Annons

Försäkring för enskilda firman, vad har du och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Jag gjorde en sökning men tyckte ändå att det saknades en tråd helt ämnad åt att tipsa om alla möjliga försäkringslösningar. Framförallt för att vi som är i startgropparna för att starta en firma, ska kunna komma fram till vad som är bäst för oss.

Så, om du vill vara jättejuste och skriva vad du har för försäkring (eller vilken försäkring du skulle rekomendera en nystartande egenföretagare) inkl. motivation, så skulle jag (och säkert många andra) bli jätteglad.

Mvh
Mårten

Vad vill du försäkra? Utrustningen?=Gefvert. Dig själv? Vilket bolag som helst. Jag har Trygg Hansa som funkar bra (eller bra och bra, jag har bara betalat men aldrig utnyttjat :) )

Är du egen företagare så behöver du ha en småföretagarförsäkring.Om du tex köper in kameror,datorer etc i ditt företagsnamn så täcker inte din hemförsäkring dessa saker.Min företagsförsäkring ligger på runt 600 kr i månaden o den täcker det mesta.Självrisken är hög 8000 kr så tappar man en kamera i backen så kommer det kosta en del.
Är du privat person så kan du teckna en specialförsäkring o deras försäkringskostnad brukar ligga runt 3% på ditt försäkringsbelopp o självrisken är oftast runt 1500kr.

Tecknar du försäkring hos Gefvert (som du kan göra om du t.ex. är med i Svenska Fotografers Förbund) är självrisken vanligtvis 1000:- och premien för försäkringen:

- studion/labbet (d.v.s. stationärt) premie 1,745 % av försäkringsvärdet
- Norden premie 2,180 % av försäkringsvärdet
- Europa premie 2,725 % av försäkringsvärdet
- Hela Världen premie 3,542 % av försäkringsvärdet

Hej och tack för svaren, några fler frågor.
Är det bara Gefvert som är aktuellt för fotografer när det gäller försäkring av utrustning eller finns det andra alternativ som rekomenderas.

Är det starkt rekomenderat att ha en motsvarighet till Gefverts "liten företagsförsäkring" också eller bör man vänta med det tills man är mer etablerad. Slutar den ansvarsförsäkring man rimligtvis har via hemförsäkringen när man är ute på uppdrag?

Vet någon vad Gefverts "liten företagsförsäkring kostar"?

Och finns det inga alternativ till Gefvert? Bara nyfiken och lite fundersam eftersom jag inte är medlem i SFF ännu och det hela blir ju ganska kostsamt om man ska räkna in SFFs årsavgift.

Är ju som sagt i startgroparna, och varje slant räknas.

för det första bör du vara medlem i sff :) visst är det dyrt, men när man behöver hjälp är de ovärderliga.

sen ska du kolla upp gefverts villkor. de har krav på hur lokalen där man förvarar t.ex. kamera ser ut. jag har sff:s kameraförsäkring hos gefvert, men ska skaffa annat bolag för företagsförsäkringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar