofta kan man ju köpa till en drulle försäkring. Fördelen med denna är att den täcker allt annat med (mobil, kompaktkamera...).
Nackdelen: Blir du av med allt på en gång, kan summan överstiga försäkringsbeloppet. Då får du bara ex. 30.000 även om utrustningen är värd kanske 50.000

som sagt hör med hemförsäkringen, du kan teckna tilläggsförsäkring om du pratar med dem och talar om vad det är du vill försäkra det är inte helt säkert din hemförsäkring täcker kamera utrustniningen alls från start då den kan räknas som extra stöldbegärlig utan kräver just denna tilläggsförsäkring har själv setat och pratat med försäkringsbolaget gällande detta, det beror på vilket försäkrings bolag du har.

Som att koppla en massa stereoutrustning i bilen för höga belopp sen snor nån bilen/delarna så har du ett tak som de ersätter som ofta inte ens ligger i närheten av en bra cd spelare till bil utan kräver just tillägget för att få ersättning för det.

Hej Anna!

Då jag själv jobbar som försäkringsrådgivare på If skadeförsäkringar så har jag fått den frågan många gånger, vilket jag blir glad över i och med att då skapar jag personligen kontakter med andra fotografer :)
Så här ligger det till:
När du köpte kameran så fick du förmodligen en fråga ifall du ville köpa till en tilläggsförsäkring för kameran ifråga som gäller i frygt 2 år, om jag inte minns fel.
Om man inte tar någon tilläggsförsäkring på kameran så kan det vara värt att kolla upp om du har någon tilläggsförsäkring i din hemförsäkring, d vs allrisk - drulle försäkring. Denna allrisk försäkring täcker upp till 50.000:-, och när en sådan gäller är t ex om du råkar tappa kameran i marken så den går sönder eller liknande. Däremot så finns det många fotografer som har kamerautrustning för över 50.000:- och det är då det kluriga kommer, om man är egenföretagare t ex så står företagsförsäkringen för detta men då är självrisken 8.000:- och är man privatperson så är självrisken 1.500:-.
Du kan ju även välja att lägga till en specialförsäkring för din kamera, där du enbart försäkrar själva kamerautrustningen men premien för denna specialförsäkring ligger dock oftast högre än själva hemförsäkringspremien så man får fundera hur man skall göra men som sagt - Kolla upp ifall du har allrisk försäkring i din nuvarande hemförsäkring.

Hör av dig om du har några frågor.

Mvh
Magnus Thilander

IF allrisk rocks

Hej Anna!

Då jag själv jobbar som försäkringsrådgivare på If skadeförsäkringar så har jag fått den frågan många gånger, vilket jag blir glad över i och med att då skapar jag personligen kontakter med andra fotografer :)
Så här ligger det till:
När du köpte kameran så fick du förmodligen en fråga ifall du ville köpa till en tilläggsförsäkring för kameran ifråga som gäller i frygt 2 år, om jag inte minns fel.
Om man inte tar någon tilläggsförsäkring på kameran så kan det vara värt att kolla upp om du har någon tilläggsförsäkring i din hemförsäkring, d vs allrisk - drulle försäkring. Denna allrisk försäkring täcker upp till 50.000:-, och när en sådan gäller är t ex om du råkar tappa kameran i marken så den går sönder eller liknande. Däremot så finns det många fotografer som har kamerautrustning för över 50.000:- och det är då det kluriga kommer, om man är egenföretagare t ex så står företagsförsäkringen för detta men då är självrisken 8.000:- och är man privatperson så är självrisken 1.500:-.
Du kan ju även välja att lägga till en specialförsäkring för din kamera, där du enbart försäkrar själva kamerautrustningen men premien för denna specialförsäkring ligger dock oftast högre än själva hemförsäkringspremien så man får fundera hur man skall göra men som sagt - Kolla upp ifall du har allrisk försäkring i din nuvarande hemförsäkring.

Mvh
Magnus Thilander

Jag har IF hemförsäkring och tecknade allrisk försäkringen. Det bästa är att detta gäller alla mina grejor, grabbens kites, barnens cyklar... och det är ju inte så vanligt att saker för mer än 50 Ksek försvinner på en gång. Kollade på separata kameraförsäkringar men det skulle bli ruskigt dyrt och de jag kollade hade inte bättre villkor. Jag antar att andra försäkringsbolag har sina varianter på allrisk att koppla till din hemförsäkring.

Lars

Jag har IF hemförsäkring och tecknade allrisk försäkringen. Det bästa är att detta gäller alla mina grejor, grabbens kites, barnens cyklar... och det är ju inte så vanligt att saker för mer än 50 Ksek försvinner på en gång. Kollade på separata kameraförsäkringar men det skulle bli ruskigt dyrt och de jag kollade hade inte bättre villkor. Jag antar att andra försäkringsbolag har sina varianter på allrisk att koppla till din hemförsäkring.

Lars

Hej Lars!

Precis som du säger så gäller ju inte bara drulleförsäkringen för kameran, det glömde jag och nämna. Och i och med att du är kund hos oss så har du ju tillgång till ett s k självriskkonto, 200:- per försäkring/år. Så har du din hemförsäkring + din bilfösräkring i 2 år så har du då 800:- på ditt självriskkonto och om det nu visar sig att du råkar ut för en olycka eller liknande där du måste betala en självrisk som normalt ligger på 1.500:- så tas pengarna ifrån självriskkontot och resterande pengar får du betala själv.
Och drulleförsäkringen är i princip likadan på alla bolag, säger inte att If är bäst eller sämst men för de som inte har en drulleförsäkring så kan det vara värt att lägga till det på hemförsäkringen, premien blir inte så mycket högre än med en utan.

Tack för tipset Johan, det ska jag kolla upp! :)

Mvh
Magnus Thilander

Hej Anna!

Så här ligger det till:

Mvh
Magnus Thilander

Har man inte över 50.000 som ryker "på en gång" och det gör det nog väldigt sällan, så är hemförsäkringen "bäst/billigast" som Magnus skriver.

Jag hade oturen att få min kamera i backen på en blomsterfestival jag plåtade och det löste If på ett föredömligt sätt. Numer helkund där ( sug i dig Magnus )
Håll bara ordning på kvitton osv så grejar det sig.

MVH
Lennart

Stort tack för alla era svar!
Pratade med hemförsäkringen och den tar inte eftersom jag ska använda kameran i mitt nyss startade företag.
Och Rajala har tyvärr inte samarbete med ngt försäkringsbolag så som Scandinavian Photo har med Solid...

Så det är numera Gefvert som står för försäkring för såväl företag som utrustning! Bra att ha och göra med och inte allt för dyra.
Däremot ska jag snart flytta och byta hemförsäkring så jag ska ha dig och IF i åtanke Magnus... =)

/Anna

Hej Anna!

Så här ligger det till:

Mvh
Magnus Thilander

Hej!
Jo jag undrar Magnus om man har rätt till ersättning på sin hemförsäkring om man jobbar med
kameran proffisionellt parallelt med privat?
Tacksam för svar!
Mvh

Hej!
Jo jag undrar Magnus om man har rätt till ersättning på sin hemförsäkring om man jobbar med
kameran proffisionellt parallelt med privat?
Tacksam för svar!
Mvh

Inte för att jag vet, men det känns som om hemförsäkringen täcker dig som privatperson.
Som företagare behöver du andra försäkringar.

Sedan kan det ju bli gråzoner om kameran används i båda rollerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar