Annons

Försäkring för fotofirma

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Låt mig först säga att jag har tankar på att bli medlem i sff men avvaktar tills efter detta inlägg.

Jag vill skaffa en bra försäkring för min enskilda firma. Jag sysslar huvudsakligen med fotografi men även med video och ljud.

Jag vet att man får tillgång till förmånlig försäkring genom sff men då måste man betala årsavgiften för sff. Jag har ingen behov av juristhjälp eller marknadsföring genom deras hemsida. (varför så dyrt?)

Förutom försäkring för utrustning så är jag mest i behov av en försäkring för eventuella personskador, tex. om man bryter ben eller blir invalid pga skada, under jobb.
Sen vill jag också veta att min försäkring täcker andras egendom, tex om ett hus skulle brinna ner eller om man orsakar andra skador på egendom.
Har ni några tips?

Vill ni disskutera medlemskap i sff så kan vi starta en ny tråd för det. Nu gäller det endast frågan om försäkring.
 
Om du är plusmedlem på fotosidan får du rabatt på försäkring hos Gefvert. Enligt relativt samstämmiga uppgifter lär det vara en bra försäkring.
 
Jag har haft Gefvert försäkringar, medlem i SFF sedan 1984 och aldrig haft några problem vid skadereglering, huruvida försäkringen är annorlunda om man är medlem på fotosidan eller som jag yrkesfotograf och medlem i SFF sedan 30år vet jag inte men Bosse mfl på Gefvert är mycket bra att ha att göra med
 
Tack @bildterapeuten jag ska ringa dom direkt och höra mig för vilka respektive förmåner man får.
gör det

jag kan dra en liten historia
räddade en kille från misshandel för två somrar sedan, jag hade precis fått min 80-400 monterat på ett d800 hus, blev själv slagen så att kamerahus+objektiv åkte 6m ut på gatan och slogs sönder
Kamerahuset var sedan länge försäkrat men objektivet var inte mer än några dagar gammalt, ringde Gefvert och då berättade dom att det fanns förväntade inköp från min sida, jag hade en reportageutrustning sedan länge hos Gefvert för lite över 200000 exklusive moms försäkrad och även om mitt nya objektiv inte hade hunnits införsäkras så var det täckt av försäkringen.
Huset reparerades för 13000 och objektivet fick skrotas, min kostnad blev självrisken , min fordran på skadestånd kunde inte regleras efter rättegång , ej heller att få självrisken betald då killen hade redan 22 år av sitt liv bakom lås och bom, dvs han hade inga pengar. Gefvert ställde upp utan att knysta
 
Jag har, tack och lov, ingen personlig erfarenhet av deras bemötande vid just skadereglering men deras kundservice är väldigt flexibel och tillmötesgående. Jag har fullt förtroende för Gefvert, inget snack.
 
en kameraförsäkring kan du säkert teckna vi gefvert men om du tex har köpt dina datorer,program,stativ,hårdiskar osv i ditt företagsnamn o du har detta hemma o får inbrott så gäller inte din hemförsäkring pga att det är köpt i företaget.
samma problem får du om du tex drar stativet i en dyr tavla hos en kund vilken försäkring ska betala det? där gäller inte heller en drulle på hemförsäkringen så länge du varit på jobb där. Vad jag har är en företagsförsäkring o min är jä..... dyr kanske går på omsättning betalar typ 9000 per år men då är alla mina kameror,prylar inräknade o gäller även mina saker som står hemma i bostaden. Det som mest suger är självrisken som ligger på 8000 kr men även om du tecknar via gevfert o får lägre självrisk på kamera prylarna så behöver du kanske en företagsförsäkring som täcker annat som jag beskrivit tidigare.

Det var lättare när man inte var egen då kan man tex teckna en specialförsäkring på fotoutrustning o betalade då i alla fall runt 3% på försäkrade beloppet o värde fick man från en värdering på prylarna o självrisken låg på 1000 kr men specialförsäkring kan du inte ha på företags inköpta prylar. Jag har specialförsäkring på klockor eftersom dom är köpta privata.

nackdel med tex gefvert är om man tex jobbar utomlands att antingen får man välja en dyrare försäkring som gäller utomlands eller betala extra för den tiden du är utomlands därför valde jag aldrig dom för jag jobbade runt 15 veckor utomlands förut per år med en företagsförsäkring så gäller den även utomlands för kortare uppdrag men det finns säkert olika där med.
 
Bra att veta att Gefvert har gott rykte, men mindre bra att man inte är fösäkrad utomlands. Jag reser till Norge ofta och trots att det är tillhör norden och känns lika tryggt som Sverige så måste jag vara uppmärksam på det numera.
8.000 om året var saftigt!
 
nackdel med tex gefvert är om man tex jobbar utomlands att antingen får man välja en dyrare försäkring som gäller utomlands eller betala extra för den tiden du är utomlands därför valde jag aldrig dom för jag jobbade runt 15 veckor utomlands förut per år med en företagsförsäkring så gäller den även utomlands för kortare uppdrag men det finns säkert olika där med.

Gefvert har givetvis inte bara kameraförsäkringar utan även företagsförsäkringar av just den typen.
 
Jag reser till Norge ofta och trots att det är tillhör norden och känns lika tryggt som Sverige så måste jag vara uppmärksam på det numera.
8.000 om året var saftigt!

Hur högt försäkringsbelopp gäller det? Gefvert tar 2.7% extra av det totala försäkringsbeloppet för att täcka Norden.

Syftet med försäkringar är ju att man just skall slippa vara uppmärksam hela tiden. Blir inget bra jobb gjort om man skall behöva snegla efter fotoutrustningen stup i kvarten. Eller sitta och oja sig för inbrott.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.