Annons

Försäkring genom Gefvert - med eller utan moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

Prime

Medlem
Tjena! Har precis köpt kamera med objektiv för 60 000 kronor (till min enskilda firma).
Tänkte försäkra genom Gefvert, och har en fundering.
Gefvert säger att om man försäkrar genom företag så ska man ange försäkrat belopp exl. moms. Alltså 45 000 kr. Ifall man gör det privat ska man ange inkl. moms.

Innebär detta då ifall något skulle hända så skulle jag behöva ligga ute med 15 000 kr fram till att jag kvittar momsen? Hur gjorde ni som har försäkrat er utrustning genom Gefvert?
Ny på alla dessa bitar så jag känner mig lite förvirrad, finns säkert ett självklart svar.

Har redan frågat på Gefvert men tyckte att deras svar ställde fler frågor än vad det besvarade.

nu har jag inte försäkring hos gefvert utan en företags försäkring hos ett annat försäkringsbolag. Har visserligen rätt hög självrisk men den gäller allt som jag köpt till firman samt utomlands.

momsen har du redan dragit i firman så den har du fått tillbaks redan.

Men när jag köper in en ny kamera efter det så blir jag väl tvungen att köpa in den inkl. Moms? Utrustningen skrivs ju inte av i företaget första året, så då blir jag väl tvungen att ligga ute med ytterligare pengar eftersom jag bara får tillbaka 45 000?

Du kvittar ju hela momsen första året. Och man får väl hoppas att du har såpass stora intäkter att du redan har dragit in dessa momspengar. Det normala som småföretagare är ju att man har en ständig skuld till Skatteverket för moms. (För övrigt blir 60000 inkl moms 48000 exkl moms.)

Ungefär

Köper du för 60 lax så ingår moms med 20% dvs 12 lax. Dessa 12 lax redovisar du förmodligen på en skattedeklaration under vårvintern (febr) och blir det pengar tillbaka brukar de komma efter några veckor efter det. Försäkringsvärdet är således 48 lax. Givetvis måste du ligga ute med dessa momspengar.

Men när jag köper in en ny kamera efter det så blir jag väl tvungen att köpa in den inkl. Moms? Utrustningen skrivs ju inte av i företaget första året, så då blir jag väl tvungen att ligga ute med ytterligare pengar eftersom jag bara får tillbaka 45 000?

Hej
Jag vet inte hur du momsdeklarerar. Men om du gör det i samband med din inkomstdeklaration en gång om året så får du ligga ut med pengarna. Har du istället redovisning månadsvis så är det bara 1 månads fördröjning
Dessutom har du ju säkert fakturering, dvs utgående moms som du "slipper" att betala då denna moms kvittas med din ingående moms

Enkelt svarat: Ja, du får ligga ute med momspengarna tills din momsdeklaration görs, antingen årsvis eller månadsvis

MVH

Olas

Hej
Jag vet inte hur du momsdeklarerar. Men om du gör det i samband med din inkomstdeklaration en gång om året så får du ligga ut med pengarna. Har du istället redovisning månadsvis så är det bara 1 månads fördröjning
Dessutom har du ju säkert fakturering, dvs utgående moms som du "slipper" att betala då denna moms kvittas med din ingående moms

Enkelt svarat: Ja, du får ligga ute med momspengarna tills din momsdeklaration görs, antingen årsvis eller månadsvis

MVH

Olas

Bra inlägg, kort och koncist!

Michael - Önskar att "Tumme upp"-knapp fanns -

Kom ihåg att det är nya regler för momsredovisning för enskilda firmor f.o.m 2013. Man kan fortfarande redovosa en gång per år men inte i sin inkomstdeklaration som förr utan nu ska det lämnas en särskild momsdeklaration och har man kalenderår som bokföringsår så ska momsdeklarationen vara inne senast 26 februari .

Mer info:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/nyheter.4.58d555751259e4d661680009685.html
http://www.skatteverket.se/foretago...betalamoms.4.7459477810df5bccdd480006935.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar