Annons

Försäkring, 'reparationspolicy'?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Tittade in hos Jessops i UK igår ang. 350D och fick höra att det är ett års garanti på den, men dom erbjöd dessutom en slags 'drulleförsäkring' för £70 (= 937,65 kronor), gällande 3år.
Dvs. dom påpekade nogsamt att det inte var en 'försäkring' utan en 'reparationspolicy'. Om något går sönder (dvs. både ifall något går sönder av sig självt, eller om jag har sönder det pga ren dumhet/klantighet/olycka) så repareras det. Är kameran förstörd 'beyond repair' får jag en ny. (Det gäller inte vid stöld, därför var det inte en försäkring.)
Är det här ett erbjudande att anta? Vad är hållhaken (förutom priset...)? Har ni erfarenhet av liknande?
(Jag ser att cameras2u och andra också kör med det här.)
Är 350D'n så lättkrossad? (Jag fnös först automatiskt - tänkte på min Minolta som jag haft i över 30 år utan att ha skrapat den, nästan. Den rullade dock, när den var alldeles ny, nedför en granitklippa när min far grabbade tag i fel ända av väskan när han skulle beundra inköpet. En sådan (o)tur hade kanske inte 350D'n klarat? Minoltan fick bara ett kosmetiskt pyttehack på avståndsringen.)

(Kastade först in den här frågan i en annan tråd, men fick inget svar. Någon måste ju ha en tanke om den här grejen. Är det här bara en variant av de där värdelösa försäkringarna som dom häller över en nuförtiden?)
/Gitte
 
gitte edelman skrev:
Tittade in hos Jessops i UK igår ang. 350D och fick höra att det är ett års garanti på den, men dom erbjöd dessutom en slags 'drulleförsäkring' för £70 (= 937,65 kronor), gällande 3år.
Dvs. dom påpekade nogsamt att det inte var en 'försäkring' utan en 'reparationspolicy'. Om något går sönder (dvs. både ifall något går sönder av sig självt, eller om jag har sönder det pga ren dumhet/klantighet/olycka) så repareras det. Är kameran förstörd 'beyond repair' får jag en ny. (Det gäller inte vid stöld, därför var det inte en försäkring.)
Är det här ett erbjudande att anta? Vad är hållhaken (förutom priset...)? Har ni erfarenhet av liknande?
(Jag ser att cameras2u och andra också kör med det här.)
Är 350D'n så lättkrossad? (Jag fnös först automatiskt - tänkte på min Minolta som jag haft i över 30 år utan att ha skrapat den, nästan. Den rullade dock, när den var alldeles ny, nedför en granitklippa när min far grabbade tag i fel ända av väskan när han skulle beundra inköpet. En sådan (o)tur hade kanske inte 350D'n klarat? Minoltan fick bara ett kosmetiskt pyttehack på avståndsringen.)

(Kastade först in den här frågan i en annan tråd, men fick inget svar. Någon måste ju ha en tanke om den här grejen. Är det här bara en variant av de där värdelösa försäkringarna som dom häller över en nuförtiden?)
/Gitte

Jag ahr allriskförsäkring i min hemförsäkring.
Mot en självrisk på 1500kr repareras kameran om jag klantar till det.

Den ersätter ju inte tillverkningsfel men där har man ju den 3åriga reklamationsrätten om man köpt kameran i Sverige.
 
Ja, känner redan gungflyn under fötterna...
Hemförsäkring. Hm, får kolla upp den. Tror inte jag har mer än det det obligatoriska som banken kräver - plus, boiler, plus rörmokeriet, plus avlopp (bor ju i England där man äger avloppet ut till mitten av vägen), plus..?
Men sen är det facket. Där ingår reseförsäkring och kanske hemförsäkring. Livförsäkring...

Låter som det svenska läget är bättre med tre års reklamationsrätt. Hur den sedan fungerar i praktiken. Ska det vara fabrikationsfel? (Kommer man efter två år och klagar så kan det vara svårt att få något klassat som fabrikationsfel. Det har ju fungerat så länge! Måste vara fukt, värme, kyla, stötar, jada, jada, jada...)
(Jag frågade förresten surt varför kameror var dyrare i UK än i Sverige. Ni har väl mer moms än 17,5%. Grabben stirrade och undrade om någon kunde ha mer moms än DET!)
 
Dessutom har säljaren bevisbördan för att reklamationen inte är korrekt under de första 6 månaderna varefter den övergår till konsumenten.

Dock så bör det tilläggas att en reklamation inte är en garanti. Det innebär bara att du anser att varan är felaktigt jämfört mot dess specifikation. Tappar du kameran från andra våningen och den går i bitar så kan man glömma reklamationen.

En lusing låter som en bra deal för det avtalet om det inte står för mycket i det finstilta. Det är bara att läsa. Då behöver du dessutom inte vara överdrivet rädd om kameran utan kan ha den med dig lite varstans.
 
Re: Re: Försäkring, 'reparationspolicy'?

Dajo skrev:
Jag ahr allriskförsäkring i min hemförsäkring.
Mot en självrisk på 1500kr repareras kameran om jag klantar till det.

Den ersätter ju inte tillverkningsfel men där har man ju den 3åriga reklamationsrätten om man köpt kameran i Sverige.

– Är det den som kallas drulleförsäkring el är det nåt annat?
 
Tack för svaren!
Jepp, får väl försöka mig på att tragla mig genom det finstilta...

Jag är iofs väldigt försiktig, men med tanke på att man alltid är mest klumpig att hantera en ny pryl, och med tanke på att jag hotats till liv och lem vid en fotoutflykt för en tid sedan, så kanske det vore skäl att tänka på en sådan reparationsplan. (Skulle behöva en för mig själv också!)

Allriskförsäkringsdelen av hemförsäkringen - hur gäller det när man inte är hemma, utan fallit tex. i Östersjön med 350D'n i högsta hugg? (Borta, men inte på resa.) Kan man sas. drulla runt lite var som helst och bli ersatt?
/Gitte
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.