Annons

Försäkring och 28-70 2.8L samt 80-200 2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Perkka

Medlem
Jag har råkat ut för olyckan att en kollega tappade min kameraväska och då gick dessa objektiven sönder.
har lite problem med värdering av dem och vore väldigt glad om ni kunde berätta vad ni köpt/sålt objektiven för, vilket år och skicket de varit i. Värderingarna som försäkringsbolaget fått känns väldigt låga, speciellt den första de kom med som var 1500kr för 28-70 gluggen som då var i nyskick och 2500 för 80-200.

De känns väldigt behjälpliga som att de verkligen vill göra rätt för sig men det är svårt att ge bevis på vad de vaktiskt är värda, så de verkar lyssna på den information de får.

Tackar på förhand!

Olika försäkringsbolag har olika sätt att beräkna ersättning på. Olika försäkringar hos försäkringsbolagen har olika sätt att beräkna värde på.

En del utgår från vad objektiven köptes för och drar av för åldern. Så är det ofta för hemförsäkringar med allrisktillägg.

Den försäkringen jag har ger anskaffningsvärdet för en motsvarande pryl under de fem första åren, sen börjar de dra av för ålder och räknar med att man ska köpa begagnat.

Antar att en del utgår från begagnatvärdet, men det blir inte mycket för 28-70/2,8L och 80-200/2,8L minus självrisk. jag köpte mitt 28-70 begagnat för 4500 för 10 år sedan ... 80-200/2,8 ligger rätt lågt med tanke på att en del reservdelar saknas hos Canon.

Vill du vara hård mot din kollega så låter du honom/henne skaffa samma objektiv mot att få behålla ersättningen från sitt försäkringsbolag. Det blir ett minus, men du gör ingen förlust. Precis som vid en bilolycka där man själv inte är vållande.

Du kan ju också kolla om ditt eget bolag kan tänka sig att ersätta och vad de i så fall skulle ge.

Sålde mitt 80-200 2,8L i nyskick för 4000 för två år sedan. Inga repor på frontlinsen, inga skador på gummidetaljer, perfekt skick helt enkelt. Inklusive UV filter och någon slags väska om jag inte missminner mig.

Om din kollega tappade den så borde han köpa dig likvärdig utrustning. Han får kolla på beg. marknaden. Dra inte in f-bolaget i detta då han inte äger sakerna eller att det inte var du som orsakat skadan.
Om han hittar gluggen för 1500 eller 6000 kr ska du inte bry dig om.

/Stefan R. Nilsson

Det är hans försäkringsbolag som är inblandat och inte mitt, men är väldigt tacksam för det ni skriver :)
Har fått en värdering från ett bolag som hållet på mycket med begagnad kamerautrustning på 6000 för varje nu.
Känns lite ljusare nu :)

Jag har råkat ut för olyckan att en kollega tappade min kameraväska och då gick dessa objektiven sönder.
har lite problem med värdering av dem och vore väldigt glad om ni kunde berätta vad ni köpt/sålt objektiven för, vilket år och skicket de varit i. Värderingarna som försäkringsbolaget fått känns väldigt låga, speciellt den första de kom med som var 1500kr för 28-70 gluggen som då var i nyskick och 2500 för 80-200.

De känns väldigt behjälpliga som att de verkligen vill göra rätt för sig men det är svårt att ge bevis på vad de vaktiskt är värda, så de verkar lyssna på den information de får.

Tackar på förhand!

Är det inte då kollegans egen hemförsäkring som bör ta det? (ser nu att det var så du menade)
(Ang värdering har andra bättre koll än jag har)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar