Annons

Försäkring för frilans, problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Hej,

Har drivit firma i flera år som fotograf/skribent, men har först de senaste två åren jobbat med det på heltid. Det är en enskildfirma. Min fråga är om någon vet om min vanliga hemförsäkring, den som står skriven på mig själv, även täcker in utrustning på firman? Jag har nyligen blivit av med hela min kameraryggsäck med samtliga hus, gluggar, m m, till ett sammanlagt inköpsvärde av ca: 150 000 SEK. Naiv som man är har jag inte haft en separat försäkring. Den försvann ur en hyrd lägenhet vid ett inbrott utomlands. Lägenheten var hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma.

Om man nu skall ta lärdom av det inträffade (har precis påbörjat processen med försäkringsbolaget, men det ser inte särskilt ljust ut) så bör man ju framtiden skaffa en separat kameraförsäkring, men måste denna då i firmansnamn, eller kan det stå på mig som privatperson?

NPA.

Jag vet inte hur det är med firma kontra privat, men jag vet att min hemförsäkring bara täcker stöldbegärlig egendom (t.ex kamerautrustning) upp till 35 000 kr, så har du så pass dyra saker måste du ha en separat försäkring om du vill ha ett skydd.

Jag har också enskild firma, men numera har jag en seprat företagsförsäkring. Min dator ramlade i golvet och gick inte att reparera. Förskringsbolaget sade nej eftersom datorn var intagen i företaget, och på kvittot stod det mitt företagsnamn.

Så skaffa företagsförsäkring är mitt tips!

/Mats

Min hemförsäkring täcker bara förlust av saker upp till 35 000:- utanför hemmet.

När jag ramlade och skadade min D200 på 24h i Gtb förra sommaren så blev det lite gnissel när det stod mitt företagsnamn på fakturan för kameran. Jag förklarade att jag köpt den privat men köpt den på fimans konto hos återförsäljaren så de betalade.

I ditt fall hade jag utan att tveka skaffat en separat försäkring, sen om den skall stå på dig själv eller den enskilda firman vet jag inte vilket som är bäst. Det är ju egentligen samma sak, du är ju firman.

Är utrustningen skriven på firman så täcker inte hemförsäkringen stölden.

Har du inte haft någon försäkring alls på firman?

Om du är medlem i Journalistförbundet så kan du genom dem teckna en utmärkt kamera/dator-försäkring hos Folksam.

Tänk nu att det inte bara handlar om lösöre utan saker som avbrott, ansvar- och rättsskydd bör ingå ingå i en företagsförsäkring.

Sedan finns det ju ytterligare tillägg som t.ex. om du blir sjuk. Säg att du får ett viktigt jobb men blir sjuk kort innan. Extra kostnader för ersättare får du ta på dig men det finns försäkringar som täcker sådant.

Sedan är det som vanligt, det går att försäkra sig för allt nu för tiden men de allra flesta försäkringsbolag har en form av paketlösning för företagare.

Jag själv driver en enskild firma och har en paketlösning från Länsförsäkringar som kostar ca 2400 kr om året.

NPA skrev:
Hej,
Det är en enskildfirma. Min fråga är om någon vet om min vanliga hemförsäkring, den som står skriven på mig själv, även täcker in utrustning på firman? Jag har nyligen blivit av med hela min kameraryggsäck med samtliga hus, gluggar, m m, till ett sammanlagt inköpsvärde av ca: 150 000 SEK.

NPA.

Får beklaga det inträffade, det kommer med 99% sannolikhet bli en dyr lärdom. Det finns ingen chans att försäkringsbolaget som försäkrat dig privat tar ansvar för ditt företags inventarier. Din enda chans är nog att begå försäkringsbedrägeri, dvs få fram kvitton på utrustningen i ditt eget namn som privatperson.

En företagsförsäkring är alltid bland det första jag skaffar till mina bolag, inklusive ett godkännande från försäkringsbolaget där de kommer ut och gör en lokal besiktning och säger vilka saker som behöver förbättras för att försäkringen skall gälla.

Prylbiten brukar vara den billigaste delen i försäkringen, ansvarsdelen & avbrottsdelen är den som kostar pengar.

jdandanell skrev:

Sedan är det som vanligt, det går att försäkra sig för allt nu för tiden men de allra flesta försäkringsbolag har en form av paketlösning för företagare.

Jag själv driver en enskild firma och har en paketlösning från Länsförsäkringar som kostar ca 2400 kr om året.

Jag skaffade oxå en företagsförsäkring då jag blev varse att min specialförsäkring (dyrt tillägg till hemförsäkringen) i alla fall inte gällde företagets prylar.
Nu har jag en företagsförsäkring fråm IF (dyrare än din) som i grundutförandet inte skyddar mina prylar annat än då dom är hemma på företagsadressen - men det är ju inte där skyddet behövs som bäst! Har lagt till en otursdel för att täcka utanför försäkringsadressen, men den måste höjas OCH den täcker i alla fall inte utanför Norden! Då behövs det ett tillägg för tjänsteresa!!
Jag är klar missnöjd. Jag ska gräva i om det inte är möjligt att teckna någon av de speciallösningar som tagits fram för fotografer som är medlemmar i vissa förbund - men, jag kommer aldrig att formellt kunna bli behörig i ngn av dessa tyvärr....

2400 SEK om året är det ju definitivt värt att betala. Jag har ju suttit och betalat 3 600 om året för en hemförsäkring med en del tillägg som jag tänkt skulle täcka min kamerautrustning (vilket även förklarades för försäkringsbolaget vid det tillfälle försäkringen tecknades). Vill gärna veta mer om vad din försäkring täcker vid t ex jobb utomlands.

För att få ett fullgott skydd mot t.ex. stöld så finns det oftast en allriskförsäkring som man kan teckna som tillägg.

Med risk för att jag inte minns allt så låg den nog på 60 kr per försäkrad tusenlapp och år på Länsförsäkringar. Skall du försäkra upp till dina 150.000 kr så är det alltså 9000 kr om året.

Re: Re: Försäkring för frilans, problem!

wildnature skrev:
Får beklaga det inträffade, det kommer med 99% sannolikhet bli en dyr lärdom. Det finns ingen chans att försäkringsbolaget som försäkrat dig privat tar ansvar för ditt företags inventarier. Din enda chans är nog att begå försäkringsbedrägeri, dvs få fram kvitton på utrustningen i ditt eget namn som privatperson.
Fast har man enskild firma är det ju ingen skillnad på privatperson och "företag". Det är samma juridiska person. Vilket namn det står på fakturan borde alltså inte spela nån roll.

Däremot tror jag de flesta hemförsäkringar har undantag för utrustning (t ex datorer och kameror) som används i yrkesverksamhet.

Re: Re: Re: Försäkring för frilans, problem!

ErlandH skrev:
Fast har man enskild firma är det ju ingen skillnad på privatperson och "företag". Det är samma juridiska person. Vilket namn det står på fakturan borde alltså inte spela nån roll.

Däremot tror jag de flesta hemförsäkringar har undantag för utrustning (t ex datorer och kameror) som används i yrkesverksamhet.

Mot försäkringsbolaget är det nog en himla skillnad, även när jag hade enskildfirma hade jag separat företagsförsäkring, visst det vore ju guld att tex försäkra värden för ett par miljoner på en billig hemförsäkring men så enkelt är det nog dessvärre inte :)

Det verkar gå utmärkt, jag är inte (ännu) med i något förbund men har försäkring via Gefvert. Kan verkligen rekommendera dem, åtminstone deras kundservice. Har inte behövt utnyttja försäkringen än men det sättet som de kommunicerar är verkligen bra behöver man t ex utöka försäkringen så den gäller Europa eller Världen tillfälligt för något jobb brukar det bara vara att maila dem så får man en tilläggsfaktura för den tiden det är aktuellt.

Men, har som sagt inte behövt utnyttja försäkringen som tur är, så den biten vet jag inte hur de hanterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar