Annons

Försäkring av dyra fotoprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majo75

Aktiv medlem
Ni som har dyra fotoprylar, hur försäkrar ni dem? Jag funderar på att skaffa ett EF 500/4 IS USM men mitt försäkringsbolag vill inte försäkra fotoutrustning för över 30 eller 40 000 kr och ett annat försäkringsbolag ville ha 37 kr/1000 kr:s värde, vilket ju är helt orimligt.

Tacksam för tips och hjälp!

MVH
Magnus

Gefvert - Men jag tror att dom bara försäkrar yrkesarbetande fotografer. Sen får du nog räkna med en hög premie eftersom kamerautrustning räknas som stöldbegärlig.

Alternativet är ju att inte ha någon försäkring alls och då får du ju betala allt själv om det händer något - Låter lite dumsnålt i mina öron. 37 kr per 1000 kr låter ju inte helt orimligt.

Nä det kanske inte låter så mycket men jag hade ju tänkt försäkra min övriga utrustning också och det skulle betyda drygt 4000 kr/år, är det inte mycket, jag vet inte eftersom jag aldrig försäkrat sådana prylar innan men det blir ju betydligt dyrare än att försäkra bilen (som dessutom står på gatan i Malmö).

Hej Magnus

Vad kul att du funderar på ett 500mm, ett Canon objektiv. Själv har jag försäkrat mitt genom en tillägsförsäkring till hemförsäkringen. De var väldigt restriktiva och sade att de normalt inte täcknar sådana försäkringar längre, men jag var gammal kund och hade haft tilläggsförsäkring innan och då gick det.

Problemet är att kriminaliteten i Malmö mer eller mindre är OK för politikerna och folk tex uttnyttjar försäkringarna med tex att bränna upp sina egna bilar för att få ut pengar.

De hederliga får betala mycket för de ohederligas handlingar.

Bästa hälsningar

Omar Brännström

ANNONS